Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
 
  • Förpackning av trallskruv med etikett synlig, användare rapporterar kvalitetsproblem med skruvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra avbrutna skruvar på en vit yta som symboliserar problem med tralldäcksbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
redep och 20 till
  • Laddar…
B
Personligen tror jag inte du kan få mer än nya skruvar.

C4 brukar väl hålla rätt bra ute, om man inte ska ha trallen på en båtbrygga på västkusten. Det är väl nästan standard, även om jag föredrar rostfria a2.

Det ser nästan ut som när jag testade att skruva med skruvar för inomhusbruk utomhus...
 
  • Gilla
Martin Lj och 5 till
  • Laddar…
Snacka med din lokala konsumentombudsman eller hallå konsument.

Såsom jag förstått konsumentköplagen ska du stå skadeslös, så säljaren får se till att byta ut den trasiga skruven på plats.
 
  • Gilla
  • Haha
Vårbacka och 10 till
  • Laddar…
Klassningen C4 innebär väl bara en ytbehandling men inte materialkvalitet av själva skruven. Jag ser inte att hållfastighetsklassen framgår av etiketten.
Mycket tråkigt! Ännu tråkigare: du har förmodligen inget hållhake mot firman för dom lovar väl inget speciellt på etiketten.
Jag skulle krävt dom på nya skruvar av A2-kvalitet. Så får du skruva dom bredvid dem existerande. Hota med recensioner.
 
  • Gilla
Meta9 och 7 till
  • Laddar…
Tråkigt!
Kan det vara möjligt att skruva fast dem ”dolt” i sidan och därigenom skruva på ett nytt ställe?
 
  • Gilla
Geatki och 10 till
  • Laddar…
Skruva med med A2 bredvid befintliga, en dags jobb. Men se till att du får betalt för arbetet och skruven.

Konsumentköplagen är fullt applicerbar på ditt fall, och om altanen i övrigt är byggd enligt praxis ska du få ersättning. Får du inte det skickar du in en ansökan till Tingsrätten.
 
  • Skärmavbildning av en rättslig text om konsumentköplagen på en mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
StigPeter och 15 till
  • Laddar…
Har du köpt material och skruvar samt monterat själv så får du i bästa fall ny skruv. Vad är det för trall? Vanlig tryckt eller hård trä av något slag. Vissa träslag behöver förborras.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 8 till
  • Laddar…
Hur tätt skruvade du trallen och hur blöt var den? Lägger du brädorna för tätt och de legat och torkat ur innan montering kommer ingen skruv i världen stå emot kraften som blir när brädan sväller och inte kan ta vägen någon annanstans än uppåt.
Jämför gapet mellan brädor med intakta skruvar och trasiga.
Den där skruven är väldigt vanlig, säljs överallt. Produktfel är ett långskott men inte osannolikt.
 
  • Gilla
  • Haha
Meta9 och 17 till
  • Laddar…
B
Innan man går till tingsrätten bör man nog känna sig rätt säker på att det verkligen är ett fel på varan, att man är helt säker på att man följt alla instruktioner/praxis vid installationen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har du köpt material och skruvar samt monterat själv så får du i bästa fall ny skruv. Vad är det för trall? Vanlig tryckt eller hård trä av något slag. Vissa träslag behöver förborras.
Nä.

Konsumentköplag (2022:260) 5 kap. 6 §

"Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.

Om det behövs för avhjälpande eller omleverans ska näringsidkaren ta bort den felaktiga varan och installera en felfri vara eller bära kostnaden för borttagandet och installationen. Denna skyldighet gäller dock endast om varan hade installerats innan felet visade sig och på ett sätt som var förenligt med dess art och ändamål."
 
  • Gilla
  • Haha
Erinra och 6 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Hur tätt skruvade du trallen och hur blöt var den? Lägger du brädorna för tätt och de legat och torkat ur innan montering kommer ingen skruv i världen stå emot kraften som blir när brädan sväller och inte kan ta vägen någon annanstans än uppåt.
Jämför gapet mellan brädor med intakta skruvar och trasiga.
Den där skruven är väldigt vanlig, säljs överallt. Produktfel är ett långskott men inte osannolikt.
Så kan det vara, väldigt ofta är trallen blöt Vid montering då blir det tillfredsställande glipor även under den mest blöta perioden av året.

Produktfel är relativt vanligt på trallskruv, till och med Essve blev oerhört kritiserade för sina.

https://jarnbyggfarg.se/kunder-klagar-essves-skruvar-gar-av/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
Lägg gärna upp bilder på altanen och kanske även den bärande konstruktionen så man förstår helheten.
 
  • Gilla
rolf sundblad och 3 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Nä.

Konsumentköplag (2022:260) 5 kap. 6 §

"Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan.

Om det behövs för avhjälpande eller omleverans ska näringsidkaren ta bort den felaktiga varan och installera en felfri vara eller bära kostnaden för borttagandet och installationen. Denna skyldighet gäller dock endast om varan hade installerats innan felet visade sig och på ett sätt som var förenligt med dess art och ändamål."
Jag tror faktiskt inte det hållet när han köpt varan över disk. Om de ger ny skruv så har dom uppfyllt sitt. Det förutsätter dessutom att det är ett materialfel, och inte ett användarfel.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Det finns en tråd nånstans här på forumet om en användare som var med om något liknande, slutade med att skruvförsäljaren/leverantören fick bekosta helt ny trall ink montering. Dock tror jag man ska ha enormt mycket flyt för att få igenom något sådant. Men det jag reagerade på spontant är att du använt träskruv och inte trallskruv. Trallskruv är mjukare/segare och ska ha mindre sannolikhet att gå av i samband med att träet rör sig. Man kan ju då fundera på varför ”träskruv” fortfarande säljs då allt trä rör sig och inte bara trall, men den gåtan har jag inte lyckats lösa.
 
  • Gilla
saltis99 och 9 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag tror faktiskt inte det hållet när han köpt varan över disk. Om de ger ny skruv så har dom uppfyllt sitt. Det förutsätter dessutom att det är ett materialfel, och inte ett användarfel.
Gäller även över disk. Särskilt när ts har uppgett vad han ska göra. Ts ska lämnas skadelös för skador orsakad av bristfällig produkt.
 
  • Gilla
  • Haha
widheg och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.