Garderobssnickarn
stigen stigen skrev:
”Tre av fyra”

Tre av skåpsidorna är klara. Många Domino pluggar och en förstärkning för 26˚ hörnet är framhyvlat. Hålen för RF-dörrarna är utsågade. 90˚ hörnet är fräst och nu måste ägaren bestämma hur han vill ha den fjärde sidan. Den skall sticka upp överskåpet och få någon form av handtag till trappan som skall fästas vid sidan.

[bild]

[bild]

[bild]

Fortfarande gäller mäta tre gånger- såga en gång.
Dag
Hej!
Kul med båt delar.
Svårt att se på bilderna, men hur har ni resonerat med fogarna mellan delar som har olika fiberriktning?
 
Den tidigare bottendelen var fäst vid sidorna med smala vinkeljärn. Som jag tidigare visat så är alla dom delar som har legat mot durken kraftigt vattenskadade. Planen är att bottenplattan skall få någon form av distanser mot durken. Sidorna skyddas av gummilisten som monteras mot durken och skrovet. Hur sidor och bottenplatta skall fästas ihop är inte bestämt ännu.
Dag
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Stommen klar!

Det tog en dag att få till alla vinkelsnitt med sågen och infräsning av dominopluggar i varje hörn. Mycket mer återstår men till helgen hoppas jag kunna prova möbeln i båten och bestämma alla fästpunkter.
Dag

Trästomme i skruvstäd med markerade vinkelsnitt och dominopluggar, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nybyggd trämöbelstomme i verkstad med verktyg och dominopluggar på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig trästomme för möbel på arbetsbänk i verkstad med verktyg och virke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 8 till
  • Laddar…
”PG”

Började dagen med att testa den färdiga skåpsramen i båten. Passade som ”PG”!
Diskuterade fram dom nästa stegen med ägaren. Skåpet får bli en egen möbel och trappan och fotpallen på dom båda kortsidorna monteras var för sig utan att fästas i skåpet som innan.
Så nu kommer det roliga med att limma ihop dom olika delarna. Givetvis maskering när det handlar om Polyuretanlim!
När dom 4 sidorna är limmade och fixerade efter bottenplattan kommer jag att göra full slutbehandling med hårvaxolja på dom delarna. Då blir alla ytor behandlade inklusive sidornas ändträ. Det gäller att stoppa fukten!

Skåpsram i trä fastklämd på arbetsbord med orange och svarta tvingar under limningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpsram i trä under konstruktion med lim och klämmor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskåpsram i verkstad med klämmor som håller samman bitarna under limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ej monterad skåpsram i trä på ett arbetsbord i verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskåpsram med genomgående hål står på arbetsbänk i verkstad, förberedd för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidsplanen tycks hålla. Det lär bli midsommarfest i Sandhamn på båten!

Trevlig Helg!
Dag 🍺
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 10 till
  • Laddar…
”Grann trall”

Grannen vill bygga ut sin trall vid huset och jag är ”Konsult”.
Första gången han bygger så det är mycket att lära.
Dom har valt dold skruvning av trallen men insåg att jiggen inte fungerade intill huset.
Så det blev en egentillverkad i ”Snickerboa”.

Dag

En nybyggd trätrall vid sidan av ett hus med dold skruvning och vit markduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egengjord jig för dold skruvning av trätrall nära ett husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörndetalj av en trätrall under konstruktion med dold skruvning nära en husvägg, och en anpassad träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 12 till
  • Laddar…
”Ny båtvecka”

Det nya skåpets stomme och bottenplatta har fått två behandlingar med Osmo i helgen. Nu är klara för vidare snickeribehandling. Idag har jag gjort en låda/fotstöd för sätet som skall monteras på skåpet. Tidigare låda hade bara två sidor men jag har gjort en sluten enhet. Det blir stabilare och lättare att hantera när den skall ut till vintern. Nya fästen blir det också i golvet så man slipper fästa i skåpet och skrovet. I kväll testas bägge delarna så det passar. Trångt är där!
Målet är att allt skall vara klart om 14 dagar.
Dag

Snickeriverkstad med ett nygjort sluten låda eller fotstöd i trä, verktyg och virke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träskåp, ett målat och ett obehandlat, på en arbetsbänk omgiven av verktyg och snickerimaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Följa ritning vs följa känsla?

