De där fröna från prydnadspumpan i komposten väntade bara på att få komma i bättre jord tror jag. En i varje låda får väl va kvar och visa vad de blir.
 
  • Unge groddar av prydnadspumpa spränger upp ur mörk jord i ett trädgårdsland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Fint att komma in här och se hur det går för er. Livet tar för mycket plats så Bygga hus är inte på hög prio tyvärr. Mina odlingar har gått sådär hittills i år av samma anledning kanske. Men tulpanlökarna har levererat ok. En riktigt rolig missväxt tvåfärgad tulpan. Och trots mitt löfte om inga nya projekt blev köksträdgården med en stjärna av pallkragar och en stor kompostpallkrage till squashen. Och jag har även byggt två wicking beds som jag tänkte visa i ett eget inlägg.
 
  • Trädgård med pallkragar, växthus och odlingar i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en tvåfärgad tulpan med vita och röda kronblad i full blom bland andra tulpaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika färgade tulpaner i blom i en trädgård omringade av pallkragar och halm med ett staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 8 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
De där fröna från prydnadspumpan i komposten väntade bara på att få komma i bättre jord tror jag. En i varje låda får väl va kvar och visa vad de blir.
Det har vi också i komposten, och jag hittade grönkål i majslandet 😅
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det har vi också i komposten, och jag hittade grönkål i majslandet 😅
Jag brukade bara hitta tomater och koriander på fel ställe. Enstaka potatis har jag också varit med om, och jag hade ett land med gurkört tills jag bytte ut hela odlingslådan inklusive jord 🙂

Sedan vi flyttade har jag ännu inte hunnit få rymlingar eftersom jag bara har odlat vitlök. I år sådde jag dock koriander. Om den kommer upp lär jag ha koriander för all framtid utan att behöva så fler gånger. Jag var även (över)modig och satte jordärtskockor i en pallkrage 😬
 
  • Gilla
EMEL
  • Laddar…
Jordärtskockan går ju att få bort, man rycker skotten ett par gånger.

Dill självsår sig här, och jag hade helt glömt bort tomaterna och physalisen som växer varstans 😅
 
S
Jag hämtade ett lass kogödsel i torsdags som jag försöker gräva ner i trädgården.
Släpvagn full av kogödsel framför en hög med gödsel på en bondgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag gjorde jag iordning ett land och planterade ut majsen. Jag brukar plantera om den en gång innan utplantering och ställa i växthuset men i år sådde jag majsen senare.
Det blev cirka 65 majsplantor. Jord och kogödsel bearbetas i en trädgård med spade och grep för plantering av majsplantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jord och kogödsel i en trädgård, redo för att grävas ner som näring för odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två plantbrickor med unga majsplantor placerade på nygrävd jord i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unghydda majsplantor planterade i mörk, bördig jord i en trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fru har sett hur John i Trädgårdstider byggde en spalje till komposthögen och odlade klättrande pumpor där och min fru vill ha något liknande i vår trädgård.

Jag brukar inte prioritera att göra fina odlingsbyggen så blir nog inte lika fint som på tv. 😆

Jag fyllde två pallkragar med koskit blandat med ogräsrens och toppade med jord. Prydnadspumpa, gul jättepumpa och butternut växer där nu.
Nyplanterade majsplantor i en pallkrage med mörk jord, omgiven av gräslig gräsmatta och växande vitlökar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pallkrage med koskit och jord under vit fiberduk vid sidan av en majsodling i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur gör ni med paprikan? Våra små plantor har redan en massa blommor, men jag ser gärna att de rotar sig ordentligt innan de sätter frukt.
Borde jag ta bort fruktämnena till en början? 🤔
De tappar en del blommor i början oftast, jag brukar aldrig ta bort något (inte toppa plantan generellt helker). Tänker mest på deras naturliga beteenden i naturen..

