268 460 läst · 5 439 svar
268k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
De flesta samhällsekonomer är stabilt konservativa, så att antyda att de skulle förespråka planekonomi visar bara att du inte vet något om samhällsekonomisk vetenskap. När det gäller externa effekter från transporter är de grundläggande teorierna formulerade av William Vickrey, sedermera tilldelad Riksbankens pris till Alfred Nobels minne.D daVinci skrev:
Vad förvånad jag blir...B bjorn.abelsson skrev:De flesta samhällsekonomer är stabilt konservativa, så att antyda att de skulle förespråka planekonomi visar bara att du inte vet något om samhällsekonomisk vetenskap. När det gäller externa effekter från transporter är de grundläggande teorierna formulerade av William Vickrey, sedermera tilldelad Riksbankens pris till Alfred Nobels minne.
Wikipedia skriver om Vickrey:
"Som nationalekonom var han i hög grad inspirerad av John Maynard Keynes idéer, och var en skarp kritiker av den nyliberala ekonomiska doktrinen som han fann ovetenskaplig och samhällsfarlig. I stället för balanserad budget och inflationsbekämpning verkade han för att full sysselsättning skulle vara det helt dominerande målet för nationalekonomin och att detta bäst uppnåddes genom att stimulera folks köpkraft genom höjda löner till dem som hade de lägsta lönerna i samhället."
Och så sitter du och påstår att han sysslade med empirisk kunskap.
Socialism är vad det är.
Finns det batteriklippare som orkar med att klippa i flera timmar numera? Och som har bra drivning?A ajn82 skrev:
Jag spar nog mer än en timme på att använda åkgräsklippare, och mina gräsmattor är mindre än 5000 kvadratmeder tillsammans.A ajn82 skrev:
Sådana regler skulle inte behövas i ett liberalt samhälle. Där förhandlar man med varandra om störningar och hur de ska lösas. Om man inte kan komma överens anlitar man ett polisbolag som får haffa fridstöraren. Man får förstås hoppas på att inte fridstöraren har hunnit anlita ett annat polisbolag först.pacman42 skrev:
Tro inte ett ord på S. Resten av opinionen är emot så S kommer följa det enbart för att få maktenB bjorn.abelsson skrev:"S är numera för kärnkraft" är en underdrift. Redan 2009 kritiserade Stefan Löfvén Alliansens energiavtal för att det var för kärnkraftsnegativt. Och 2016 kom S överens med M, KD, C och MP om att tillåta upp till fyra nya reaktorer, förutom möjlighet att ersätta de sex befintliga.
Striden handlar inte om ja eller nej till kärnkraft. Den handlar om huruvida staten ska subventionera ny kärnkraft eller inte. För mig får man gärna bygga ny kärnkraft, men inte med mina skattepengar.
SD är svåra att ha kunskap om, frånsett att alla problem beror på invandringen. Men minst sedan 2018 är SD klart för kärnkraft. Det var SD som då motionerade om att regeringen skulle stoppa nedläggningen av två reaktorer i Ringhals.
Egentligen "borde" SD inte vara för kärnkraft. Eftersom man inte tror på AGW borde de tycka att man ska fortsätta med kol och olja.
SD har alltid varit för kärnkraftP pmd skrev:
Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om vad liberalism är. Din uppfattning skulle jag närmast beskriva som libertarianism.K karlmb skrev:Vad förvånad jag blir...
Wikipedia skriver om Vickrey:
"Som nationalekonom var han i hög grad inspirerad av John Maynard Keynes idéer, och var en skarp kritiker av den nyliberala ekonomiska doktrinen som han fann ovetenskaplig och samhällsfarlig. I stället för balanserad budget och inflationsbekämpning verkade han för att full sysselsättning skulle vara det helt dominerande målet för nationalekonomin och att detta bäst uppnåddes genom att stimulera folks köpkraft genom höjda löner till dem som hade de lägsta lönerna i samhället."
Och så sitter du och påstår att han sysslade med empirisk kunskap.
Socialism är vad det är.
För att få en god bild av Vickrey, och särskilt hans betydelse för diskussionen om trafikens externa kostnader, är knappast svenska Wikipedia en tillräcklig källa. Läs åtminstone den engelska versionen.
Fel. Enligt myndigheten Trafikanalys betalar den som åker buss som körs på HVO 13 öre per km för litet på landsbygden och 44 öre per km i tätort. Den som kör fossilbränsledriven personbil betalar 16 öre för litet på landsbygden och 72 öre för litet i tätort.K karlmb skrev:
https://www.trafa.se/globalassets/r...ektorns-samhallsekonomiska-kostnader-2023.pdf
Fast det där är ju om man räknar som du vill. Enligt en socialistisk agenda. Har svårt att se i rapporten ifall en busspassagerare betalar sina kostnader eller om det är vi andra som gör det. Vilket är det?B bjorn.abelsson skrev:
Jag skiter i vad libertaniaism är faktiskt, jag är emot socialism.B bjorn.abelsson skrev:Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om vad liberalism är. Din uppfattning skulle jag närmast beskriva som libertarianism.
För att få en god bild av Vickrey, och särskilt hans betydelse för diskussionen om trafikens externa kostnader, är knappast svenska Wikipedia en tillräcklig källa. Läs åtminstone den engelska versionen.
Vad menar du framgår i den engelska versionen? Någon som är djupt inspirerad av Keynes kan inte kallas något annat än en socialist eller kommunist.