Fick meddelande häromveckan från IT-avdelningen att min stationära dator på kontoret skulle bytas ut. Den är för gammal var anledningen.
Meddelandet delgavs via en papperslapp på mitt skrivbord där det helt sonika stod ungefär såhär: "Vi kommer byta ut din dator den (datum). Lista de programvaror du har på den nedan så lägger vi på det på den nya datorn. I samband med utbytet tar vi med oss din gamla dator, så spara undan all information du har på den."
Eftersom att jag lite äldre än 2 veckor gammal vet jag att sådana här saker omöjligt fungerar direkt, så ett argt samtal till IT senare hade jag gjort klart att de gärna får ställa ut min nya dator på mitt skrivbord vid (datum) men de ger fan i min gamla tills jag säger till att jag är igång med den nya ordentligt.

När jag nu fått tid att titta lite närmare på den nya kan jag konstatera att ungefär ingenting fungerar på den. Utom de saker jag själv installerat och konfigurerat vill säga, inget som är styrt från centralt håll fungerar, alls.
Det hade ju blivit en jävligt lugn period kan man säga med tanke på att varken mailen, Teams, Officepaketet eller intranätet är åtkomligt från den...
Gaaahhh!!
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Och så måååålnet på det. Här ’upp’-graderar man från W10 t W11 och blåser allt innehåll. Jävligt bekvämt - för dem.

Vi som jobbar med riktiga saker med upptid på 99,97% måste se till att allt data är orört.

Lekstuga!

GAAAAAH!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
tveksamt tveksamt skrev:
tills jag säger till att jag är igång med den nya ordentligt.
Och 6månader av tjat efter det datumet är den inlämnad?

Gaaaahhhhh 😉
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och 6månader av tjat efter det datumet är den inlämnad?

Gaaaahhhhh 😉
Haha, så fort jag är igång med den nya (och den funkar tillfredsställande) får de gärna hämta min gamla på dagen. Jag har inget intresse av att ha en oanvänd dator stående.
Just nu måste jag ha två datorer stående på skrivbordet, några program som funkar på den ena och mail och officepaketet på den andra..
 
Inget försvar för din IT-enhet men rätt många program är ju rätt ruttna ur ett it-service perspektiv. Ofta för att leverantörerna tar genvägar i utvecklingen, även om det är avsevärt bättre nu än förr.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nej, jag köper helt och fullt att det inte bara är att fixa. Det som förvånar mig är ju snarast att de själva verkar tro att det bara ska funka eftersom de själva tänker sig att de ska ställa ut en ny dator, ta med den gamla och sedan (?!) lägga på de efterfrågade programmen på den nya de just ställt dit. Var är självinsikten i hur bra det faktiskt funkar? Vad tror de folk jobbar med som kan byta dator från en minut till en annan och sedan sakna hälften av sina arbetsverktyg innan de fått installerat allt som inte är standard? Och när dessutom inte ens det som är standard funkar. Det är ju inte första gången det strular vid hårdvarubyte direkt. 🤔
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
GAAAAAAAAH! Varför är det så sinnessjukt svårt att göra rätt i dagens samhälle? Hade bokat en enkel service av bilen och fick frågan om jag ville vänta kvar under tiden. Jag svarade att det inte behövdes om bilen var klar senast kl 13. När var bilen klar tror ni? 13:50 då jag var på jobbet... Jag bad då att bilen skulle parkeras inlåst över natten då jag inte vill riskera bli av med hjul, strålkastare m.m. "Ja då det fixar vi". Tog en omväg hem från jobbet vid kl 22 för att kolla var bilen stod, ja inte var den inlåst inte utan stod väl synlig från gatan (på gott och ont kanske), nåväl inget hände iaf.
Tja, det räcker ju med att t ex en oljeplugg kärvar för att det ska dra ut på tiden. Det finns väldigt mycket som kan gå snett när man ska meka med bilar, även för yrkesmän.
 
