P Plåtentreprenören skrev:
Det svaret är ganska enkelt i och med att jag precis kom hem från jobbet och ska dit i morgon bitti igen så svaret är ...noll. Blev du kränkt av mitt svar och tillhör stämningsivrarna kan jag bara beklaga. Tråkigt när verkligheten kryper på kan tyckas..
Då är du beviset på att man kan ha otur när man tänker även nykter tydligen. Var i tråden hittar du stämningsivrarna?
 
M mojjen skrev:
Jag tror personligen att svårigheten i denna rekalamtionen är att det inte finns något produktfel (utifrån min teori) . Utan en Butikssäljare har rekommnderat fel produkt. Då faller allt stöd bak i tillverkarled. Samtidigt så är det inte en tjänst per definition heller som går att reklamera. Det som TS kommer få, oavsett vart det slutar tror jag Bygghandeln kommer hantera som någon form av "goodwill".

Jag utesluter inte att om man nagelfar konsumentköplagen, så kan man säkert hitta tokningar som väger tyngre åt TS rätt. Men det finns garanterat tolkningar som talar emot också.

Bara det faktum att det utifrån min teori inte finns ett produktfel, utan felet ligger i utförandet, som TS själv gjort. Dvs Monterat trall med fel, men felfri skruv, gör det sannolikt betydligt mer komplicerat att få rätt. Sen att han fått skruven rekommnderad stärker ju TS sak, mot om han själv tog den från hyllan. Hade han å andra sidan haft fackmanna mässig kunskap, så skulle han aldrig monterat den skruven i alla fall osv...

Som bekant, "skilland att ha rätt och få rätt".
Jag hade nog gått rätt hårt på bygghandlaren för rimlig kompensation. Men troligen inte vågat dra det till tingsrätten. det utfallet ser jag som otroligt osäkert. Allt kommer då handla om vad säljaren har sagt eller inte sagt till TS, samt vilket ansvar TS har att sätta sig in i hur montaget skall utföras på ett korrekt sätt.
TS kommer som sökande ha bevisbördan, som här troligen handlar om en ord mot ord sitiuation mer än fakta.

Hoppas verkligen TS håller oss uppdaterade:)
Osäkert och osäkert, konsumentköplagen är väldigt tydlig.
Roffe K Roffe K skrev:
Det stämmer väl inte!

Oavsett A2 eller A4 så är dessa skruvar hårdare än vanlig stålskruv oavsett vilken ytbehandlingsklass den har. Sträckgränsen på en rostfri skruv är högre än för motsvarande av kolstål. Lika så gäller brottgränsen, har aldrig sett någon hållbarhetsklassning på träskruv, liknande den som finns på skruv med metrisk gänga. Så vi kan väl anta att den inte är bättre eller ens reglerad på samma sätt.

Skruven vi säljer på mitt jobb, C4 har en sämre hållfasthet än motsvarande storlek i A4. Vi säljer inte A2, men dess mekaniska egenskaper skall vara i princip samma.

Tråkigt med trallen förresten, hoppas det löser sig.
A2 = austenitiskt stål, rostfritt 304 kan, eller bör inte härdas. Ett sätt att kontrollera om rostfria skruven eventuellt är härdad är genom att kontrollera om det är magnetisk, austenitiskt är inte det. Martensitiskt stål är det. Mjuk skruv följer belastningen istället för att gå av.

Vanlig C4 är härdad, hård och spröd vilket ts erfarit. Kan såklart finnas som ojärdad, men det är ingenting jag stött på. V/S/B använder sätthärdad skruv.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Roffe K Roffe K skrev:
Det stämmer väl inte!

Oavsett A2 eller A4 så är dessa skruvar hårdare än vanlig stålskruv oavsett vilken ytbehandlingsklass den har. Sträckgränsen på en rostfri skruv är högre än för motsvarande av kolstål. Lika så gäller brottgränsen, har aldrig sett någon hållbarhetsklassning på träskruv, liknande den som finns på skruv med metrisk gänga. Så vi kan väl anta att den inte är bättre eller ens reglerad på samma sätt.

Skruven vi säljer på mitt jobb, C4 har en sämre hållfasthet än motsvarande storlek i A4. Vi säljer inte A2, men dess mekaniska egenskaper skall vara i princip samma.

