K karlmb skrev:
Eller så har man en gammelbil till sånt. Vår Fiat 500e får inte dra ett kg i släp..
Det är opraktiskt att tvingas till att ha fler än en bil. Som mest nu i våras har jag haft 4 bilar :p Jag dumpade 2 varav elbilen var en av de. Just för att det var opraktiskt och framförallt extremt dyrt med elbilen i bilparken.

De får satsa mer på att man ska kunna dra ett normalt släp. Och kanske inte ta hutlösa pengar för en så enkel sak som en krok för att ens kunna lasta nån cykel.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är opraktiskt att tvingas till att ha fler än en bil. Som mest nu i våras har jag haft 4 bilar :p Jag dumpade 2 varav elbilen var en av de. Just för att det var opraktiskt och framförallt extremt dyrt med elbilen i bilparken.

De får satsa mer på att man ska kunna dra ett normalt släp. Och kanske inte ta hutlösa pengar för en så enkel sak som en krok för att ens kunna lasta nån cykel.
Nja, det är ju tekniska orsaker till det där. Bromsarna räcker inte till, så bilen skulle bli ännu tyngre o dyrare.. Måste man inte ha 2 bilar ändå så håller jag med dig, men annars går det ju att lösa om man inte är ute o drar släp dagligen.
 
K karlmb skrev:
Nja, det är ju tekniska orsaker till det där. Bromsarna räcker inte till, så bilen skulle bli ännu tyngre o dyrare.. Måste man inte ha 2 bilar ändå så håller jag med dig, men annars går det ju att lösa om man inte är ute o drar släp dagligen.
Du har kanske rätt i sak men nu är ju VAG gruppen i en sits då i princip alla andra erbjuder 1600kg dragvikt på sina bilar i klassen? 1000/1200kg är för lite. En väldigt vanlig släp/husvagnsvikt är runt 1300kg och uppåt i Sverige.
 
K karlmb skrev:
Nja, det är ju tekniska orsaker till det där. Bromsarna räcker inte till, så bilen skulle bli ännu tyngre o dyrare.. Måste man inte ha 2 bilar ändå så håller jag med dig, men annars går det ju att lösa om man inte är ute o drar släp dagligen.
Vadå inte räcker till. Då får de ju sätta rätt bromsar från början. Id3 väger 1833 och får dra noll, får lasta noll på taket och får typ ha 2 cyklar om du väljer att köpa till den otroligt dyra kroken.

En cadillac cts 2004 väger 1760 kg och får dra 1210 kg.

Det hela handlar säkerligen om att ingenjörerna är för lata för att komma med en lösning för att kunna dra 750 kg på en så pass tung och såpass dyr bil. Kraften finns där, bromsarna finns med all säkerhet där.

Det är bara jag som har körkort i min familj och jag blev tyvärr tvungen att ha 2 bilar :) Fanns inga andra sätt att lösa det på dessvärre.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vadå inte räcker till. Då får de ju sätta rätt bromsar från början. Id3 väger 1833 och får dra noll, får lasta noll på taket och får typ ha 2 cyklar om du väljer att köpa till den otroligt dyra kroken.

En cadillac cts 2004 väger 1760 kg och får dra 1210 kg.

Det hela handlar säkerligen om att ingenjörerna är för lata för att komma med en lösning för att kunna dra 750 kg på en så pass tung och såpass dyr bil. Kraften finns där, bromsarna finns med all säkerhet där.

Det är bara jag som har körkort i min familj och jag blev tyvärr tvungen att ha 2 bilar :) Fanns inga andra sätt att lösa det på dessvärre.
Lata? Inser du vilka bromsar so krävs på en blytung elbil redan från början?
Det är bönräknarna som tyckt att det får räcka med det de har.
 
Fairlane
En generell fråga angående de elbilar som faktiskt får dra lite tyngre släp, hur tunga obromsade släp får de dra? Är det mer eller mindre alltid ok med en 750 kg släp?
 
Fairlane Fairlane skrev:
En generell fråga angående de elbilar som faktiskt får dra lite tyngre släp, hur tunga obromsade släp får de dra? Är det mer eller mindre alltid ok med en 750 kg släp?
Finns det verkligen separata regler för obromsade släp? Jag har aldrig noterat några sådana i alla fall.
 
Min bil har tjänstevikt 2,2 ton och får dra 2,1 ton. Dock ej elektrisk motor men det bryr sig väl inte bromsarna om. Tvärtom mer motorbroms med elbilen, eller är det regenereringen som överhettas?

Tex ID bilarna är ju redan för dyra så antingen finns inte utrymme för dyrare bromsar eller så har de enorma marginaler ned det priset och den låga kvaliteten på helheten. Jag vet inte. Inte prisvärt tycker jag iaf.

Jag har mest cyklar på kroken eller lättare släp så bara det finns drag och kanske 1000 kg klarar jag mig.

Den högre vikten ställer ju högre krav på allt från däck till stötdämpare, och även motorstyrka. Det blir en ond cirkel av ännu högre vikt…
 
K karlmb skrev:
Lata? Inser du vilka bromsar so krävs på en blytung elbil redan från början?
Det är bönräknarna som tyckt att det får räcka med det de har.
Läste du allt ?

Cadillac lyckades, de skiljer drygt 90 kg. Och är bakhjulsdrift med v6.

Elbilen har ju ändå motorn som hjälper till att bromsa rejält. Det är ju rentav trams att trycka ut bilar som inte får dra en sketen villavagn med trädgårdsavfall.... :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Min bil har tjänstevikt 2,2 ton och får dra 2,1 ton. Dock ej elektrisk motor men det bryr sig väl inte bromsarna om. Tvärtom mer motorbroms med elbilen, eller är det regenereringen som överhettas?

