Esam Esam skrev:
Det blev en vedpool för mig, inte installerat ännu. Jag är gillar estetiken den bjuder på redan.
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
Hej! Vi har också köpt från Vedpool, undrar hur du har tilläggsisolerat runt sprutisoleringen?
 
N NinaJoel skrev:
Hej! Vi har också köpt från Vedpool, undrar hur du har tilläggsisolerat runt sprutisoleringen?
Grattis på ett bra köp.
ja, jag la den i isolerad låda. Med luftspalt, men installtionen är inte klar ännu. Efter att ha kickat förmannen Jag gör jobbet själv och hyr in arbetare så det går långsamt. Men det ör en fröjd för ögat varenda gång man ser det rostfria bling bling
 
Tack alla som delar med sig av sina idéer och poolbyggen. Jättekul att läsa.
Sitter själv och funderar på hur vi ska göra vår spabad. Har varit inne på rostfritt och kollat in Blockpool, men har även sett era olika här. Vi vill inte ha bubblor och annat utan ett lugnt och tyst spabad.

Poolbygget kommer nog inte ske förrän nästa år, men vi ska strax dra igång en utbyggnad av huset och i samband med det bygga en tvättstuga/teknikrum där bergvärmepumpen kommer stå. Bergvärmepumpen kommer stå i andra änden av tillbyggnaden, ca 10 m från där den framtida poolen. Till bergvärmepumpen, Nibe F1245, finns ett tillbehör, Pool 40, som kan användas för att värma en pool. Borde rimligtvis bli billigare uppvärming på det viset, men inkopplingen kan vara lite trixigare. Tanken är också att sätta pumpen och ett sandfilter jämte BV-pumpen.

Min fundering nu är om det är nån som har nyttjat BV-pumpen för att värma sitt spabad och kan dela med sig av erfarenheter.
Är det för långt med 10 m rör fram och tillbaka eller är det bara att ha tillräckligt grova rör?
Tappar man mycket värme i rören som går plattan? Vi kommer lägga ner vattenburen golvvärme där så plattan borde hålla sig relativt varm året om.
 
Hej @Peter2400

Det börjar närma sig sin slut med installationen som tog längre tid än vad jag räknade med. Nu ska jag dra fram el till badet och tänkte dra fram 3fas och installera en separat el-central till badet som då ska driva pumpen, elvärme samt belysningen och undrar om du har några tips för detta? Jag har Fibaro hemma och styr hela belysningen och lite annat och undrar ifall du har ngn erfarenhet av dessa eller om du har andra tips på hur jag skulle kunna styra allting via tel eller iPad. Tänkte köpa in denna central:
Skärmdump av webbsida som visar en grå elcentral Rogy Central IP65 med specifikationer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ifall du är intresserad av projektet så ser du ut här nu .
Trädäck med en under konstruktion badpool, närliggande växthus och klippig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterat rostfritt badkar utomhus nära ett växthus och grusgång i en trädgård under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Esam
  • Laddar…
det ser jätte bra ut.. fin storlek även,,

S Stojadin skrev:
Hej @Peter2400

Det börjar närma sig sin slut med installationen som tog längre tid än vad jag räknade med. Nu ska jag dra fram el till badet och tänkte dra fram 3fas och installera en separat el-central till badet som då ska driva pumpen, elvärme samt belysningen och undrar om du har några tips för detta? Jag har Fibaro hemma och styr hela belysningen och lite annat och undrar ifall du har ngn erfarenhet av dessa eller om du har andra tips på hur jag skulle kunna styra allting via tel eller iPad. Tänkte köpa in denna central:
[bild]
Ifall du är intresserad av projektet så ser du ut här nu .
[bild]
[bild]
 
