På tal om gamla mobiltelefoner.
En bild på den första riktigt bärbara Hotline-tfn (NMT 900) från Ericsson, sent 80-tal.
Byggde på P300-radion.

Minns när jag ringde på en sådan, en speciell känsla.
Pris då 30 000 kr.

Telefonen räddad från ett källarförråd LMD/Köpenhamn.

Ericsson Hotline NMT 900, den första bärbara mobiltelefonen från sent 80-tal, med orange knappsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Man var väl lite "knäpp" vägrade egen bärbar mobil tills Ericsson kom med NH97, var inte själv bygd fysiskt av bältesbärande för de andra klumparna och höll i den sedan då vi hade taskig GSM-täckning i stugan. Under "hotet" att beställ GSM eller ingen. Och då fanns en ny modell Ericsson 688, den första på tidigare bilden.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det som kallades MBT? Liknar det jag minns från skarven 70/80. Ingen automatisk växel utan man fick anropa en telefonist och tala om vilket nummer hon skulle ringa.
Det hette MTD. Innan dess fanns det på 60-talet MTA men det användes bara av större företag typ elverket. Inga privata användare. Stationsenheten var så stor så den fyllde större delen av bagaget.
Sen planerades för MTB och MTC men de blev aldrig något.
Därefter kom det helt manuella och i början helt öppna MTD. De försågs efter hand med selektiv så man slapp sitta och lyssna efter om ens mobilnummer ropades ut, och med kanalpassare så man slapp ratta in rätt anropskanal efter en karta.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Man var väl lite "knäpp" vägrade egen bärbar mobil tills Ericsson kom med NH97, var inte själv bygd fysiskt av bältesbärande för de andra klumparna och höll i den sedan då vi hade taskig GSM-täckning i stugan. Under "hotet" att beställ GSM eller ingen. Och då fanns en ny modell Ericsson 688, den första på tidigare bilden.
Ja under åren har en uppsjö modeller passerat fickan och hamnat i "synd att kasta-lådan.." Några så där..Andra jättebra. Någon mer eller mindre skräp..
Några skitbra - synd att de gick sönder...
En jag gillade hade jag i bröstfickan (trodde jag)..När jag steg ur bilen ramlade den ut först och jag ställde mig på den på en grusad Pplats. Kommer än idag ihåg det krasande ljudet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ja under åren har en uppsjö modeller passerat fickan och hamnat i "synd att kasta-lådan.." Några så där..Andra jättebra. Någon mer eller mindre skräp..
Några skitbra - synd att de gick sönder...
En jag gillade hade jag i bröstfickan (trodde jag)..När jag steg ur bilen ramlade den ut först och jag ställde mig på den på en grusad Pplats. Kommer än idag ihåg det krasande ljudet.
Men på tiden I Kista hade jag en Saab 900 och komradion monterad överst, röddisplay, som polisen hade, samt dubbelantenn bak
Stod på Götgatan, trafikljus vid Malmen, och en Saab 900 rullar upp bredvid och hälsar genom att lyfta micken och vifta, trodde vi var kollegor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Men på tiden I Kista hade jag en Saab 900 och komradion monterad överst, röddisplay, som polisen hade, samt dubbelantenn bak
Stod på Götgatan, trafikljus vid Malmen, och en Saab 900 rullar upp bredvid och hälsar genom att lyfta micken och vifta, trodde vi var kollegor.
En C600 komradio ? 😊
 