Tråkigt med trallen förresten, hoppas det löser sig.
Min erfarenhet är att härdad skruv är mycket tåligare än rostfri som böjer sig och går av lätt.
Dock var förr härdad skruv oftast blankförzinkad för inomhusbruk.
Vet ej om det nu finns bättre ytbehandling, det finns ju, men hur den står sig mot rostfritt över tid.
 
P patriklarsson skrev:
Min erfarenhet är att härdad skruv är mycket tåligare än rostfri som böjer sig och går av lätt.
Dock var förr härdad skruv oftast blankförzinkad för inomhusbruk.
Vet ej om det nu finns bättre ytbehandling, det finns ju, men hur den står sig mot rostfritt över tid.
Rostfri A2 har korrosivitetsklass C4, A4 har C5.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Min erfarenhet är att härdad skruv är mycket tåligare än rostfri som böjer sig och går av lätt.
Dock var förr härdad skruv oftast blankförzinkad för inomhusbruk.
Vet ej om det nu finns bättre ytbehandling, det finns ju, men hur den står sig mot rostfritt över tid.
Där skiljer sig din erfarenhet från min. Rostfri skruv typ A2/A4 är enormt mycket segare. Ja de böjer sig lätt men går inte av i första taget. Bland annat därför som de tenderar att vara helt överlägsna i tillämpningen trallskruvande, en RF-skruv böjer sig och anpassar till variationer i expansion av träet efter fuktighet och årstider. Vet att det är litet småskillnader mellan A2/A4 men inget jag störts av vid montering eller hur de funkar över tid, i smålands inland.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Då är du beviset på att man kan ha otur när man tänker även nykter tydligen. Var i tråden hittar du stämningsivrarna?
Spännande att du vänder avertionen mot mig i stället för att ge trådskaparen konkreta svar.
Sagt det förr, säger det igen. Syskon ska inte skaffa barn, det resulterar bara i forumtroll. Och lämnar därmed tråden.
Allt gott och hoppas att trådskaparen får ordning på trallen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Där skiljer sig din erfarenhet från min. Rostfri skruv typ A2/A4 är enormt mycket segare. Ja de böjer sig lätt men går inte av i första taget. Bland annat därför som de tenderar att vara helt överlägsna i tillämpningen trallskruvande, en RF-skruv böjer sig och anpassar till variationer i expansion av träet efter fuktighet och årstider. Vet att det är litet småskillnader mellan A2/A4 men inget jag störts av vid montering eller hur de funkar över tid, i smålands inland.
Lustigt då att många av mina Heco från Byggmax gått av, troligen av rörelser när man går på golvet, men man brukar väl säga att 2/3 av skruven ska infästas så på 28 trall ska man alltså 84mm, då är det nog för klent med 55.
Men när jag la golvet fanns inte billiga 75or, nu finns det tydligen även 5x100.
Får dubbelkolla om jag lagt med A2 eller A4, men tror det är A2.
Brukar använda dom till att skruva panel o lite allt möjligt.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P Plåtentreprenören skrev:
Spännande att du vänder avertionen mot mig i stället för att ge trådskaparen konkreta svar.
Sagt det förr, säger det igen. Syskon ska inte skaffa barn, det resulterar bara i forumtroll. Och lämnar därmed tråden.
Allt gott och hoppas att trådskaparen får ordning på trallen.
Och svaret på min fråga om stämningsivrarna är?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vad är era, som testat, erfarenheter av Heco Decking Tool och dolda skruvar C4 eller A4 C5? Det känns som man skulle testa dessa nästa gång..

Gällande mina inlägg ovan om härdade skruv så tror jag inte att de som säljs som C4 utomhus trallskruv är härdade på samma sätt som en blankförzinkad träskruv för inomhusbruk. Har nog aldrig dragit av en sådan.
Biltema bla har C4 skruv som jag använt och dragit av någon. Har även dragit av Hecos C4 typ 6x100mm, men för Biltema står inte att de är härdade som det gör för inomhus skruv.
Förr körde jag med Gunnebo skruv blankförzinkad inne o aldrig dragit av dessa, körde även mycket med Biltemas FZB plastlådor med gult lock ett tag, de är på riktigt härdade.
 
Roligast är väl ändå alla som kryper runt och kontrollerar att alla tio tusentals skruvar de dragit i verkligen inte gått av varje år.
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och svaret på min fråga om stämningsivrarna är?
"Skruva med med A2 bredvid befintliga, en dags jobb. Men se till att du får betalt för arbetet och skruven.

