268 636 läst · 5 439 svar
269k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
?? Varför skulle de som vill bygga vilja vänta?K krfsm skrev:
Du glömde redogöra för det.
Då är det väl bara för dig att öppna plånboken och bygga då.K krfsm skrev:
Andra kanske gör andra bedömningar i den frågan.
Han kanske tänker framåt?K krfsm skrev:
(Alla, förutom några få utan verklighetskontakt, vet att från tidpunkten när överheten slutar obstruera tar det ett bra tag innan den är i drift).
Apropå elkabel så noterar jag att man i Tyskland är så sugen på el från Marocko att man vill vara med i Xlinks och få en kabel även till Tyskland. Blir en lång sjökabel det där.
Men det skulle ju kunna innebära att man i Sverige kan importera el från Afrika via Tyskland.
Ja, kapitalism ordnar fram alternativ.
Men det skulle ju kunna innebära att man i Sverige kan importera el från Afrika via Tyskland.
Ja, kapitalism ordnar fram alternativ.
Jo men nu tryter pengarna även för Tyskland när "notorna" för att stänga ner kärnkraft blir alltmer synliga.D daVinci skrev:
Jag hoppas på en katastrof för de gröna i EU-valet.
"Omöjlig" är nog ett ord du hittat på. Det finns ju framtida händelser som kan sägas ha låg sannolikhet. T ex att vi invaderas av utomjordingar.D djac skrev:
Och att överheterna inför restriktioner som orsakar flaskhalsar och sedan iaf i USA så drämmer man på med massiva bidrag till sådana som slösar upp pengarna omgående, får väl sägas vara i paritet.
Att det osannolika hände kan man knappast klandra några banker för. Dom är extremt oskyldiga.
Hur menar du med pengar??P paralun skrev:
Xlinks är privatkapitalistiskt med privat finansiering. Det enda dom behöver är att de socialistiska överheterna inte förbjuder dom.
Och i England har dom fått tillstånd att ansluta kabeln.
(Och det kan man se som lite anmärkningsvärt. För Xlinks har talat om elpriser på halva nivån som skattebetalarna garanterat för Hinkley Point C. Om nu Xlinks sänker elpriset i England så att staten måste plundra skattebetalarna och ge bidrag till Hinkley Point C så avslöjas ju överheten som korkad. Och sådant brukar korkade överheter förbjuda).
Jo jag håller med om att EPR reaktorerna är ett stort fiasko men nu handlar det om att Tyskland alltmer inser att det inte finns pengar till klara en stabil elförsörjning och klimatmål. Men man verkar med nuvarande styre hellre köra ner hela EU inkl Tyskland i framtida fattigdom.D daVinci skrev:Hur menar du med pengar??
Xlinks är privatkapitalistiskt med privat finansiering. Det enda dom behöver är att de socialistiska överheterna inte förbjuder dom.
Och i England har dom fått tillstånd att ansluta kabeln.
(Och det kan man se som lite anmärkningsvärt. För Xlinks har talat om elpriser på halva nivån som skattebetalarna garanterat för Hinkley Point C. Om nu Xlinks sänker elpriset i England så att staten måste plundra skattebetalarna och ge bidrag till Hinkley Point C så avslöjas ju överheten som korkad. Och sådant brukar korkade överheter förbjuda).
Och den prisskillnaden går direkt ner i fickorna på kabelägarna….
Jag förstår inte vad du skriver. (Och jag tycker att det är olämpligt att jag gissar vad du vill föra fram. Blir inte bra om jag gissar fel).P paralun skrev:
Vad menar du med Tyskland? Är det överheten?
Och vad är en stabil elförsörjning? Är det en inflexibel produktion som inte klarar av att anpassa sig till den variabla förbrukningen?
Och vad skulle överheten ha med detta att göra? Det kanske den har men vad är det för lag du då syftar på?
Och jag ser inte kopplingen till Xlinks. Och inte kopplingen till pengar.
Vad har du för källa till det?D Daniel 109 skrev:
Behövs det en källa? Det är så marknaden fungerar. Kabelägaren köper el på en marknad med lågt pris och säljer den på en marknad med högt pris. Vinsten blir skillnaden i elpris.
Efter som dessa handelsvägar blir monopol tycker jag att det är olämpligt att de ägs privat.
Efter som dessa handelsvägar blir monopol tycker jag att det är olämpligt att de ägs privat.
När kommer rusningen tänker du? Jag har lägre medelpris på elen i år än 2021…B Boende45 skrev:Priserna på elmarknaden har i det tysta rusat senaste veckan!