Men många plockar blommorna (iaf första..) på både chili/paprika och det går bra för dem med 😊👍 (både plantskolor, böcker och ”generellt folk” verkar tycka/tänka olika - som vanligt hehe)
 
Vi ligger lite efter i ”växthusrensning”.. och detta väntade på oss i lilla växthuset i helgen när vi öppnade dörren för att hämta krukorna… 😳

Oorganiserat växthus med jord och stenar på trägolv, döda växter i krukor och en röd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 15 cm jord o Sten.. med egenodlade träd..

UPPEPÅ ett trägolv… 15-20 cm uppe i luften.. 😳😳😳
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774
G GladanS skrev:
Fint att komma in här och se hur det går för er. Livet tar för mycket plats så Bygga hus är inte på hög prio tyvärr. Mina odlingar har gått sådär hittills i år av samma anledning kanske. Men tulpanlökarna har levererat ok. En riktigt rolig missväxt tvåfärgad tulpan. Och trots mitt löfte om inga nya projekt blev köksträdgården med en stjärna av pallkragar och en stor kompostpallkrage till squashen. Och jag har även byggt två wicking beds som jag tänkte visa i ett eget inlägg.
Jag hittar vårlök precis överallt blandat med späd purjolök som tydligen spred sig från kökslandet 😄. Visste knappt att de kunde sprida sig över 1 hektar .
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Idag gjordes det KRUSBÄR & RABARBERMARMELAD i hushållet.. 👍

Hemgjord krusbär och rabarbermarmelad i burkar och skål på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(krusbären är också egna, från trädgården, men de är förra årets skörd.. måste göra av med det gamla nu… när det nya är på väg!)
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Det växer fort nu. Skuggväv på plats (gamla gardiner som satt kvar i huset när vi flyttade in), gurkor, mini-aubergin och ett par pyttesmå physalis i jorden. Nu är det bara att vattna, binda upp, tjyva och hoppad på skörd innan tomatplantorna växer ut genom taket typ. Jag kan ha gödslat lite för mycket, jag har blivit så van vid extra högt växthus där det är okej att det blir lite höjd på plantorna 😬 Om ett par veckor kommer det väl att vara djungel härinne 🙈

Växthus interiör med växande plantor som gurkor och tomat, använda gardiner som skuggväv, och hyllor med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 8 till
  • Laddar…
Snart är den här!
Jordgubbssäsongen! 🥳
 
  • Mogen jordgubbe och omogen grön jordgubbe som växer på en planta i en svart planteringskruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
GladanS och 7 till
  • Laddar…
4774
13th Marine 13th Marine skrev:
Snart är den här!
Jordgubbssäsongen! 🥳
Jösses 😀 har du haft plantorna innomhus eller är de frösådda i växthuset? Här blommar de visserligen stolt och glatt men några gubbar blir det nog inte än på några veckor. Men så växer de vilt utomhus. Hade några plantor i en pallkrage förra sommaren men myrorna åt upp alla gubbar förutom en 😡, så till denna sommar hade jag inga planer på att försöka igen men det såg plantorna till att göra istället och det med råge. Har inte räknat men ett 50tal plantor står nu i full blom i hela slänten och ner på grusplanen 😀.
 
4774 4774 skrev:
Jösses 😀 har du haft plantorna innomhus eller är de frösådda i växthuset? Här blommar de visserligen stolt och glatt men några gubbar blir det nog inte än på några veckor. Men så växer de vilt utomhus. Hade några plantor i en pallkrage förra sommaren men myrorna åt upp alla gubbar förutom en 😡, så till denna sommar hade jag inga planer på att försöka igen men det såg plantorna till att göra istället och det med råge. Har inte räknat men ett 50tal plantor står nu i full blom i hela slänten och ner på grusplanen 😀.
Detta är revor som vi satt i blomlådor som bor i växthuset fram tills de fått frukt 😊

Sen har vi jordgubbar i en stenbeklädd jordhög, de ger skörd därefter, och sist kommer jordgubbarna i odlingslådor.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Gaaaah! Det extremt efterlängtade regnet går förbi några km bort men inte en droppe här. 😠

Mörka regnmoln på himlen över en grön trädgård, regnet syns i fjärran men inte närmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.