Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
T.ex så som jag beskrev 7 inlägg upp.
Ok:
Vill man dra kabeln genom väggen så kan man antingen byta en fabriksmonterad anslutningskabel till en installationskabel, eller använda en anslutningsdosa. Fullt normalt.
På vilket sätt påverkas något av ifall man skruvar på en ny stickpropp på insidan av väggen på den fabriksmonterade gummikabeln och sätter den In ett uttag eller i en anslutningsdosa? Om det är ok att använda uttag på utsidan väggen alltså.
 
Det är den fasta förläggningen av gummikabeln genom väggen som strider mot produktstandarden för gummikabel. Den är inte avsedd för detta, så den är inte konstruerad och provad för detta. Vad som händer om man går utanför dess användningsområden vet ingen på sikt: Och det finns ingen anledning att pröva saken då det finns kablar som är avsedda för fast förläggning.
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är den fasta förläggningen av gummikabeln genom väggen som strider mot produktstandarden för gummikabel. Den är inte avsedd för detta, så den är inte konstruerad och provad för detta. Vad som händer om man går utanför dess användningsområden vet ingen på sikt: Och det finns ingen anledning att pröva saken då det finns kablar som är avsedda för fast förläggning.
Fast vi vet ju inte ifall tillverkarna faktiskt räknar med detta och har provat ifall kablarna klarar att gå igenom en vägg.
Rent tekniskt, vad skulle kunna skada en gummikabel mer jfrt med en sådan styv kabel?
 
Har du inte nått vägs ände ännu med din fråga? Du får väl fråga tillverkaren vad de anser hur du kan använda deras kablar. Detta forum kan inte ge dig några undantag mot vad de föreskriver. Och det finns som sagt ingen anledning att frångå deras anvisningar, som bygger på produktstandarder. Du får i så fall komma med skäl till att du i just ditt fall tvunget behöver använda en gummikabel på ett visst sätt. Är man som elektriker på plats kan man mycket väl göra en bedömning som inte ligger helt i linje med deras anvisningar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du inte nått vägs ände ännu med din fråga? Du får väl fråga tillverkaren vad de anser hur du kan använda deras kablar. Detta forum kan inte ge dig några undantag mot vad de föreskriver. Och det finns som sagt ingen anledning att frångå deras anvisningar, som bygger på produktstandarder. Du får i så fall komma med skäl till att du i just ditt fall tvunget behöver använda en gummikabel på ett visst sätt. Är man som elektriker på plats kan man mycket väl göra en bedömning som inte ligger helt i linje med deras anvisningar.
Undantag? Jag vill ju använda det som tillverkarna har satt dit..
Jaja, sunt förnuft är alltid den bästa rådgivaren.
 
Du @karlmb är du ett troll? Försök och skärp dig lite om du vill fortsätta denna diskussion. Det här är inte facebook. Du får använda den anslutningskabel som tillverkaren förmonterat, på rätt rätt enligt reglerna för kablar, genom att ansluta den i en brytare eller plugga i stickproppen i ett uttag. Du ska däremot inte dra anslutningskabeln genom en vägg. Allt detta har vi redan gått igenom ett par gånger i tråden. Om vi ska komma framåt kanske du kan börja med att ange fabrikat och modell på din pump som kommer levererad med förmonterad anslutningskabel till utomhusdelen, och med stickpropp. Länka till specen/installationsanvisningen.
 
  • Älska
sunqan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du @karlmb är du ett troll? Försök och skärp dig lite om du vill fortsätta denna diskussion. Det här är inte facebook. Du får använda den anslutningskabel som tillverkaren förmonterat, på rätt rätt enligt reglerna för kablar, genom att ansluta den i en brytare eller plugga i stickproppen i ett uttag. Du ska däremot inte dra anslutningskabeln genom en vägg. Allt detta har vi redan gått igenom ett par gånger i tråden. Om vi ska komma framåt kanske du kan börja med att ange fabrikat och modell på din pump som kommer levererad med förmonterad anslutningskabel till utomhusdelen, och med stickpropp. Länka till specen/installationsanvisningen.
Tagga ner.
Jag vill bara lära mig mer.
Över and ut.
 
  • Wow
sunqan
  • Laddar…
Jula har kampanj på sin Qlima 3,4 kW igen, 4999 kr + slangpaket 499 kr.

Hur är läget idag, finns det något bra sätt att slippa deras Inselo-tvång?
Har tillgång till vacuumsug för värmepumpsinstallationer så det hade jag kunnat göra själv.
 
T tompaah7503 skrev:
Jula har kampanj på sin Qlima 3,4 kW igen, 4999 kr + slangpaket 499 kr.

Hur är läget idag, finns det något bra sätt att slippa deras Inselo-tvång?
Har tillgång till vacuumsug för värmepumpsinstallationer så det hade jag kunnat göra själv.
Det är inte otillåtet att köpa en llvp för att ha som prydnad.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Äh jag ser nu att de här kinapumparna går att köpa i likadant utförande, kompletta med frakt och allt, för runt samma pris från tyska eBay. Orka strula med Jula då.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Är det inte Quick connect på dom så man inte behöver vacuumsuga ?
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det inte Quick connect på dom så man inte behöver vacuumsuga ?
Finns olika utföranden.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Finns olika utföranden.
Jo jag vet, men dom flesta jag sett nuförtiden hos dom är med qc,.
Kanske är lite på vad olika butiker har står framme på hyllan.
 
Det är väl den som heter SC-xxxx som har snabbkoppling.
 
pjgb pjgb skrev:
Det är väl den som heter SC-xxxx som har snabbkoppling.
Du har förmodligen rätt, har inte så bra koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.