RoTe
ricebridge ricebridge skrev:
Tja, det räcker ju med att t ex en oljeplugg kärvar för att det ska dra ut på tiden. Det finns väldigt mycket som kan gå snett när man ska meka med bilar, även för yrkesmän.
Ja på nån annans bil då för min kördes in i verkstaden 12:39 enligt min dashcam, som sedan stängdes av manuellt av meken innan man körde in i verkstaden. Börjar man en bil som ska vara klar kl 13 endast 21 minuter före? Kanske bättre snacka med kunden om att boka om då?

Kundmottagaren pratade med meken och erkände att tiden kl 13 inte hade kommunicerats till meken. Alltså idioter som inte gör sitt jävla jobb, överallt, i hela jävla det här samhället. Tiktokungar har vi gott om på mitt jobb med, vad som helst men inte jobba...
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kundmottagaren pratade med meken och erkände att tiden kl 13 inte hade kommunicerats till meken.
Ja det var ju dålig kommunikation, det hade de gott kunnat göra annorlunda.
 
GAAAAAH
Föräldraledighet, högre räntor, matkostnader, elkostnader etc etc. Och att försöka bygga upp en mindre gård med allt vad det innebär. (hobbyverksamhet).
Det tär på en att jaga gratisgrejer, laga, bygga, trixa och renovera i princip allt själv.
Jag är fast besluten att ta mig ur "ekorrhjulet" till ålderns höst, men vägen dit och investeringarna man gör är stundtals ett GAAAAH.


Det går ingen nöd på oss, men de små stegen framåt är numera pyttesmå. Att bygga upp någonting för sönerna att ta över sedan kommer bli både det värsta och det bästa jag gjort.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
galento
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det går ingen nöd på oss, men de små stegen framåt är numera pyttesmå. Att bygga upp någonting för sönerna att ta över sedan kommer bli både det värsta och det bästa jag gjort.
Du tror inte de skulle uppskatta mer om tog det lugnare än att bygga upp nåt
åt dem , de kanske inte ens bor i närheten när de blivit äldre .
 
  • Gilla
Karusellen och 2 till
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Det är inte så roligt att bli biten i blygläppen av en pissmyra heller trots både trosor och shorts 😄
Been there, know the feeling 😬
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Hade bilen hos Mekonomen för byte av några framvagnsdetaljer. Enligt mitt önskemål la dom de trasiga delar i skuffen.
Försent såg jag att dom hade debiterat 250 kr förbrukningsmaterial och 65 kr miljöavgift. Plus moms.
Jag frågade vad det var för förbrukningsmaterial. Svar: smörja, handskar och lite allmänt. GGAAAAAAAH!
Och miljöavgift? Jag hade ju tagit med alla trasiga delar, var ingen olja heller. Nää, det är allmän miljöhantering. Sa dom.
GAAAAH!
 
  • Arg
  • Wow
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Ja jag tyckte den var jätteelak som ignorerade mig så länge🙃
Ha
T Thomas_Blekinge skrev:
Hade bilen hos Mekonomen för byte av några framvagnsdetaljer. Enligt mitt önskemål la dom de trasiga delar i skuffen.
Försent såg jag att dom hade debiterat 250 kr förbrukningsmaterial och 65 kr miljöavgift. Plus moms.
Jag frågade vad det var för förbrukningsmaterial. Svar: smörja, handskar och lite allmänt. GGAAAAAAAH!
Och miljöavgift? Jag hade ju tagit med alla trasiga delar, var ingen olja heller. Nää, det är allmän miljöhantering. Sa dom.
GAAAAH!
Låter som ett rent påhitt av dem bara för att du själv tar hand om de bytta delarna vilket de säkert hade lagt en miljöavgift på runt 2000kr + moms + förbrukningsmaterial.
 
4774 4774 skrev:
Det är inte så roligt att bli biten i blygläppen av en pissmyra heller trots både trosor och shorts 😄
Det är tydligen inte huvudvärk som används hos er😀
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.