Konsumentköplagen är fullt applicerbar på ditt fall, och om altanen i övrigt är byggd enligt praxis ska du få ersättning. Får du inte det skickar du in en ansökan till Tingsrätten".
Typ!
Vill du ha ytterligare juridisk information får du skicka uppgifter för fakturering.
Ha en fin kväll och lämna den sista till nästa helg.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Roligast är väl ändå alla som kryper runt och kontrollerar att alla tio tusentals skruvar de dragit i verkligen inte gått av varje år.
Fast går skruvarna av i ”betydande omfattning” så märks det rätt väl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Roligast är väl ändå alla som kryper runt och kontrollerar att alla tio tusentals skruvar de dragit i verkligen inte gått av varje år.
Haha, ja det det är en kul notering. Men för egen del så har jag gått över rätt stor andel av alla skruv för att få ner dem i rätt nivå efter att trallen torkat till osv. Även demonterat/monterat en del trallbrädor för div underhåll av belysning etc.

Extremt snabbt jobb för övrigt.

Men med detta urval drar jag slutsatsen att inga av skruvarna jag kollat har gått av. De som gick av gjorde det vid monteringen och det var ett ytterligt fåtal, och av naturliga orsaker typ skruva i en kvist. Det kan givetvis inte betyda att samtliga av de 10 tusentals skruvarna är intakta... korrekt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Plåtentreprenören skrev:
"Skruva med med A2 bredvid befintliga, en dags jobb. Men se till att du får betalt för arbetet och skruven.

Konsumentköplagen är fullt applicerbar på ditt fall, och om altanen i övrigt är byggd enligt praxis ska du få ersättning. Får du inte det skickar du in en ansökan till Tingsrätten".
Typ!
Vill du ha ytterligare juridisk information får du skicka uppgifter för fakturering.
Ha en fin kväll och lämna den sista till nästa helg.
Tack! Lämnar alltid den sista till nästa helg 😉
 
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Min svägerska fick samma problem med sin nybyggda altan också på 40kvm. Fick liknande skruv (Essve, C4) av Optimera. Det är katastrof att de ens får sälja sånna skruvar, det säger ganska mycket om vilken nivå stora kända bygghandlare egentligen ligger på. Det säger sig självt att det alltid ska vara A2/ A4 rostfria. Dem är mjuka, tar upp rörelser o rostar inte. Virke är levande material och rör på sig; impregnerat virke (speciellt nytryckt) fräter dessutom enormt på skruvarna. Så att sälja en skruv som inte tål rörelser samt inte tål impregneringvätska är med andra ord sämsta kombon, det kan en två-åring räkna ut. Impregnerad trall är oftast nytryckt för säsongen så du dränker för det första skruven i frätande vätska, för det andra när trallen torkar under sommaren rör trallen på sig, när det sen regnar o torkar om vartannat så utsätts skruven för "enorma" rörelser som den inte är gjord för och då "poppar" den. Återigen det kan ett förskolebarn förstå, men inte säljaren som aldrig byggt en altan, och inte materialinköparen heller, för de tänker bara på inköpspriset. Detta enkla förklarade jag för min svägerska som inte kan ett skit om att bygga, hon tog det med Optimera och de kom efter 2 mån ut med svansen mellan benen o bytte ut alla skruv. Det har du all rätt att kräva, då de sålt en skruv som inte är ämnad för sitt syfte; med andra ord falsk marknadsföring (då en proffsbutik ska kunna sina grejer, det ligger liksom i själva innebörden av ordet "proffs"). Dvs du bör vinna den matchen ganska enkelt med 1-0, men allt tar sin tid o det är bara o beklaga att du tyvärr kommer får vänta tills det är utbytt och det är ju det absolut tråkigaste nu när sommaren redan är här och man sett fram emot att inta sin nybyggda altan.

Ps. Den enda fördelen med C4 skruven som jag ser det är att skruven o skallen såklart är hårdare o tål att skruvas ner och upp flertalet ggr med om du t ex sätter den fel eller stöter på en hård kvist eller liknande, medans en A2/A4 behöver du kassera för att den är så mjuk så att spåren i skallen för bitsen förstörs o skruven oftast böjer sig när den stöter på nåt hårt o blir näst intill omöjlig att skruva med 2ggr. Så det kan gå åt fler skruv, men det är det alltid värt Ds.
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.