Tex ID bilarna är ju redan för dyra så antingen finns inte utrymme för dyrare bromsar eller så har de enorma marginaler ned det priset och den låga kvaliteten på helheten. Jag vet inte. Inte prisvärt tycker jag iaf.

Jag har mest cyklar på kroken eller lättare släp så bara det finns drag och kanske 1000 kg klarar jag mig.

Den högre vikten ställer ju högre krav på allt från däck till stötdämpare, och även motorstyrka. Det blir en ond cirkel av ännu högre vikt…
Självklart är det högre krav med tyngre bil. Det är därför vw tryckte ut bilar med däck som håller för normal körning lite mer än knappt ett år...

Jag hade sån jävla tur att jag slapp köpa nya däck till ÅF för de förtjänar inget gott :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis
P Pin skrev:
Min bil har tjänstevikt 2,2 ton och får dra 2,1 ton. Dock ej elektrisk motor men det bryr sig väl inte bromsarna om. Tvärtom mer motorbroms med elbilen, eller är det regenereringen som överhettas?

Tex ID bilarna är ju redan för dyra så antingen finns inte utrymme för dyrare bromsar eller så har de enorma marginaler ned det priset och den låga kvaliteten på helheten. Jag vet inte. Inte prisvärt tycker jag iaf.

Jag har mest cyklar på kroken eller lättare släp så bara det finns drag och kanske 1000 kg klarar jag mig.

Den högre vikten ställer ju högre krav på allt från däck till stötdämpare, och även motorstyrka. Det blir en ond cirkel av ännu högre vikt…
ID.4 har tjänstevikt på 2,1 ton…

Att man inte får dra mer än 1000kg / 1200kg eller vad det är inte mer än en fåning intypning av VW. Det går ju även att typa upp dragvikten med 200 kilo om man vill på ID.4, finns underlag för det klart. https://www.mestmotor.se/recharge/a...gre-dragvagnsvikt-for-vw-elbilar-i-efterhand/

Oavsett så behöver man i regel BE kort om man ska dra husvagn men en modern bil (tjänstevikt över 2t+) om den går med bensin eller el, då är det bruttovikten som man räknar med och således går det att köra med fler kombinationer o de flesta fallen.

Jo jag vet att det finns B96, men då begränsar totalvikterna istället. Allt blir så mycket enklare med BE.
 
Redigerat:
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Finns det verkligen separata regler för obromsade släp? Jag har aldrig noterat några sådana i alla fall.
Ja, flera stycken. Dels begränsning på hastigheten till max 40km/h i vissa fall, en del har begränsad dragvikt i registreringsbeviset och undantag från totalvikten 3,5t för EU släp.

I regel får man alltid dra 750kg obromsat @ 80km/h även om totalvikten överstiger 3,5t med B kort. Men undantag finns.
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Finns det verkligen separata regler för obromsade släp? Jag har aldrig noterat några sådana i alla fall.
Jag tänkte på fall som detta:
Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1540
Totalvikt, kg: 1970
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500

Det kom från en äldre Volvo V70 om jag förstod det rätt.
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
ID.4 har tjänstevikt på 2,1 ton…

Att man inte får dra mer än 1000kg / 1200kg eller vad det är inte mer än en fåning intypning av VW. Det går ju även att typa upp dragvikten med 200 kilo om man vill på ID.4, finns underlag för det klart. [länk]

Oavsett så behöver man i regel BE kort om man ska dra husvagn men en modern bil (tjänstevikt över 2t+) om den går med bensin eller el, då är det bruttovikten som man räknar med och således går det att köra med fler kombinationer o de flesta fallen.

Jo jag vet att det finns B96, men då begränsar totalvikterna istället. Allt blir så mycket enklare med BE.
Så det har alltså ingenting med bromsarna att göra som påstods?

Jag kör med BE kort.
 
P Pin skrev:
Min bil har tjänstevikt 2,2 ton och får dra 2,1 ton. Dock ej elektrisk motor men det bryr sig väl inte bromsarna om. Tvärtom mer motorbroms med elbilen, eller är det regenereringen som överhettas?

Tex ID bilarna är ju redan för dyra så antingen finns inte utrymme för dyrare bromsar eller så har de enorma marginaler ned det priset och den låga kvaliteten på helheten. Jag vet inte. Inte prisvärt tycker jag iaf.

Jag har mest cyklar på kroken eller lättare släp så bara det finns drag och kanske 1000 kg klarar jag mig.

Den högre vikten ställer ju högre krav på allt från däck till stötdämpare, och även motorstyrka. Det blir en ond cirkel av ännu högre vikt…
Tror inte det primärt är bromsar och stötdämpare som sätter begränsningar för dragvikt. En elbil har en extremt kraftig drivlina, bromsar och upphängning. Tror inte någon mellanklasssuv med ren eldrift skulle inklusive ID serien skulle ha problem att dra 2000kg husvagn uppför Jönköpingsbacken i 80km/h tex. Körde med ett boggigrussläp på 1500kg bakom en Model Y RWD och man glömde ibland bort att man hade släpet efter, kändes inte.

Problemet blir att bilen skall klara av en viss lutning, jag tror inte framförallt batterierna fixar det kontinuerliga effektuttaget tillräckligt länge och därav att man typar ner vikten från tillverkarnas sida. Man sabbar helt enkelt batterierna tror jag…

Vad är det för straff på att köra med övervikt på släpet efter bilen? Förutsatt att man har körkortet för att dra det framåt ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.