Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har de både gjutit, lyckats få det att torka så de kunnat prima och även fått primern att torka så de kunde lägga elslingorna idag också... 🙈
Hoppas nu slingorna sätts fast bättre denna gången... ser på bilden ut som de ligger lite nära varandra vid svängen bara 🤔
Möjligen sitter de lite nära, men jag tänker väl att de är fullt godkänt och inom marginalen och inget som påverkar? Isåfall känner jag mig lyckligt lottad och nöjd. De har inte lättaste förutsättningarna heller, förra gången var det ju flytspacklad för dem innan.
 
B
Gällande flytspackel, så känns det som att det har en helt fantastisk förmåga att ... flyta. Minsta lilla hål så kan det ju smita ur.

Jag vet inte hur andra gör, men efter två irritande läckor relaterat till flytspackel, så går jag nunera alltid över allt och fyller med något material, typ latexfog eller liknande, innan jag flytspacklar.
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ja de var effektiva. VVS var klar innan 08:00, nya plattsättaren anlände vid 9 ungefär och gjöt igen vid 10 kanske, primade och tackade för sig för dagen. De två härliga elektrikerna, (härliga på riktigt, så roliga och sköna de är), på plats vid 15 och jobbade till 17, de blev inte klara och ska fortsätta imorgon bitti.
Känns ju liksom bara märkligt att prima på en gjutning som inte är torr 🙈

...och jag hänvisar till en av mina tidigare bilder där elslingan släppt på ett ställe just av att det primades samma dag som slingan skulle läggas då vi gjutit dagen innan.
Kolla bara så slingan verkligen sitter fast så det inte blir strul igen. 😉

Imponerande att de behöver vara 2st i två timmar för att lägga en elslinga och ändå blev de inte klara... snacka om kostnadseffektivt... NOT 😜🤣
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Latex, fogskum, silvertejp, silikon ja man har nog använt det mesta för att täta.
Inte nog med att det rinner dit det inte ska, får man läck så brukar det bli efterjobb då det blir en krater där spacklet försvunnit
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Känns ju liksom bara märkligt att prima på en gjutning som inte är torr 🙈

...och jag hänvisar till en av mina tidigare bilder där elslingan släppt på ett ställe just av att det primades samma dag som slingan skulle läggas då vi gjutit dagen innan.
Kolla bara så slingan verkligen sitter fast så det inte blir strul igen. 😉

Imponerande att de behöver vara 2st för att lägga en elslinga... snacka om kostnadseffektivt... NOT 😜🤣
Plattsättaren kollar väl över det med slingorna innan det flytspacklas hoppas jag…. Hoppas jag verkligen 🤣, han verkar erfaren och duktig.

Med hänsyn till elektrikerna så vet jag inte vad som är standard, inte jag som betalar dem heller så jag är nöjd, de är ett riktigt radarpar verkar det som :)
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Jag måste säga att jag är imponerad över ditt tålamod! Mitt hade varit slut för väldigt länge sen..
Det är sista chansen nu…
 
D Drben88 skrev:
Det är sista chansen nu…
Det förstår jag!
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur pass mycket kröp det ut och in under golvet i angränsande rum ?

Risken är ju att det fuktskadar golvet där så det "reser sig" också. 😪
Den ena bilden jag la upp är på ena sidan. Under listen och mot nylagda laminaten i kanten, verkar inte ha rest sig orkar inte ta det nu, vill bara få klart mitt badrum.

På andra sidan ligger köket och det har flutit ut 20mm cirka på en yta under bänkskåpen. Ligger svårt att förklara men golvet runt ligger på 30mm eps frigolit där det jag ser så är det max 10mm kvar till toppen av epsen. Så det lär håller det på plats och det var lite ojämnt och lade sig mot ett hörn så att säga, svårt att förklara och ännu svårare att fota … 40cm*100cm kaka skulle jag gissa på som la sig
 
  • Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Den ena bilden jag la upp är på ena sidan. Under listen och mot nylagda laminaten i kanten, verkar inte ha rest sig orkar inte ta det nu, vill bara få klart mitt badrum.

På andra sidan ligger köket och det har flutit ut 20mm cirka på en yta under bänkskåpen. Ligger svårt att förklara men golvet runt ligger på 30mm eps frigolit där det jag ser så är det max 10mm kvar till toppen av epsen. Så det lär håller det på plats och det var lite ojämnt och lade sig mot ett hörn så att säga, svårt att förklara och ännu svårare att fota … 40cm*100cm kaka skulle jag gissa på som la sig
Ok, tänker mest om det påverkar det golvet så du framledes åker på att byta det så borde du ha det med i snacket med dem om en ekonomisk kompensation och så att det dokumenteras. ;)
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
C
D Drben88 skrev:
Dagen började med en krater, men nu ska det gå framåt. Elektriker färdiggör slingor imorgon. Plattsättaren ska imorgon flyta golv och spackla väggar med gipsbruk där behovet finns och förbereda så det kan sättas tätskikt.
Är det en kant / nivåskillnad där mitt i golvet, eller är det en synvilla? Vad händer där?
 
C cpalm skrev:
Är det en kant / nivåskillnad där mitt i golvet, eller är det en synvilla? Vad händer där?
Lite grann är det, med det var inget problem sa dem :)
 
  • Betonggolv med ojämn yta nära en vägg med gipsskivor och synlig elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cpalm skrev:
Är det en kant / nivåskillnad där mitt i golvet, eller är det en synvilla? Vad händer där?
Ser ut att vara gammalt flytspackel så det är bara och hoppas det sitter så in i H för är där minsta bom så kan allt släppa med tiden när det beläggs med nytt. 😪
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ser ut att vara gammalt flytspackel så det är bara och hoppas det sitter så in i H för är där minsta bom så kan allt släppa med tiden när det beläggs med nytt. 😪
Jaja det är gammalt flytspackel, samma nivå som förra slingorna lades på, limmet från slingan sitter kvar.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ser ut att vara gammalt flytspackel så det är bara och hoppas det sitter så in i H för är där minsta bom så kan allt släppa med tiden när det beläggs med nytt. 😪
Brukar man inte göra så om det behövs, jämna av med flytspackel, lägga elslingor och sedan flyta fall på det?
 
Man kan lämna kvar gammalt flytspackel om man är säker på att det verkligen sitter fast ordentligt men man lämnar aldrig kvar gammalt material om det är det minsta lilla löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.