Inför sitt terassbygge hade grannen gjort en exakt ritning med hur det hela skulle se ut. I ett kompletterande Exceldokument var allting noggrant specat.
Så när dom första ramarna för trallen var klara och monterade satte jag griller i huvudet på honom. Först var det anslutningen till den gamla altanen och när den abrovinken var avklarad kändes det skarpa 90˚ hörnet till höger helt fel.

Halvfärdigt trädäck under konstruktion med rundat hörn och vit duk på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis borde den blivande stora trappan svänga lite mjukt runt hörnet. Nu är det fixat.

Pågående terassbygge med träramar och delvis monterad trall som visar ett svängt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggda träramar för en terrass med skruvade plankor i en vinkel, visar början av byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till helgen hoppas vi att hela golvytan är kantad och skruvad.
Sedan är det dags för trappan som skall ligga runt hela utbyggnaden. Samma mål som alla andra. Klart till Midsommar!

Dag
 
  • Gilla
Nelax och 15 till
  • Laddar…
”Deadline”

Om 14 dagar skall allting till båten vara klart.
Helgen 7-9 juni blir det montering i båten. Det stora skåpet börjar bli klart men det återstår att skilja bitarna och hårdvaxbehandla alla ytor samt konstruera flexibla hyllplan.
En ny trappa är också beställd. Den gamla ligger här som plock pin och var fäst i skåpets sida men det blir flexiblare med någon form av fristående.

Träskeppsdetaljer under konstruktion på arbetsbänk i ett snickeri, inklusive hyllor och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en båtinredning under renovering med träskåp, en demonterad trappa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men med hjälp av några ”Pelarborr” kommer det nog fram en bra lösning!
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
”Renovering”

Fick några timmar över idag och började plocka isär Blocket-fyndet.
Många skruvar och ingrodd skit men att det är lika bra att göra det ordentligt.

[bild]

Dom tre speciella SKF kullagren som sågenheten löper i plockades av och fick en ordentlig rengöring. Det var välbehövligt. Beläggning av sågdamm på lagerytorna och det ena gick väldigt trögt. Men mycket WD-40 fixade det.

Dag
En liten fråga, hur sjutton fick du loss den delen som lagrena sitter i?
Jag skulle plocka loss lagrena för att göra rent ordentligt, men på två av dem verkar det som att muttern på undersidan bara snurrar så jag kom inte så långt.
 
Om du tar av ändstoppet på armen får du ut hela sågpaketet med vaggan och lager.
Under bygeln sitter en spak som du låser paketet med. Mellan spaken och toppen sitter en rund solfjädersformad plåt med slitsade spår mot centrumskruven. Med en mejsel kan du vika bort plåten bit för bit över den stoppinne som är monterad där och på så sätt komma åt skruvarna som håller lagren på plats.

Dag
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Om du tar av ändstoppet på armen får du ut hela sågpaketet med vaggan och lager.
Under bygeln sitter en spak som du låser paketet med. Mellan spaken och toppen sitter en rund solfjädersformad plåt med slitsade spår mot centrumskruven. Med en mejsel kan du vika bort plåten bit för bit över den stoppinne som är monterad där och på så sätt komma åt skruvarna som håller lagren på plats.

Dag
Tack, gör ett nytt försök i morgon.
Jag har fått ur motorn ur bygeln och jag har sett den där flikiga plåten så så långt är jag med :)
 
T trycklös skrev:
Tack, gör ett nytt försök i morgon.
Jag har fått ur motorn ur bygeln och jag har sett den där flikiga plåten så så långt är jag med :)
Du är på rätt väg!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har tidigare lagt ut lite bilder på det båtprojekt som har sysselsatt mig efter nyår.
Båten som min grannes son har köpt är en ganska stor motorbåt. Draco 2700 Sterling.
Sonen som heter Marcus är aktiv i Svenska Dracoklubben på Facebook och vi kom överens om att dokumentera renoveringen och lägga ut den på klubbens sida. Då sidan är låst för bara medlemmar lägger jag en kopia här för dom som är intresserade. Förhoppningsvis hittar någon något matnyttigt i renoveringen. Här är första inlägget.