  • Gilla
Stojadin
  • Laddar…
N Ntom skrev:
Tack, Att hålla vattnet rent med rätt PH värde har haft många sömnlösa nätter men man lär sig. Verkar som alla har detta problem.
Valde detta för det är estetiskt snyggt, hållbart och vill inte ha plast.
Svårt att säg för vintern var ju väldigt kall jämnfört med förra året men kanske 700-1000kr i mån och nu när det är varmare 200-300kr. Som sagt är bara en gissning men har absolut blivit högre.
N Ntom skrev:
Tack, Att hålla vattnet rent med rätt PH värde har haft många sömnlösa nätter men man lär sig. Verkar som alla har detta problem.
Valde detta för det är estetiskt snyggt, hållbart och vill inte ha plast.
Svårt att säg för vintern var ju väldigt kall jämnfört med förra året men kanske 700-1000kr i mån och nu när det är varmare 200-300kr. Som sagt är bara en gissning men har absolut blivit högre.
N Ntom skrev:
Ja men det funkar bra men inte helt perfekt. Får slänga i en del!
Hej, har precis installerat och fyllt på vår egna spabad i rostfritt. Jag bad en poolfirma komma och fixa med pumpen och vattenkvalitén och de rekommenderade och använde klor som de la in i skimmer. Det fungerade bra första dagarna då vi badade. Men efter att vi var bortresta i två dygn och hade locket upptäckte vi ngt liknar rost runt hela badet, på sargen samt mellan vattnet och locket, ungefär 5 cm. Som tur kunde vi ta bort detta med en trasa men detta orsakade fläckar på den rostfria som inte gick att ta bort. Undrar om ngn av er har haft samma erfarenhet av detta i era rostfria spabad samt om ni vet om detta kan bero på kloret? Har ni byt ut klor mot ngt annat medel, i så fall vad samt hur doserar ni? Hur håller ni vattenkvalitén under tiden man inte badar och vid regniga dagar då badet är täckt? Poolkillen sa till mig att pumpen ska alltid vara på och att det var onödigt att ställa in den så att det går viss tid tex var 20 min. De rekommenderade även att använda filterlglas istället för sand. Uppskattar alla råd jag kan få ☺️. Så här ser badet ut just nu när den är fylld med vatten.
 
  • Rostfritt spabad med vatten omgivet av träkonstruktion och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ivmi77 och 1 till
  • Laddar…
ser fantastiskt ut. Det kan vara en del som är inte rostfritt i cirkulationen. Man har en viss kemikalier för att ta bort fläcken. Den är rätt så toxisk. Bör hanteras med försiktighet. Vedpool har de i sitt sortiment.
Kolla så att ingen rostbar skruv sitter i systemet.

S Stojadin skrev:
Hej, har precis installerat och fyllt på vår egna spabad i rostfritt. Jag bad en poolfirma komma och fixa med pumpen och vattenkvalitén och de rekommenderade och använde klor som de la in i skimmer. Det fungerade bra första dagarna då vi badade. Men efter att vi var bortresta i två dygn och hade locket upptäckte vi ngt liknar rost runt hela badet, på sargen samt mellan vattnet och locket, ungefär 5 cm. Som tur kunde vi ta bort detta med en trasa men detta orsakade fläckar på den rostfria som inte gick att ta bort. Undrar om ngn av er har haft samma erfarenhet av detta i era rostfria spabad samt om ni vet om detta kan bero på kloret? Har ni byt ut klor mot ngt annat medel, i så fall vad samt hur doserar ni? Hur håller ni vattenkvalitén under tiden man inte badar och vid regniga dagar då badet är täckt? Poolkillen sa till mig att pumpen ska alltid vara på och att det var onödigt att ställa in den så att det går viss tid tex var 20 min. De rekommenderade även att använda filterlglas istället för sand. Uppskattar alla råd jag kan få ☺️. Så här ser badet ut just nu när den är fylld med vatten.
 
  • Gilla
Stojadin
  • Laddar…
Hej!

Wow vad fina spabad/pooler alla har fixat!

