Tänkte att denna kan vara bra när jag ska ge mig på lite fönsterrenoveringar
Ny Black & Decker 400W elslipmaskin i förpackning på ett golv, tänkt för fönsterrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Nu ska tomten rensas!

Batteridriven grästrimmer på ett golv inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
S
pjgb pjgb skrev:
Nu ska tomten rensas!

[bild]
Skäggtrimmer?
 
  • Haha
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Äntligen!

Japp, får erkänna att jag ropade det i min ensamhet men det handlade inte om nobelpristagare i litteratur utan om att jag plundrade brevlådan och insåg att jag hade fått mitt efterlängatde frässtål.

Håller ju på att göra fönsterbrädor i massiv furu, 34 mm tjock som ska ha rundade hörn utåt med en radie på 50 mm och beställde därför ett CMT mallfrässtål från Swedendro.
Dessvärre var det restat när jag fick de andra grejorna jag beställt
så jag fick vända mig till tooltrust.se istället.

Beställde igår och redan idag droppade ”this bad boy” in för att använda Marc Spagnulos snickarlingo:

CMT mallfrässtål med skaft och fräskropp i blå färg, liggande på en beige yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som ”the mother of all mallfräsar”. Skaftdiameter 12 mm, fräsdiameter 29 mm och skärlängd 45 mm. Den är tung och vass och jag blir ängslig bara av att titta på den. Ickeborrande och det känns tryggt just nu.
Fabrikat cobolt vilket jag köpt tidigare och är mer än nöjd med; priset på drygt 800 kr är definitivt inte av ”buy once — cry once-karaktär”. Detta är en ren investering i mina ögon. Så himla glad!

Kommer inte att köras handhållet även om jag kommer att såga bort merparten av hörnen så att det bara är ett par millimeter som fräsen ska avverka men det känns inte som att jag vill hålla i ett verktyg av det här slaget som snurrar med 12000-15000 Rpm med bara händerna.
Nu är det dags att fixa en ”starting pin” till fräsbordet.

För övrigt har jag byggt en lite hörnjigg för det här jobbet:

Vändbar hörnjigg av MDF för att fräsa rundade hörn på fönsterbrädor, med en markerad kurva och fäststycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mall att följa för kullagret; vändbar så att jag kan göra fräsningen med fibrerna i bägge ändarna.
Kan och kommer att tvingas fast.

Ser faktiskt fram emot det hör!
//Ronnie
 
  • Gilla
4774 och 17 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Tänkte att denna kan vara bra när jag ska ge mig på lite fönsterrenoveringar
[bild]
Har en.
Har haft den nästan 30år.
Jättebra.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Har en.
Har haft den nästan 30år.
Jättebra.
Härligt att höra. Var nära på att köpa motsvarande på Jula/Biltema för 500 men sen tog jag mitt förnuft till fånga och la till 300. Tror det kan vara smidigt med den extra vinklade armen. Vi får se
 
N naikon skrev:
Tänkte att denna kan vara bra när jag ska ge mig på lite fönsterrenoveringar
[bild]
Vad är det för nåt?
 
Parkside glidslipmaskin på låda, tekniska specifikationer och tillbehör visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
toolman77 och 8 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Vad är det för nåt?
Fingerslipmaskin.
 
pjgb pjgb skrev:
Fingerslipmaskin.
Jag har renoverat många fönster och fattar verkligen inte i vilket läge denna skulle vara smidigare jämfört med en vanlig multislipmaskin. Men tar tacksamt emot råd då jag har en del fönster kvar.
 
C Chokladmonster skrev:
Jag har renoverat många fönster och fattar verkligen inte i vilket läge denna skulle vara smidigare jämfört med en vanlig multislipmaskin. Men tar tacksamt emot råd då jag har en del fönster kvar.
Har ingen multislip utan bara en vanlig roterande. Har b.la ett fast monterat fönster där jag inte åt med normalstor slipmaskin. Tror även den kommer vara bra till att slipa mitt järnstaket som har lite krångliga former på vissa ställen
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Jag har renoverat många fönster och fattar verkligen inte i vilket läge denna skulle vara smidigare jämfört med en vanlig multislipmaskin. Men tar tacksamt emot råd då jag har en del fönster kvar.
Den avverkar nog färgen betydligt snabbare med sitt roterande band, antar jag. Lättare att komma åt på vissa ställen kan jag tänka, det är ju själva vitsen med utformningen av maskinen. Beroende på fönstrets utseende kanske det är en fördel.
 
Ja, inte idag då, men nästan. Inköpt i måndags och uthämtad igår. Behövde en ny huvudnyckel och passade på att ta hem lillgrabben också. Är de små får man ta två! Två röda brytjärn på ett kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
De där blir du inte missnöjd med, har storbenet sedan länge och är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
K
Lillbenet är ovärderlig vid renovering skulle jag säga. Sjukt användbar
 
  • Gilla
Gulketchup och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.