D Daniel 109 skrev:
[länk]
Och då måste dom använda intäkterna för att förbättra transmissionsnätet.

Står klart och tydligt: "Flaskhalsintäkter ska enligt reglerna användas för att bygga ut och förbättra elnätets kapacitet."

Var står det att det får gå till ägarna?
De senaste 10 åren har ägarna inte fått ut ett öre. (Och det är väl lite överdrivet också. Dom borde ju kunna få ut det dom investerat plus någon avkastning som pensionssparare menar att dom vill ha på sitt pensionssparande).


Dvs det blir Baltic Cable AB som får bygga Hansa Bridge.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, effekttaxorna är luriga. Kan det vara dödsstöten för elbilarna?
Där jag bor har det varit effektavgift ganska länge.

Den varierar lite per månad men kan väl sägas ligga på ca 100 kr/kW i snitt.

Blir då 400 kr/månad om man toppar på 4kW. Och ingen nätavgift eftersom den är slopad med införandet av effektavgiften.

En detalj av betydelse är att effektavgift tas bara ut mellan 7-19 vardagar.
Så laddar man bilen mellan 19-7 så utgår således ingen effektavgift och inte heller någon nätavgift. Och på helgen kan man se till att ladda fullt då.

Borde inte knäcka så många bilägare.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och då måste dom använda intäkterna för att förbättra transmissionsnätet.

Står klart och tydligt: "Flaskhalsintäkter ska enligt reglerna användas för att bygga ut och förbättra elnätets kapacitet."

Var står det att det får gå till ägarna?
De senaste 10 åren har ägarna inte fått ut ett öre. (Och det är väl lite överdrivet också. Dom borde ju kunna få ut det dom investerat plus någon avkastning som pensionssparare menar att dom vill ha på sitt pensionssparande).


Dvs det blir Baltic Cable AB som får bygga Hansa Bridge.
Ja, det fungerar ju när det är bolag som har ett elnät. Men när företaget är en länk blir det inte så tydligt.
 
D daVinci skrev:
Där jag bor har det varit effektavgift ganska länge.

Den varierar lite per månad men kan väl sägas ligga på ca 100 kr/kW i snitt.

Blir då 400 kr/månad om man toppar på 4kW. Och ingen nätavgift eftersom den är slopad med införandet av effektavgiften.

En detalj av betydelse är att effektavgift tas bara ut mellan 7-19 vardagar.
Så laddar man bilen mellan 19-7 så utgår således ingen effektavgift och inte heller någon nätavgift. Och på helgen kan man se till att ladda fullt då.

Borde inte knäcka så många bilägare.
Nätavgift slopad? Du menar fasta avgiften?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej.
Energimarknadsbyrån förklarar: [länk]

Fast avgift finns kvar. Men den rörliga nätavgiften är borttagen. Dvs avgiften för att transportera effekten. Den förekom tidigare på elräkningen som "nätavgift".
Låter ju rätt bra.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Där jag bor har det varit effektavgift ganska länge.

Den varierar lite per månad men kan väl sägas ligga på ca 100 kr/kW i snitt.

Blir då 400 kr/månad om man toppar på 4kW. Och ingen nätavgift eftersom den är slopad med införandet av effektavgiften.

En detalj av betydelse är att effektavgift tas bara ut mellan 7-19 vardagar.
Så laddar man bilen mellan 19-7 så utgår således ingen effektavgift och inte heller någon nätavgift. Och på helgen kan man se till att ladda fullt då.

Borde inte knäcka så många bilägare.
Där jag bor så införs effektavgift nästa år. 44:-/kW. Dygnet runt, året runt. Under dagtid på vintern blir det ett tillägg på ytterligare 44:-/kW. Fasta avgiften sänks till den som gäller för 16A i dag. Samma avgift för alla med huvudsäkring upp till 35A.
Det kommer att bli flera hundra kronor dyrare per månad. När förbrukningen ska smetas ut över dygnet så kan man inte längre styra lika bra till billigaste timmarna.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Där jag bor så införs effektavgift nästa år. 44:-/kW. Dygnet runt, året runt. Under dagtid på vintern blir det ett tillägg på ytterligare 44:-/kW. Fasta avgiften sänks till den som gäller för 16A i dag. Samma avgift för alla med huvudsäkring upp till 35A.
Det kommer att bli flera hundra kronor dyrare per månad. När förbrukningen ska smetas ut över dygnet så kan man inte längre styra lika bra till billigaste timmarna.
Det är ungefär halva effektavgiften mot för mig. Och för normalförbrukare som inte gör av med mer under 19-07 så blir det ungefär halva effektavgiften i kronor man betalar. Det är väl egentligen bara elbilsladdare som laddar med hög effekt (mellan 19-07) som kan ha fördel där jag bor.

För mig som inte har elbil skulle din taxa vara bättre.
 
P
D daVinci skrev:
Xlinks är privatkapitalistiskt med privat finansiering. Det enda dom behöver är att de socialistiska överheterna inte förbjuder dom.
Det blir nog bra. Marocko är ett stabilt, demokratiskt land helt utan inre konflikter och koloniala problem.
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är hur du kommer fram till det. Just elbilarna skapar effekt toppar i elförbrukningen… vanlig hushållsel gör inte det…
Elbilar kan lämpligen laddas när övrig elanvändning inte är maximal. De kan till och med leverera el till nätet om prisskillnaden mellan höglast och låglast är tillräckligt stor.
 