-92 Skaffade jag min första mobiltelefon.En Bosch, lådformad sak med en kort pinne ovanpå där man drog ut antennen, vägde drygt 4½ hekto. Brukade ha den i innerfickan på jackan och den fick jackan att hänga på sniskan över axlarna. 12 timmars passning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det som kallades MBT? Liknar det jag minns från skarven 70/80. Ingen automatisk växel utan man fick anropa en telefonist och tala om vilket nummer hon skulle ringa.
Just det, i Finland ARP (autoradiopuhelin), du meddelade centralen ditt arp-nummer som på bilden syns nere till höger på apparaten, och meddelade numret du ville ringa upp. Kommer fortfarande ihåg vårt arp-nummer: 01443 😊
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
En C600 komradio ? 😊
Möjligt, man lämnade in bilen och fick installerat. Men nu bland "saker som jag glömt bort". Visst var det fem tons signalering för att öppna upp, vanligt på 80-talet att spela upp i polis/kriminalserier? En plugg i Stockholm för att fånga upp anrop till egen radio och några andra som var av intresse ...
Åkte man utanför eget anropsområde bytte man plugg och samtliga "andra" av intresse fanns med....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Just det, i Finland ARP (autoradiopuhelin), du meddelade centralen ditt arp-nummer som på bilden syns nere till höger på apparaten, och meddelade numret du ville ringa upp. Kommer fortfarande ihåg vårt arp-nummer: 01443 😊
Ja nu kommer jag ihåg. Telefonisten svarade alltid "varifrån" det första hon sa :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Möjligt, man lämnade in bilen och fick installerat. Men nu bland "saker som jag glömt bort". Visst var det fem tons signalering för att öppna upp, vanligt på 80-talet att spela upp i polis/kriminalserier? En plugg i Stockholm för att fånga upp anrop till egen radio och några andra som var av intresse ...
Åkte man utanför eget anropsområde bytte man plugg och samtliga "andra" av intresse fanns med....
Åh! Nu kom jag faktiskt ihåg något som jag glömt att jag kom ihåg :): TV Serien "Larmet går", Emergency! i original.

De hade bla en cool orange "mobiltelefon" och de använde tydligen den riktiga två-tonsignalen för Los Angeles brandstation 22 som signal för "brandbil 51" i serien.

 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja nu kommer jag ihåg. Telefonisten svarade alltid "varifrån" det första hon sa :)
Ja, dialogen gick:
"Autoradio Helsinki"
"01443, kan jag få Helsingfors (-region) 701123"
"Ett ögonblick"
Och så hörde man ringsignalen hos mottagaren.
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
T
E etompau skrev:
På tal om gamla mobiltelefoner.
En bild på den första riktigt bärbara Hotline-tfn (NMT 900) från Ericsson, sent 80-tal.
Byggde på P300-radion.

Minns när jag ringde på en sådan, en speciell känsla.
Pris då 30 000 kr.

Telefonen räddad från ett källarförråd LMD/Köpenhamn.

[bild]
En sådan här hade farsan. Började med "väskmodellen" som var på bild ett par sidor tillbaka men den hade sådana problem med uppkoppling så han fick en av de här istället.
Skulle vara med i båten/bilen som säkerhetsåtgärd (ensam byggarbetare...).
Tror det var 1989...
Något år senare hittade jag en slängd i buskarna på Valhallavägen och lämnade in till polisen med önskemål om att behålla den eller få ersättning/hittelön. Fick ingenting då den "ingick i en polisutredning"... 🤣
 
T
A AndersS skrev:
Med rätt arbete bytte man väl när det kom en intressant ny modell.😉
Här är några av de äldre, var den för ny skulle den återlämnas och återanvändas. På NMT-tiden gällde det alltid
[bild]
Verkar som vi hade samma "smak" , jag har haft alla modellerna på bilden utom no 2.
När den var inne hade jag nyligen bytt till en annan...
 
F
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nu handlar ju tråden om saker vi glömt, men jag har inte glömt hur jag konstruerade sändardelarna i SRA C602 ( 80 MHz ) och C604 ( 160 MHz ) med utgångspunkt från C605 ( MTD 450 MHz ). Det blev också bra när jag bytte bärväskans blyaccar mot NiCd, som hade högre kapacitet och bättre prestanda i kyligt väder. Det var speciellt uppskattat av sjuksköterskorna i Umeå, som hade jour och ville vara i skidbacken 😉.
Då var du kanske med TX-design på landmobil radio i Kista?
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.