Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Eller så har de betydligt fler vattenskador...
Ja på något sätt ska det förklaras att Sverige vet bäst och din förklaring är väl lika bra som nån annan 😊
 
Vattenlarm på golvet..
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Vattenlarm på golvet..
IKEA Knycklan kopplad till duschvattnet...
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
IKEA Knycklan kopplad till duschvattnet...
Absolut en helt okay lösning. Tycker dock att Knycklan verkar vara lite slö mot stora mängder vatten 😉
 
Skulle inte bli förvånad om det sitter en golvbrunn under duschkabinen ändå...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Duschkabin behöver ett avlopp (rör).. inte nödvändigtvis en golvbrunn :)
Nu blev det rörigt.
 
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Efter att läst den här tråden kollade jag i vårt badrum i fritidshuset. Duschkabin, men ingen golvbrunn. Duschkabin med draperi dessutom, så slarvar man lite kommer en del vatten på golvet.
Vattnet leds i ett rör rakt ner i avloppet. Har aldrig tänkt på att det skulle vara ett problem.
 
Den toan är det ju bara slita ut göra om göra rätt
Men en sak att tänka på, det har vart nån som tror sig fixa mer än hen kan då börjar jag fundera hur ser resten av huset ut, skick på elen mm ????
Ska man gå vidare med det huset så är nog en mycket noggrann inspektion på sin plats, ta med en röris och ta med en elektriker som får titta igenom huset
 
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom det är undermåligt utfört enligt besiktningen är det stor risk för vattenskada med följdskador som kostar mer än renovering av dusch/toa. Skada kan uppkomma från läckande installationer även om uttrymet inte används. Därför anser jag att värdet av är 0 kr.

Tyvärr har jag personligen erfarenhet från läckande toalettstol av äldre modell som orsakade en omfattande vattenskada i hallen utanför toa/dusch och 2 rum i källarvåningen.
Nivåregleringen i cisternen hade (av ålder?) en liten spricka som sprutade vatten upp mot cisternlocket och vidare på utsidan av cisternen och ned på golvet. Vattenskadan var ett faktum.
Upptäcktes när familjen återkomm hem efter några veckors bortavaro.
Den enda golvbrunen var installerad i duschhörnan, som var försedd med skjutdörr och tätad list mot golvet.
Resultat stor vattenskada men duschhörnan med golvbrunn var helt torr.
Låter som en skröna eller Lindemans "när stora hotellet brann ner" Nu efter många år kan jag och familjen skratta lite åt händelsen. Borde kanske skrivas ned för framtida memoarer.
Maximal otur men verklig händelse. Kopplingar utanför toalettstolen kan alltid läcka. Personligen kommer jag alltid att se till att golvbrunn fins I utrymmen med vatteninstallationer, oavsett krav från myndigheter.sNåg
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom det är undermåligt utfört enligt besiktningen är det stor risk för vattenskada med följdskador som kostar mer än renovering av dusch/toa. Skada kan uppkomma från läckande installationer även om uttrymet inte används. Därför anser jag att värdet av är 0 kr.

Tyvärr har jag personligen erfarenhet från läckande toalettstol av äldre modell som orsakade en omfattande vattenskada i hallen utanför toa/dusch och 2 rum i källarvåningen.
Nivåregleringen i cisternen hade (av ålder?) en liten spricka som sprutade vatten upp mot cisternlocket och vidare på utsidan av cisternen och ned på golvet. Vattenskadan var ett faktum.
Upptäcktes när familjen återkomm hem efter några veckors bortavaro.
Den enda golvbrunen var installerad i duschhörnan, som var försedd med skjutdörr och tätad list mot golvet.
Resultat stor vattenskada men duschhörnan med golvbrunn var helt torr.
Låter som en skröna eller Lindemans "när stora hotellet brann ner" Nu efter många år kan jag och familjen skratta lite åt händelsen. Borde kanske skrivas ned för framtida memoarer.
Maximal otur men verklig händelse. Kopplingar utanför toalettstolen kan alltid läcka. Personligen kommer jag alltid att se till att golvbrunn fins I utrymmen med vatteninstallationer, oavsett krav från myndigheter.
En liknande sak hände mormor och morfar. Sutärrängshus från 70-talet. Jag upptäckte en mystisk pöl på golvet i gillestugan visade sig komma från toaletten ovanför. Det sprutade vatten från ett rör i cisternen mot kanten som fick vatten att rinna över kanten. Tur i oturen var väl att det hände samma dag som jag var på besök. De fick en ny toasits och resten torkade väl ut för jag hörde inte mer och det är många år sedan.

Jag hade aldrig trott att den här tråden skulle få ett sådant intresse.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Då frågan ställts några gånger om vad annat har gjorts i egen regi tittade jag en extra gång i protokollet.
Vattenburen golvvärme i hallen 2018 samt ny diskbänk 2024.
 
  • Träkök med äldre vitvaror och blått matbord, vit kakelvägg och träskåp, ljus inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Då frågan ställts några gånger om vad annat har gjorts i egen regi tittade jag en extra gång i protokollet.
Vattenburen golvvärme i hallen 2018 samt ny diskbänk 2024.
Köksskåpen ser slitna ut och lampan hänger snett. Frågan är om det inte är lika bra att riva allt och bygga nytt.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Köksgolvet tycks luta inåt spisen till. Spisen lutar därför lite, så pannkakorna blir tjockare i högerkant.
Följ kanten på diskbänken och se hur den linjerar med kaklet.
 
U umk74 skrev:
Då frågan ställts några gånger om vad annat har gjorts i egen regi tittade jag en extra gång i protokollet.
Vattenburen golvvärme i hallen 2018 samt ny diskbänk 2024.
Här kommer mer vital information om huset.

Baserat på de två bilder som finns skulle jag säga att badrummet med duschkabin är antagligen det bästa i hela huset.
Budgetera för komplett renovering. Är utsidan i samma skick som köket?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om avloppet från duschkabinen är direktanslutet t.ex. till avloppet från handfatet, så lär du se till att avloppet från duschkabinen alltid är rensat och fint från hår och annat skit. Då klarar du dig. Badmössa på!
 
Hej.
Säljaren säger att avloppet är kopplat till toaletten. Riktigt hur vet jag inte, det var ingen koppling eller rör synligt.
Vattnet funkade men badrummet var inte är färdigt. Det saknades bla lister och behövde besök av en elektriker. Ska inte tråka er med allt annat. Tror jag ska ta synvinkeln som erbjuds tidigare i tråden att rummets värde som badrum är noll.
 
  • Ofärdigt badrumstak med synliga elledningar och omonterad belysningsarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställt badrum med ouppkopplad duschhörna, toalett och synliga kakellister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.