Hejsan!

Jag tänkte låta er följa vårt badrums projekt från start till slut. PMa gärna kommentarer direkt till mig så tråden går att följa :)

Vi har en budget på 300,000 kr. Stockholm förort.

Det ser ut att gå, även om det kan bli tajt. Vi får se. Vi kommer lägga pengar på besiktningsman (3st besiktningar), vi köper in normal dyra möbler (ni kan värdera själva), men utöver nytt fönster (som vi monterar) så görs allt av en firma. Vi drog in 6 offerter och valde en som låg mitt i spannet pga. deras intryck och referenser Kommer inte berätta vad de heter förens allt är klart.

Badrummet är ca 5kvm. Det har idag duschkabin (ånga), WC och handfat. VVS kommer in i huset via golvet (därav en hylla)

Nu skall hela rasket rivas och byggas om enligt nya regler från grunden. Allt är inkluderat i bygget (väggar, tak o golv). Men av kostnadsskäl skall vi montera fönster (nytt) själva innan de startar. Vi har hantverks avtal, och har avtalet in en besiktningsman.


Bifogar före start bilder.
 
  • Badrum före renovering med kaklat golv, vägg, WC, handfat och radiator framför ett frostat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-bild på badrum med duschkabin, handfat och frostat fönster, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sivan77 och 2 till
  • Laddar…
Planen är att det kommer bli så här:
 
  • 3D-ritning av ett planerat badrum med dusch, toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgraderat från fuskbygget från 90 talet (kakel på på våtrumsmatta) till el golvvärme, flytt av WC - Tvättställ. Vägghängd WC.

Val av klinkers, kakel se bild. total kostnad för Klinkers, mosaik, kakel kakel, fog och hörn lister: 30,152 kr.
 
  • Gråa klinkerplattor uppstaplade på vitt underlag, väntandes på att läggas vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmöte med nylagt kakel och detaljbild av mosaikklinkers i bruna nyanser och glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en hörnlist i metall för kakel, med fokus på den präglade texten och designen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Räknas kakel på våtrumsmatta som fusk?
 
M MagHam skrev:
Räknas kakel på våtrumsmatta som fusk?
Behöver inte alltid vara det, men i vårt fall var den inte avsedd för kakel så ja.... MEN, det har hållt sedan 1979! Duschkabinen har nog möjliggjort det :)
 
Offert på arbete och allt utöver yt-material : 140,000kr efter ROT.

Vi har valt följande möbler:

1 st - Tvättställsskåp Björbo Badrum Mejda Kompakt Hög BxHXD: 598x572x365 mm, Slät Svart
7 304 kr​
1 st - Tvättställ Björbo Badrum Mejda Spira BxD: 622x414 mm
2 920 kr​
1 st - Spegelskåp Björbo Badrum Mejda Svart, 600 mm
8 884 kr​

Handtag:
2 st - Handtag INR Dash Bredd: 150 mm, Borstad Rostfri
464 kr​
 
  • Svart tvättställsskåp från Björbo Badrum Mejda Kompakt, upphängt på en vägg med vit kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Och jag som tyckte vårt badrum på 4 kvm blev dyrt när det landade på 60 000 kr.
 
  • Gilla
  • Haha
Genoveva och 7 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Och jag som tyckte vårt badrum på 4 kvm blev dyrt när det landade på 60 000 kr.
Hahaha...Du kan nog vara nöjd. Jag antar att du inte hade besiktningsman med för det priset? Vår yta / inredning är just nu på 80,000kr. Fönstret enbart kostade 10,144 kr.

Specifikationer för svensktillverkat fönster med mått och detaljer om material och isoleringsförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hahaha...Du kan nog vara nöjd. Jag antar att du inte hade besiktningsman med för det priset? Vår yta / inredning är just nu på 80,000kr. Fönstret enbart kostade 10,144 kr.

[bild]
Nej ingen besiktningsman men säkert vatten -intyg utfört av lokala hantverkare 2015.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Nej ingen besiktningsman men säkert vatten -intyg utfört av lokala hantverkare 2015.
Det var så billigt att jag nog sorterat bort dem som oseriösa. Hahaha. Vår "billigaste" offert var på 120kkr efter ROT, men då helt utan någon inredning eller fönster, inga ytor. Så under 200kkr hade vi inte landat. Besiktning mannen kostar i runda slängar 20kkr. Men vi får se framåt, han kanske inte har något att anmärka på (då var det såklart inte värt). Men det skulle förvåna mig mycket.
 
