Den fyrhjulsdrivna varianten av ID4 har väl haft 1200 kg dragvikt redan tidigare. Så det lär inte ha med vare sig batterier eller bromsar att göra.
 
L Liljeros skrev:
Tror inte det primärt är bromsar och stötdämpare som sätter begränsningar för dragvikt. En elbil har en extremt kraftig drivlina, bromsar och upphängning. Tror inte någon mellanklasssuv med ren eldrift skulle inklusive ID serien skulle ha problem att dra 2000kg husvagn uppför Jönköpingsbacken i 80km/h tex. Körde med ett boggigrussläp på 1500kg bakom en Model Y RWD och man glömde ibland bort att man hade släpet efter, kändes inte.

Problemet blir att bilen skall klara av en viss lutning, jag tror inte framförallt batterierna fixar det kontinuerliga effektuttaget tillräckligt länge och därav att man typar ner vikten från tillverkarnas sida. Man sabbar helt enkelt batterierna tror jag…

Vad är det för straff på att köra med övervikt på släpet efter bilen? Förutsatt att man har körkortet för att dra det framåt ?
Det var inte dragvikten utan generellt jag menar att tyngre bil behöver utrustas med däck, bromsar och stötdämpare mm för din vikt. Vilket bygger på vikten lite till. Även större batteri, bränsletank, motor.

Övervikt blir böter på 2000 kr för en procent över upp till 4000 för 50 procent. Sedan blir det allvarligare och redan vid 30% kan körkortet återkallas. Sedan får man ju lasta av övervikten där man blir stoppad, och det är ju inte så roligt.

Och som du skriver kan det även bli övertramp på vad du får köra med till körkort om det inte är BE och då är det också allvarligt.
 
A Avemo skrev:
Den fyrhjulsdrivna varianten av ID4 har väl haft 1200 kg dragvikt redan tidigare. Så det lär inte ha med vare sig batterier eller bromsar att göra.
Kan ju vara så att man helt enkelt har dimensionerat batteri och kylning av drivlina för det högre effektuttag som ID4 AWD har. Övriga märken har ju samma så dragvikt oavsett AWD/RWD eller motoreffekt. Den enda begränsande faktorn jag kan se är batteriet, och eventuellt motorernas kylning.
 
L Liljeros skrev:
Tror inte det primärt är bromsar och stötdämpare som sätter begränsningar för dragvikt. En elbil har en extremt kraftig drivlina, bromsar och upphängning. Tror inte någon mellanklasssuv med ren eldrift skulle inklusive ID serien skulle ha problem att dra 2000kg husvagn uppför Jönköpingsbacken i 80km/h tex. Körde med ett boggigrussläp på 1500kg bakom en Model Y RWD och man glömde ibland bort att man hade släpet efter, kändes inte.

Problemet blir att bilen skall klara av en viss lutning, jag tror inte framförallt batterierna fixar det kontinuerliga effektuttaget tillräckligt länge och därav att man typar ner vikten från tillverkarnas sida. Man sabbar helt enkelt batterierna tror jag…

Vad är det för straff på att köra med övervikt på släpet efter bilen? Förutsatt att man har körkortet för att dra det framåt ?
Nej det är lutning neråt. Så bromsar.
 
K karlmb skrev:
Nej det är lutning neråt. Så bromsar.
Nu var det förvisso ett par år sedan jag tog BE men varför skulle bromsarna på bilen behöva dimensioneras upp i allt för stor utsträckning? Släpet har ju egna bromsar som dessutom har ganska höga krav vid besiktningen. Grannen har en pickup som får dra 3500kg, är inga bamsebromsar direkt på den, trumbromsar bak och ganska små skivor fram, osäker på om dom ens är ventilerade….

Det enda som är relevant är ju att bilen har tillräckligt med vikt för att hålla emot påskjutsdraget i tex kurvor utan att bilen kränger men det om något är ju en elbils paradgren.
 
L Liljeros skrev:
Kan ju vara så att man helt enkelt har dimensionerat batteri och kylning av drivlina för det högre effektuttag som ID4 AWD har. Övriga märken har ju samma så dragvikt oavsett AWD/RWD eller motoreffekt. Den enda begränsande faktorn jag kan se är batteriet, och eventuellt motorernas kylning.
GTX:en har ju en motor till. Batteriet är samma och jag tror att bromsarna är samma. Så då är det väl motorernas kylning som det faller på.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte på fall som detta:
Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1540
Totalvikt, kg: 1970
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500

Det kom från en äldre Volvo V70 om jag förstod det rätt.
Ser lite skumt ut med bara 500 kg med obromsat släp.
Grundregeln är ju 750 kg om inte bilen är extremt lätt.
 
