1 441 338 läst · 23 752 svar
1441k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
När det gäller försäkringar bör ni även ta med var ni bor, försäkringsbolag, ålder, skadefria år, etc. Stockholmsområdet kontra lite mera lantligt innebär med största sannolikhet skillnader, så det blir bara siffror som kan variera mycket.
Gubbe, egen villa, mindre stad, många skadefria år.A AndersS skrev:
DN-journalister tror väl att alla bor i sthlm innerstad och det är väl därför de får helt andra summor när de kollar försäkringar.
Johannes Carlsson skrev:Det gäller definitivt Carup iallafall. Bara klick där och liten om någon substans, försöker blocka intag av Carup.
Men jag kollade runt lite extra på Model S och de nyare typ Plaid och så ligger alla under 20' per år. De flesta som en helt vanlig bil. typ 11' per år hel och då en LR/AWD
Men så hittade jag en 2017 Model S90D med free supercharge.. (540' 525hk)
Halv: 17880:-/år
Hel: 27876:-/år
Nu är ju DN baserad i Stockholm och har sina flesta läsare här, så det är inte så konstigt kanske.M Myckling skrev:
Jag själv bor i Nacka, som alltså är en Stockholmsförort. Så priset jag får för min bil borde vara jämförbart med de priser DN fått, kan jag tycka. Samtidigt så har jag ingen Tesla, men även Teslaägare som bor i Stockholm verkar ha fått betydligt lägre priser än i artikeln.
Ja det kan man tycka, men som någon skrev, det ger mer klick att skriva negativa artiklar om elbilar. Senaste flashen jag fick från Carup "Inlåst i 40 grader varm Tesla" 🙂J jocke31 skrev:Nu är ju DN baserad i Stockholm och har sina flesta läsare här, så det är inte så konstigt kanske.
Jag själv bor i Nacka, som alltså är en Stockholmsförort. Så priset jag får för min bil borde vara jämförbart med de priser DN fått, kan jag tycka. Samtidigt så har jag ingen Tesla, men även Teslaägare som bor i Stockholm verkar ha fått betydligt lägre priser än i artikeln.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 025 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 025 inlägg
Kollade helförsäkring med alla tillägg för min Hyundai Ioniq 5 igår. 6600kr/år för 2000 mil.
Villa i mellanstor stad.
Jag har 4,5 år nybilsgaranti kvar så jag klarar mig på 3835 kr för halvförsäkring.
Villa i mellanstor stad.
Jag har 4,5 år nybilsgaranti kvar så jag klarar mig på 3835 kr för halvförsäkring.
Redigerat:
Nybilsgarantin har inget med försäkringen att göra. Efter 3år behöver du helförsäkring.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 025 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 025 inlägg
Ja, Carup är garanterat sponsrade av oljeshejker i Saudiarabien och Kuwait. Och besöks främst av militanta fossilkramare från bränsleuppriret.M Myckling skrev:
Min vagnskada går snart ut på min ID.4, börjar ösa in diverse erbjudande.
Med Svedea blir det 7270kr/år eller 6180kr med förhöjd självrisk. Brukar ta förhöjd självrisk på alla mina försäkringar. Går kanske pressa lite om man ids att ringa runt till bolagen.
Inte så farligt ändå.
Med Svedea blir det 7270kr/år eller 6180kr med förhöjd självrisk. Brukar ta förhöjd självrisk på alla mina försäkringar. Går kanske pressa lite om man ids att ringa runt till bolagen.
Inte så farligt ändå.
Lite ot, men eftersom den här tråden svävar iväg emellanåt så tar jag mig friheten ändå. Jag fick nedanstående i inboxen idag, från Volkswagen:
Flera ID.-kunder har uttryckt önskemål om en högre dragförmåga än den som bilarna hittills registrerats med. Vi har därför sökt och beviljats dispens hos Transportstyrelsen att få använda ett 8 %-värde för vägens lutning, vilket höjer den maximala släpvagnsvikten med 200 kg för de eldrivna ID.-modellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer. I Sverige används normalt sett ett värde som är fastställt utifrån 12 % lutning, det vill säga en brantare lutning av vägen.
Man behöver lite dokument och en typskylt från vw, sedan göra en registreringsbesiktning. Jag hoppas den är hyggligt billig när det i princip bara är att kolla den nya typskylten som behövs.
Trevligt!
Flera ID.-kunder har uttryckt önskemål om en högre dragförmåga än den som bilarna hittills registrerats med. Vi har därför sökt och beviljats dispens hos Transportstyrelsen att få använda ett 8 %-värde för vägens lutning, vilket höjer den maximala släpvagnsvikten med 200 kg för de eldrivna ID.-modellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer. I Sverige används normalt sett ett värde som är fastställt utifrån 12 % lutning, det vill säga en brantare lutning av vägen.
Man behöver lite dokument och en typskylt från vw, sedan göra en registreringsbesiktning. Jag hoppas den är hyggligt billig när det i princip bara är att kolla den nya typskylten som behövs.
Trevligt!
Ca 7000 kr för helförsäkring för min Tesla MYLR
Trevligt initiativ då det nog är många som är lite missnöjda med dragvikten från VW, tror 1300-1400kg dock är en vikt som många skulle vilja komma upp i vilket kräver en GTX, det är det som krävs för många av dom små vanligare husvagnsmodellerna. Ska man dra släp eller husvagn med elbil är man förpassad till ID6/Ioniq5/MY/Volvo som får dra 1600kg och klarar typ 95% av alla husvagnar och släpB bakterie skrev:Lite ot, men eftersom den här tråden svävar iväg emellanåt så tar jag mig friheten ändå. Jag fick nedanstående i inboxen idag, från Volkswagen:
Flera ID.-kunder har uttryckt önskemål om en högre dragförmåga än den som bilarna hittills registrerats med. Vi har därför sökt och beviljats dispens hos Transportstyrelsen att få använda ett 8 %-värde för vägens lutning, vilket höjer den maximala släpvagnsvikten med 200 kg för de eldrivna ID.-modellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer. I Sverige används normalt sett ett värde som är fastställt utifrån 12 % lutning, det vill säga en brantare lutning av vägen.
Man behöver lite dokument och en typskylt från vw, sedan göra en registreringsbesiktning. Jag hoppas den är hyggligt billig när det i princip bara är att kolla den nya typskylten som behövs.
Trevligt!
Eller så har man en gammelbil till sånt. Vår Fiat 500e får inte dra ett kg i släp..L Liljeros skrev:Trevligt initiativ då det nog är många som är lite missnöjda med dragvikten från VW, tror 1300-1400kg dock är en vikt som många skulle vilja komma upp i vilket kräver en GTX, det är det som krävs för många av dom små vanligare husvagnsmodellerna. Ska man dra släp eller husvagn med elbil är man förpassad till ID6/Ioniq5/MY/Volvo som får dra 1600kg och klarar typ 95% av alla husvagnar och släp