Trevlig Helg! 🍺
Dag



Snickerirenovering Draco 2700 Sterling

Del 1.

När Marcus köpte sin båt i slutet av förra säsongen fick jag frågan om jag kunde hjälpa honom med att slipa och göra vid inredningen i sittbrunnen. Inga problem svarade jag utan att ha sett det hela. Vid denna tidpunkten var jag i stort sätt orörlig då min ena höftled hade försvunnit på ett år.
Efter att fått sett lite bilder bestämdes det att Marcus skulle montera ut alla delar som han ville ha åtgärdade och lämna dom i min ”Snickerboa”. Jag insåg med en gång att detta gick inte att rädda.

Så vi började diskutera plan B, d.v.s att göra ny inredning.
Marcus vision och önskemål var en ljusare lite modernare inredning av ek i samma storlek.
Jag har gjort rätt många tidigare snickerier i stavlimmad ek så jag tog fram ett material/kostnadsunderlag.
Med tanke på den tidigare inredningens dåliga motstånd mot väta och skick hade jag vissa material/tekniska krav och formmässig utformning.
  1. Utseendet skull vara betydligt modernare och utförandet skulle bli lite mer finsnickeri i formspråket.
  2. Alla kanter/ytor mot durk och skrov skulle skyddas på något sätt.
  3. Förutom kantskydd skulle hela inredningen monteras några mm ovanför durken.
  4. Slutbehandlingen av alla träytor skulle vara Osmo hårdvaxolja med två strykningar och extra lång torktid mellan behandlingarna.
  5. Inredningen skulle monteras på ett sådant sätt att den gick att plocka av båten på en halvtimme på hösten och förvaras inomhus för att åter igen monteras på våren.
Vi kom ganska snabbt till en tidsplan och målet var att Marcus skulle kunna fira midsommar i Sandhamn på båten.


Resan började……….

Dag

Träinredning i en motorbåt som ska renoveras med synliga slitage och rengöringsprodukter på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av motorbåtens inredning med gammal träpanel och slitna sittdynor som ska uppgraderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en motorbåts inredning under renovering visandes träytor och sittbrunnens slitna golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet träskåp och däck i en båt med behov av renovering, tillhörande ett båtprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorbåtens sittbrunn med sliten träinredning och vit sittdyna före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av båtinredning under renovering med synliga träytor och vita bänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Del av äldre, sliten båtinredning med träskåp och sittbrunnsdurk som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad sittbrunnsinredning i ek på Draco 2700 Sterling motorbåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i en motorbåt med trädetaljer och vit vadderad bänk som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad båtinredning med vattenskador bredvid en röd strömbrytare och nytt trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet träarbete i båt som behöver renovering; del av durk och sida synlig med slitage och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slitet båtinredningsstycke i träverkstad under renovering, omgivet av verktyg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadat trästycke från båtinredning i verkstad med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trasig båtinredning i förgrunden med verktyg och snickerimaterial i bakgrunden i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av båtinredning under renovering med träpaneler och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av inredningen till en Draco 2700 Sterling under renovering i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Båtens inredning under renovering, skadat trägolv och skåp med fokus på trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nelax och 13 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Stigens verkstadstråd 2024”

Nytt år och nytt beslut.
”Stigens verkstadstråd” är en tråd som jag har skrivit i sedan slutet av 2019.
Många inlägg och efter 154 sidor med åtskilliga bilder/filmer känner jag att tråden börjar bli alltför tung och det är svårt att få ett grepp om allting. Det blir lite som ”finns i sjön”.

[bild]

Därför kommer jag att starta om tråden varje år hädanefter för att göra det mer överskådligt.
Så välkomna till ”Stigens verkstadstråd 2024”!

Dag
Hej,

Erbjuder du hjälp med sågning?

Mvh
Hanne
 
hannelene.lauritsen hannelene.lauritsen skrev:
Hej,

Erbjuder du hjälp med sågning?

Mvh
Hanne
Hej Hanne!

Det stämmer att jag har hjälpt några med vissa sågningar. Vad för sågning behöver du hjälp med?
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.