Elpriset för November som alldeles nyligen såg ut att bli lika lågt som tidigare under hösten blir nu en kalldusch med räkningsbetalning lagom till nyår.
Bild visar priset för SE1, billigaste elområdet i norra Sverige, för november.
Ni har väl sett över ert värmesystem?
Jo mycket enkelt så hittar du inga investerare om man inte ser att någon vill betala för kalaset.D daVinci skrev:Jag förstår inte vad du skriver. (Och jag tycker att det är olämpligt att jag gissar vad du vill föra fram. Blir inte bra om jag gissar fel).
Vad menar du med Tyskland? Är det överheten?
Och vad är en stabil elförsörjning? Är det en inflexibel produktion som inte klarar av att anpassa sig till den variabla förbrukningen?
Och vad skulle överheten ha med detta att göra? Det kanske den har men vad är det för lag du då syftar på?
Och jag ser inte kopplingen till Xlinks. Och inte kopplingen till pengar.
Vad har du för källa till det?
Sen kan då tvingas att vara med och betala som det blir med HansaPowerbridge om den byggs.
Angående Marocko som du skrev så får då tyska staten vara investerare och där tryter nu pengarna för stora starka Tyskland.
De som bygger är 50 Hertz (TSO i norra Tyskland) och SVK.D daVinci skrev:
50 Hertz vill rimligen inte vänta.
Det jag diskuterade var SVKs del i det hela, dvs dina och mina skattepengar. En av de begränsande faktorerna i nätutbyggnad är personal (eftersom flaskhalsavgifterna löste budgetdelen), och det innebär att personal som pysslar med Hansa Power Bridge gör det istället för andra projekt som därmed händer senare.
Jag tycker bara att det finns annat som är mer angeläget än en kabel till Tyskland. Om inte annat så hade det väl varit minst lika bra att göra Kriegers flak till hybridnät, om man ändå ska dra kabel. Istället för att dra en kabel förbi där och fortfarande inte ha nätanslutning där man vill bygga havsvindkraft. Så Hansa Power Bridge är inte ens den bästa lösningen om man vill ha en extra kabel till Tyskland.
Nej, jag varken kan eller får bygga transmissionsnät i Sverige.D daVinci skrev:
Men om SVKs del av Hansa Power Bridge finansieras genom ett extra skatteuttag på dig personligen, så blir jag mer positiv till att den byggs.
Hansa Power Bridge är inte ens ett PCI, så uppenbarligen gör inte alla bedömningen att det är en dödsviktig kabel. Det gör också att det inte blir EU-pengar som finansierar.D daVinci skrev:
Han tänker ju på just nu. Det är klart att kabeln är lite bra för Tyskland nu, och därför vill han ha den byggd pronto.D daVinci skrev:
Vi vet inte ens om det finns någon vattenkraftel att exportera när kabeln är klar, eller om Sverige är ett slukhål av elbehov för att stålindustrin har korpat den med långa avtal.
Deras ursprungliga planer innan det började bli uppror kring elpriserna hade väl driftstart ca 2025, så det verkar inte vara så lång tid från koncession till driftstart i det här fallet. Iofs så verkar det vara lite svårt att få tag på HVDC-utrustning nu, vilket kan påverka när de kan bygga.D daVinci skrev:
Varför skulle det betalas med skattemedel? SVK tar ut nätavgifter för att finansiera nätet.
Det här är typiskt för sk miljöåtgärder som drivs av bilhatande aktivister, man inför med buller o bång en repressiv åtgärd och sen (eller tom samtidigt) när resultaten uteblir så inför man en massa andra åtgärder som man tidigare inte varit intresserad att genomföra, som tex sopning av gatorna.Claes Sörmland skrev:Man dammbinder alltså och städar för att hantera PM10 som inte sjönk ned till önskade nivåer av ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan. Man lyckades endast sänka partikelhalten till hälften. Den allmänna trafiknivån och andra källor är alltså förklaringen till att PM10-halten inte sjönk mer än så.
Din hypotes om kvarvarande dubbdäck på Hornsgatan stöds inte av mätdata, användningen ligger idag på under 13%, inte 50%. Inte heller korrelerar den minskade användningen av dubbdäck på Hornsgatan i samband med att förbudet infördes med minskade PM10-halter. D v s det kan inte enbart röra sig om dubbdäcksgenererade partiklar.
[länk]
Sedan låter man en dyr kommunikatör bekräfta att åtgärden från början var lyckad, så att man kan gå vidare i sitt korståg.