T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Detta har jag också varit ute för. Jag har numera gått över till 5mm trallskruv. Ett alternativ för dig är att skruva fast trallen med så kallade dold skruvning. Det finns verktyg för det. Då skruvar du diagonalt i sidan på brädan.
Mvh Björn
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det ska du kunna göra också. Det du kan göra nu under tiden säljaren funderar på hur de ska hantera detta så ring till skruvtillverkaren och få deras syn på vilka skruvar som ska användas och annat som är bra att veta.
Har gjort det. Återkommer med tillverkarens svar när jag får det 👍
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Jag var i samma situation för några år sedan. Vi byggde 100 kvadratmeter 28x120. Efter ett år var ca 25% av skruvarna av på en del av altanen. Reklamerade till brädgården som ingår i en större kedja och som fått information om vad vi skulle bygga, hur stort, och var.
Efter ett tag fick vi besök av skruvtillverkaren som besiktigade skadan och konstruktionen. Enligt tillverka2 2ren var det fel skruv för storleken på altanen och det sjönära läget. Konstruktion och avstånd mellan trall var utan anmärkning.
Efter några månader till, och lite påstötande, fick vi 880 meter ny trall och A2 skruv som ersättning för skadan. Då vi gjort jobbet själv kunde det inte ersättas, vilket jag tycker är fullt rimligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
När jag gjorde verandan var C4 det som rekommenderades till impregnerat. Sedan har saker hänt, i det tryckimpregnerade virket råder en synnerligen aggressiv miljö. Allra värst är det i ytskiktet mellan två impregnerade delar. A4 är det enda som kan garanteras klara den miljön. Dessutom är A4 mjukare vilket är bra då trall nog är den byggdel som rör sig allra mest.

Ta aldrig hjälp av folk i kassan på tex byggmax. Du måste läsa på själv, jag blev rekommenderas att täta en regelstomme med plastfolie på utsidan. Fick till och med en skiss på detta. Jag skickade illustrationen till kundtjänst med en uppmaning om internutbildning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Jag byggde en altan på ca 90kvm för 8år sedan. Jag hade plockat på mig sådana skruv som du har använt fast från Essve. Säljaren bad mig vänligt att lägga tillbaka dom och köra på rostrfri A2 ist. Han menade att de kommer
Gå av pga altanens storlek och det faktum att det rör på sig.
Nu massa år senare är jag otroligt glad att jag lyssnade på honom. När jag byggde om delar av altanen nyligen så var inga A2 skruv av men de C4 från Essve som jag använde till spaljé, räcken, stomme,stolpe etc. 70% var av. Och då pratar vi allt från 5x80 till 6x140 typ
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lazze skrev:
Hej
Har använt det märket till min altan ca 100 kvadrat märkte i början att drar du i skruven för hetsigt och inte har rätt moment inställt så blir skruven vriden eller går av om trät är hårt.
Gängan i sig är ju en brottanvisning. Håller med om att utförandet /profilen av skruven är väsentlig för hållfastheten. Rostfri skruv verkar ha en vettigare profil pga av mjukare material.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Kontakta den här personen, men vänligt och fråga vad som har gått fel. De är säkert måna om sitt namn och sina kunder.

Porträtt av kvinna i kostym, titulerad som VD/Inköpschef vid företag, med logga i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Themen och 1 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Allt är på faktura så det är sparat på mailen👍
Har du även diskussionen där säljaren rekommenderar skruvarna på mail?

Tror det kan bli svårt att bevisa att det var säljaren som rekommenderade annars.

/ Hälsningar Fredrik
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Ta kontakt med konsumentvägledare i din kommun och få hjälp med att göra en reklamation till ARN. Läs på Konsumentverkets sajt om vad du kan kräva. Du kanske inte får igenom allt, men du har ett starkt case. Vänta inte, det är viktigt att reklamera snabbt och steg ett är att kontakta byggvaruhuset. Dokumentera.
 
  • Gilla
  • Haha
Skrambeloln och 2 till
  • Laddar…
G gravedigger skrev:
Jag var i samma situation för några år sedan. Vi byggde 100 kvadratmeter 28x120. Efter ett år var ca 25% av skruvarna av på en del av altanen. Reklamerade till brädgården som ingår i en större kedja och som fått information om vad vi skulle bygga, hur stort, och var.
Efter ett tag fick vi besök av skruvtillverkaren som besiktigade skadan och konstruktionen. Enligt tillverka2 2ren var det fel skruv för storleken på altanen och det sjönära läget. Konstruktion och avstånd mellan trall var utan anmärkning.
Efter några månader till, och lite påstötande, fick vi 880 meter ny trall och A2 skruv som ersättning för skadan. Då vi gjort jobbet själv kunde det inte ersättas, vilket jag tycker är fullt rimligt.
Intressant är, när jag läser skriftväxlingen igen, att byggkedjans jurist i sin analys av ärendet anger att vi hade rätt att få utbytet av skruv gjort av en yrkesman. Vi kom dock överens om trallvirke som ersättning istället efter att ha konsulterat en snickare som sade att det var stort omöjligt att byta alla skruvar utan att skada trallen.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Jonas Persson
P Pappitrullo skrev:
Hej, jag har byggt ett antal altaner genom åren. Använt en väldigt massa olika fabrikat på trallskruv, de ända gånger jag upptäckt avdragna skruvar är när jag dragit med ”knackskruvdragare”. Det verkade som att slageffekten vred av skruven precis där gängan börjar.
Knack har varit uppe tidigare och ökar risken för brott då det stressar skruven när den vrids fram och tillbaka kanske hundra gånger. Även Essve har gått ut med att man inte ska använda knack.