Fairlane
A Argastesnickaren skrev:
Ser lite skumt ut med bara 500 kg med obromsat släp.
Grundregeln är ju 750 kg om inte bilen är extremt lätt.
Grundregeln är väl halva tjänstevikten, max 750 kg, men det är ju vad som gäller enligt lagstiftningen. Biltillverkaren kan sätta en lägre gräns om de anser att bilen inte klarar släpet. Lite märkligt med en V70, men det kanske var mindre bromsar på den?!
 
sunnis sunnis skrev:
ID.4 har tjänstevikt på 2,1 ton…

Att man inte får dra mer än 1000kg / 1200kg eller vad det är inte mer än en fåning intypning av VW. Det går ju även att typa upp dragvikten med 200 kilo om man vill på ID.4, finns underlag för det klart. [länk]

Oavsett så behöver man i regel BE kort om man ska dra husvagn men en modern bil (tjänstevikt över 2t+) om den går med bensin eller el, då är det bruttovikten som man räknar med och således går det att köra med fler kombinationer o de flesta fallen.

Jo jag vet att det finns B96, men då begränsar totalvikterna istället. Allt blir så mycket enklare med BE.
Woohoo kan jag dra mitt "stora" släp också med elbilen vet jag vad jag ska göra på måndag...
 
  • Gilla
Elin Lindberg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hade du haft ännu mindre budget hade du om jag drar det in absurdum inte haft råd med någon bil alls utan hade åkt taxi varje gång du ska någonstans. För att det är inom din budget.
Hade jag haft mindre budget har jag väl köpt en äldre bil?

Det är väl inte konstigt att man avsätter en budget och försöker få så mycket bil som möjligt för de pengarna?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hade jag haft mindre budget har jag väl köpt en äldre bil?

Det är väl inte konstigt att man avsätter en budget och försöker få så mycket bil som möjligt för de pengarna?
Och om budgeten inte räcker till annat än en skrotbil som i längden blir dyr i drift? Eller inte räcker till någon bil alls?

Min poäng är att inte bara inköpspriset ska ingå i din budget utan totalkostnaden inklusive drift.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och om budgeten inte räcker till annat än en skrotbil som i längden blir dyr i drift? Eller inte räcker till någon bil alls?
Ja, det är verkligheten för många med klen ekonomi. Jag känner folk som köper en bil för 5-6 tusen, kör den tills den är skrot och sen köper en ny i samma prisklass. Håller bilen mer än ett år så blir det billigare än värdeminskningen på en ett par år gammal bil.
P Pin skrev:
Min poäng är att inte bara inköpspriset ska ingå i din budget utan totalkostnaden inklusive drift.
Ja, och för de som kör genomsnittliga 1200 mil om året eller mindre så blir vinsten med elbilens lägre driftkostnad inte särskilt stor.

De få som kör mer än 3000 mil om året har säkert de flesta redan skaffat elbil, men de är en minoritet (och dessutom företrädesvis juridiska personer, t.ex. taxi).
 
  • Gilla
taikon och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och om budgeten inte räcker till annat än en skrotbil som i längden blir dyr i drift? Eller inte räcker till någon bil alls?

Min poäng är att inte bara inköpspriset ska ingå i din budget utan totalkostnaden inklusive drift.
För min del så har jag en bil med en hög driftskostnad:)
Dock så rullar den väldigt få mil utan värdeminskning så totalsumman som är det viktiga blir då totalt sett väldigt bra.
För min del så blir det ren förlust att köpa en snålare bil med en högre totalkostnad allt inräknat.
 
  • Gilla
taikon och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, det är verkligheten för många med klen ekonomi. Jag känner folk som köper en bil för 5-6 tusen, kör den tills den är skrot och sen köper en ny i samma prisklass. Håller bilen mer än ett år så blir det billigare än värdeminskningen på en ett par år gammal bil.

Ja, och för de som kör genomsnittliga 1200 mil om året eller mindre så blir vinsten med elbilens lägre driftkostnad inte särskilt stor.

De få som kör mer än 3000 mil om året har säkert de flesta redan skaffat elbil, men de är en minoritet (och dessutom företrädesvis juridiska personer, t.ex. taxi).
Du lyfter, mellan raderna, även risk. Det är ju omöjligt att veta vilken dag en skrotbil kommer att gå sönder om strategin är att köra till den rasar med minimalt underhåll.

Risk att inte bilen startar eller går sönder längs vägen. Risk för dyra reparationer. Hur dessa risker värderas får var och en bedöma. Tar man bilen till jobbet varje morgon och har en tid att passa så borde sådana risker värderas högt.

Det är dyrt att vara fattig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du lyfter, mellan raderna, även risk. Det är ju omöjligt att veta vilken dag en skrotbil kommer att gå sönder om strategin är att köra till den rasar med minimalt underhåll.

Risk att inte bilen startar eller går sönder längs vägen. Risk för dyra reparationer. Hur dessa risker värderas får var och en bedöma. Tar man bilen till jobbet varje morgon och har en tid att passa så borde sådana risker värderas högt.

Det är dyrt att vara fattig.
Om man inte kan laga skrotet själv då.
 
  • Gilla
taikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.