Redigerat:
Just nu ser det ut som följer:

BadrumSEK
Fönster
10144​
Lampor
1651​
Mosaik /glasmosaik
4050​
Kakel golv
12815​
Kommod handfat spegel gerberit fixtur mm
19771​
Bygghemma takdusch, ny innerdörr, handtag, blandare och fästen
18443​
Kakel vägg lister
13287​
Entreprenör
140000​
Besiktning
20000​
SUM:
240161​


Sen kan det såklart tillkomma extraarbeten. Plåten till fönster tex (utsida) är inte med. Vet inte vad en sådan kostar. Någon hundring. Sedan har vi inte köpt toa-rulles hållare, krokar - kanske några hundra till tusen beroende på. Vi skialll även köpa sil till ny golvbrunn.

EN stor post som kvarstår är glasduschväggen o dörr som blir måttbeställd. Skulle gissa mellan 15-25kkr. Kanske mer. Det får vi se senare.

Jag tror vår uppskattning på 300kkr är ganska nära. Men, vi får se.

Offert från entreprenör har material på lite över 30kkr. De skall hålla på i 4-5 veckor. Debiterar då enligt min kalkyl ca 700kr/tim. Då räknar jag med att en person är här, ibland har de sagt att de är två så då är timpris lägre. Och Elektriker + VVS är dyrare. Jag tyckte det var rimligt.
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det var så billigt att jag nog sorterat bort dem som oseriösa. Hahaha. Vår "billigaste" offert var på 120kkr efter ROT, men då helt utan någon inredning eller fönster, inga ytor. Så under 200kkr hade vi inte landat. besiktningsmannen kostar i runda slängar 20kkr. Men vi får se framåt, han kanske inte har något att anmärka på (då var det såklart inte värt). Men det skulle förvåna mig mycket.
Så olika det kan vara. Jag hade tre olika firmor hos mig på löpande. Och detta var inte i södra Dalarna där vi bor utan på sydöstra Gotland där vi har fritidshus. Har god kontakt med firmorna fortfarande då det alltid dyker upp något plus att vi planerar att bygga ut.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
E EttAnvändarnamn skrev:
Vad ingår i en besiktning för 20000 kr?
Det är eg. tre st besikningar på plats. Det är standard för badrum. De gör följande:

1. Granskar och hjälper till med avtalet (så det blir korrekt beställt och tydligt). De hjälpte oss tex att kravställa saker rätt. Vi hade tex inte specat så bra hur den vattentäta hyllan skulle konstrueras.

Sedan:

2. Platsbesikning 1. De gör en besiktning av konstruktion / rör och avlopp samt lämnar protokoll på ev anmärkningar som entreprenören rättar (foto innan och efter rättning som granskas)
3. Platsbesikning 2.En besiktning vid lagt tätskikt (samma process som ovan)
4. Platsbesikning 3.Slutbesiktning för att se att allt är fackmässigt och att alla intyg o anvisningar har lämnats över till oss.

De besiktigar mot beställning /avtal och det som anses fackmässigt (dvs byggAMA, regler o krav). Även estetik som det finns regler för. De är behjälpliga med att diskutera lösningar med entreprenör (om så krävs) och om ÄTA krävs hjälper de till att få dessa korrekta och till rimligt pris. De hjälper till med summa att ev hålla inne med för avhjälpande av fel (om badrummet blir godkänt med med vissa mindre anmärkningar).

Vi brukar anlita besiktningsman vid dyrare entreprenader (över 150kkr) och har inte ångrat det en enda gång. Det brukar betala sig!

20kkr är mitt uppskattade pris, han jobbar löpande. Men på vårt uppdrag. Om entreprenören vill något betalar denna. Ca 1500kr/timme. Det kanske landar på 30kkr. Det är fortfarande såååå värt pengarna! En besiktning tar 4 timmar. Om något inte blir gk och kräver ombesiktning betalar entreprenören.
 
Redigerat:
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Nej, vid närmare eftertanke så har vi vid ett tillfälle kastat pengarna i sjön för besiktning. Ett av runt 8 projekt. Det var en försäkring skada badrum. Försäkringsbolaget ersatte allt vilket då var problem för oss. Entreprenör de utsåg var behörig men denne fick många anmälningar som inte rättades. Vis slutbesiktning blev badrummet inte godkänt av vår besiktning man. Men försäkring bolaget betalade enligt deras rutin så entreprenör bara sket i oss! Hahaha 😜 En lärdom. Eftersom vi inte betalade hade vi inga medel. Så om vi säljer huset har badrummet intyg men är konstaterat inte byggt fackmässigt. Å andra sidan var det billigt för oss.

Och det blev snyggt på ytan och det är väl de som de flesta tycker är viktigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.