Alla vet vad som händer om man bockar en spik fram och tillbaka några gånger, den går av, samma gäller här. Knack fungerar på grova dimensioner då skruven inte rör sig lika mycket.

Jag har också byggt ett antal olika altaner och liknande konstruktioner med olika skruv, men aldrig knack och inga skruvar har gått av.

Så frågan är vad du använt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
*Bra att testa hur skruven uppträder när man bryter upp plankan med våld.*

Ett experiment du kan göra om du har skruv kvar är att skruva i en 1m lång planka 10 cm från änden med lite olika moment ungefär som när jobbet utfördes och bryt sedan upp plankan med återstående 90 cm hävstång.

Skruvarna kan ha lite för stor skalle så att man inspireras att dra lite för hårt för att få ned dem i ytan. Med för stor skalle åker den inte ned i träet utan sliter av skruven på svagaste eller försvagade stället.

När träet expanderat av både av väta och av svällande iskristaller mellan och invärtes i träet vintertid hade en mindre skalle på en trallskruv först och främst redan dragits med lägre moment och den mindre skallen hade hållit nere dragkraften och sjunkit ned i virket ytterligare av naturkrafterna.

Diagnos:
En hårt lastad, kanske redan plastiskt deformerad skruv redan vid åtdragningen, med en för stor skalle för att vid ökad last kunna dras vidare ned och genom plankan.

En dålig rekommendation av den som sålt varan. Skruven kan behöva "vidareutvecklas" om den ska säljas som trallskuv.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Den där skruven hade inte jag använt i en trall som sväller och krymper med årstiderna. Huvudet är för stort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
*Bra att testa hur skruven uppträder när man bryter upp plankan med våld.*

Ett experiment du kan göra om du har skruv kvar är att skruva i en 1m lång planka 10 cm från änden med lite olika moment ungefär som när jobbet utfördes och bryt sedan upp plankan med återstående 90 cm hävstång.

Skruvarna kan ha lite för stor skalle så att man inspireras att dra lite för hårt för att få ned dem i ytan. Med för stor skalle åker den inte ned i träet utan sliter av skruven på svagaste eller försvagade stället.

När träet expanderat av både av väta och av svällande iskristaller mellan och invärtes i träet vintertid hade en mindre skalle på en trallskruv först och främst redan dragits med lägre moment och den mindre skallen hade hållit nere dragkraften och sjunkit ned i virket ytterligare av naturkrafterna.

Diagnos:
En hårt lastad, kanske redan plastiskt deformerad skruv redan vid åtdragningen, med en för stor skalle för att vid ökad last kunna dras vidare ned och genom plankan.

En dålig rekommendation av den som sålt varan. Skruven kan behöva "vidareutvecklas" om den ska säljas som trallskuv.
Det positiva kan vara att om skruvarna gått av kan det tyda på virke är av god kvalitet och räcker många år. Att producenten sorterat fel redan före impregneringen och glömt att tillverka den ganska vanliga mosiga, kvistrika och skeva produkten mjuk som balsaträ.

😎
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Jonas Persson
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
*Bra att testa hur skruven uppträder när man bryter upp plankan med våld.*

Ett experiment du kan göra om du har skruv kvar är att skruva i en 1m lång planka 10 cm från änden med lite olika moment ungefär som när jobbet utfördes och bryt sedan upp plankan med återstående 90 cm hävstång.

Skruvarna kan ha lite för stor skalle så att man inspireras att dra lite för hårt för att få ned dem i ytan. Med för stor skalle åker den inte ned i träet utan sliter av skruven på svagaste eller försvagade stället.

När träet expanderat av både av väta och av svällande iskristaller mellan och invärtes i träet vintertid hade en mindre skalle på en trallskruv först och främst redan dragits med lägre moment och den mindre skallen hade hållit nere dragkraften och sjunkit ned i virket ytterligare av naturkrafterna.

Diagnos:
En hårt lastad, kanske redan plastiskt deformerad skruv redan vid åtdragningen, med en för stor skalle för att vid ökad last kunna dras vidare ned och genom plankan.

En dålig rekommendation av den som sålt varan. Skruven kan behöva "vidareutvecklas" om den ska säljas som trallskuv.
Om detta resonemang stämmer skulle träskruv med normal skalle även gå av för alla andra fall utomhus. Än värre blir det om brädan är tjock då den expanderar mer. Men träskruv säljs i stora kvantiteter utan att ha ett rykte om att gå av.

Resonemanget utgår även från att skruven är på gränsen till bristningsgränsen. Jag vill påstå att en skruv som inte stressas (knack) eller har skadats, tål mycket.

Har du någonsin rivit en träkonstruktion där en skruvskallen dragits sönder, bitsen bara går runt och det slutar med att skruven håller trots att skallen dras igenom hela brädan, eller efter mycket slit går av.

Skruven håller om det inte är ek eller andra hårda träslag.
 
  • Gilla
  • Haha
Themen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.