Funderar själv på rostfri eller typ i plast.
Har kikat på pice.se samt svenskabadtunnor men även vedpool.

https://pice.se/rostfria-pooler/privata-pooler-spabad.html och funderar på 2,3x2,3

Har även kikat på rostfritt spabad 2,40x2x40 eller 2,0x3,0:
https://svenskabadtunnor.se/produkt...LtvtbsBFto8Bm63p78a9JXqNKhJ8uebhoCHNEQAvD_BwE

Eller i plast: Pacific terasspool:
https://svenskabadtunnor.se/produkt...LtvtbsBFto8Bm63p78a9JXqNKhJ8uebhoCHNEQAvD_BwE


Vi funderar på om det går att få till någon typ av helentreprenad, att någon kommer och installerar allt? Sedan bygger man själv altanen runt. Någon som gjort detta? Någon i Stockholmsområdet som kanske gjort detta som kan tipsa om firma?
 
L LisaLisa skrev:
Funderar själv på rostfri eller typ i plast.
Har kikat på pice.se samt svenskabadtunnor men även vedpool.
Rostfritt är en helt annan klass än plast.
Överlägsen livslängd, rengöring, känsla.

Som att jämföra en rostfri diskho i köket med en plasthink.
Men givetvis lite högre initial investering.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Rostfritt är en helt annan klass än plast.
Överlägsen livslängd, rengöring, känsla.

Som att jämföra en rostfri diskho i köket med en plasthink.
Men givetvis lite högre initial investering.
Haha bra svar!!

Har sett dina inlägg Peter2400 och det ser verkligen super snyggt ut. Håller med och förstår gällande livslängden och känslan. Du skriver om rengöring. Hur upplever du den dagliga skötseln? Hur ofta städar du, har i klor osv?

Pice.ab kräver att man genomför vattenkontroll varje dag för att garantin ska gälla om det blir något fel. Känns helt galet för det betyder ju att man aldrig kan resa bort. Känns detta igen från andra leverantörer?
 
L LisaLisa skrev:
Haha bra svar!!

Har sett dina inlägg Peter2400 och det ser verkligen super snyggt ut. Håller med och förstår gällande livslängden och känslan. Du skriver om rengöring. Hur upplever du den dagliga skötseln? Hur ofta städar du, har i klor osv?

Pice.ab kräver att man genomför vattenkontroll varje dag för att garantin ska gälla om det blir något fel. Känns helt galet för det betyder ju att man aldrig kan resa bort. Känns detta igen från andra leverantörer?
Jag har flyttat nu, mycket finare hus, men ingen pool😢

"Rengöring" gjorde jag i princip gjorde jag i princip varje gång vi badade, men bestod av att med en trasa eller svamp dra ett varv i vattenlinjen. Satt väldigt löst och krävde inget medel, tog max 60 sec.

Jag la i snabbklor efter varje bad med öppet lock i en akvariehåv som jag hängde på poolkanten för att det skulle lösa sig snabbt. Om jag inte badade så klorerade jag en gång i veckan.
Kollade värden några gånger per säsong, oftast var det PH upp som behövdes.
 
  • Gilla
LisaLisa
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har flyttat nu, mycket finare hus, men ingen pool😢

"Rengöring" gjorde jag i princip gjorde jag i princip varje gång vi badade, men bestod av att med en trasa eller svamp dra ett varv i vattenlinjen. Satt väldigt löst och krävde inget medel, tog max 60 sec.

Jag la i snabbklor efter varje bad med öppet lock i en akvariehåv som jag hängde på poolkanten för att det skulle lösa sig snabbt. Om jag inte badade så klorerade jag en gång i veckan.
Kollade värden några gånger per säsong, oftast var det PH upp som behövdes.
Kul med nytt hus!!

Men då kanske det är dags att bygga pool då :)

Låter som enkelt jobb. Hade något program eller liknande som informerade hur vattnet mådde? Eller var det när du testade det?

Känns inte kravet från pice.ab något omöjligt att uppfylla?
 
Nyss varit och tittat på en spapool från pice hos en privatperson. Verkligen super snyggt!!

Det blev också lättare och förstå hur stora alla teknikdelar med värmare, pump etc är. Personen som hade poolen kunde ha vissa delar i typ ett förråd. Vi själva kommer ha det vid altanen och nu till min fråga.

Någon som har byggt någon typ tekniklåda och som vill dela med sig av några bilder och tips gällande isolering, hur stort det bör vara etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.