K karlmb skrev:
Om du verkligen har jobbat med detta sedan 1975 så är det extremt anmärkningsvärt att du helt missat de enorma förbättringar av emissioner som skett sedan dess!

Jag kan helt enkelt inte fatta det, du argumenterar som en okunnig miljöpartist. (Det finns kunniga miljöpartister)
Du har alltså helt missat införandet av blyfri bensin, lambdasond med 3-vägs-kat, och kraftigt skärpta krav på orenade dieslar. Vi pratar om investeringar i FoU hos världens biltillverkare i miljardklassen, årligen! Detta har sedan bilister betalat av flera ggr om, först genom att köpa de dyra bilarna, sedan genom höga straffskatter på flera områden inom vägtrafik, senast kom en skatt på försäkringar (!).
Under den här perioden pratar vi på ottosidan om reduktion av NOx med 95%, CO och HC likaså. På dieselsidan har det inte gått lika fort, men vi är troligen på ned med 50% på NOx iaf. CO o HC är naturligt lågt på diesel. Kraven på partiklar har löpande skärpts och idag kan man inte se på avgaserna att det är en diesel. (Tyvärr har man gjort mkt av utvecklingen genom att införa högre o högre insprutningstryck för att bättre finfördela bränslet, och detta eliminerar effektivt stora sotpartiklar, men istället får man många mkt små partiklar, PM1.5 o PM10. Partikelfällor tar inte dessa små partiklar tyvärr och därmed är diesel faktiskt en återvändsgränd, liksom direktinsprutade ottomotorer.)

Istället för att straffa ut rena bränslen som etanol för ottomotorer (och dieselmotorer som faktiskt på det sättet skulle kunna bli betydligt renare än med traditionellt dieselbränsle) så borde ni korkade politiker ha gjort motsatsen och börjat förbjuda fossila bränslen av alla slag.
Då hade ni snabbare fått stor förbättring av stadsluften (en gång till), än vad som blir fallet nu när alla pratar om elbil men många inte har råd att köpa dessa dyra lyxbilar. Vi var på gång redan på 00-talet, men några lobbyister började prata om diesel som miljöbilar...
Ville man verkligen öka effektiviteten, stoppa fossileldande och ytterligare minska emissionerna så skulle man låta utvecklingen av ottomotorn fortgå, inte hota med totalstopp.
Och nu som sagt, bara elbil, eller straffskatt och allmänt jävlande med all form av bilism.

Att påstå att inget görs för att minska hälsopåverkan från vägtrafik, jfrt med olycksstatistiken, är ett inte hederligt. Att inte hälsoeffekterna sjunkit lika mkt får stå för dig, men om inte 95% mindre emissioner, förbud mot cancerogena komponenter i bränsle, avancerad motorelektronik, mm mm hjälper ändå så kanske det trots allt är pseudovetenskap du sysslar med.
Forskning och oändliga timmar ingenjörsarbete har iaf satsats på området.
Förvisso har många av vägtrafikens luftföroreningar minskat avsevärt, inte minst genom stoppet för bly i bensinen och kravet på katalytisk avgasrening. Men samtidigt har användningen av dubbdäck ökat, bilarna blivit tyngre och trafiken har ökat. Så idag är de partiklarna från dubbdäcken som är det största problemet för luftkvaliteten och gränsvärdena för PM10 överskrids i många kommuner. Mångdubbelt fler dör av vägtrafikens luftföroreningar än i trafikolyckor. Detta förhållande återspeglas inte vare sig i Trafikverkets åtgärder eller i den politiska debatten.

När det gäller "straffskatter" på vägtrafiken är sanningen att vägtrafiken inte betalar sina externa kostnader, i synnerhet inte i tätorter.

Och jag är vare sig politiker eller miljöpartist.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Svavlet har minskat ordentligt också. Men har verkligen dubbdäcksanvändningen ökat?
 
P
D daVinci skrev:
Borde inte knäcka så många bilägare.
Solpanelsägare laddar lämpligen sin elbil dagtid (om solen skiner bra).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
K krfsm skrev:
Nej, det är bara en kommentar på ditt eviga "men bygg ett företag" i alla diskussioner om policy, oavsett hur orealistiskt det är att göra.
Ja, man måste alltid ta hänsyn till staten ("det offentliga") när man vill genomföra storskaliga projekt. Det beror på att de flesta människor inte är anarkokapitalister och att vi bor i ett land med demokratiskt styre utan så mycket korruption. (I ett korrupt land behöver man bara ta hänsyn till ett fåtal personer i landets ledning).

Den som inte gillar ovanstående kan med fördel flytta till ett anarkokapitalistiskt land och starta hur många bra bolag som helst efter eget gottfinnande.
 
P
D daVinci skrev:
En detalj av betydelse är att effektavgift tas bara ut mellan 7-19 vardagar.
Har elnätbolaget valt den begränsningen självt, eller är det ett tvång från myndigheterna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.