IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Åkte och hämtade en bandsåg och en putsmaskin efter jobbet igår. (Bilderna tagna från blocketannonsen då jag glömde ta själv när jag kom hem)

[bild][bild]
Avundsjuk
 
S
Jag hade tänkt hyra ett jordsåll på Hygglo men den jag spanat in hela våren fanns helt plötsligt inte kvar på Hygglo så den närmsta var 10 mil bort.
Så det blev ett inköp. Snart på Hygglo. 😉

Kompletterade med en skottkärra. 690 kr på Eko.
Nytt jordsåll och grön skottkärra på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt jordsåll och grön skottkärra på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget slår dock min murbrukskärra. Det är nog mitt bästa verktygs-/ redskapsinköp någonsin.

Grön skottkärra vid pågående murning av grå betongblock, med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
U
S sinuslinus skrev:
Jag hade tänkt hyra ett jordsåll på Hygglo men den jag spanat in hela våren fanns helt plötsligt inte kvar på Hygglo så den närmsta var 10 mil bort.
Så det blev ett inköp. Snart på Hygglo. 😉

Kompletterade med en skottkärra. 690 kr på Eko.
[bild][bild]

Inget slår dock min murbrukskärra. Det är nog mitt bästa verktygs-/ redskapsinköp någonsin.

[bild]
Ja jag kör endast med murbrukskärran. Absolut den bästa skottkärran och mest hållbara, bytt hjul 2 gånger men i övrigt är den nog snart 30år
Gammal orange murbrukskärra med hjulgångjärn, full av trädgårdsavfall, på en gräsmatta med maskrosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
B
Hämtade lite paket idag

Häcksax efter tips i fynd tråden.
En ny Makita häcksax ligger på en öppen brun kartong i ett garage, redo för trädgårdsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeltång och nått för att grada av saker
En kabeltång med gula handtag och en genomskinlig plastpåse på en mörkgrå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några klämmor, kommer säkert till användning någon gång
Verktyg, inklusive klämmor och paket med små delar, på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nätverkskabel testare, saknat en länge
En nätverkskabeltestare (POE Checker) i sin förpackning på ett svart underlag med otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjädergrejer till Skil-sågen efter nått tips
Ett paket med nya featherboards från POWERTEC på en motorcykelsadel i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Ett Danderydspass på loppis med fodral för 150kr. Säljaren hävdade att det var original, fodral och allt. Jag vet inte om jag sett denna trävariant tidigare iofs.
Men libellerna var hela, det räckte för mig.

/Höghus

Träpass av märket Danderyd med metallbeslag och libeller, bredvid sitt träfodral, köpt på loppis.
Trä- och metallpass med märkningen 'DANDERYDSPASS 9246359' på träfodral, hittat på loppis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 14 till
  • Laddar…
Tror dom tidiga aluminium hade den där justeringen av libell, eller iaf liknande
 
Vad menar du med ”tidiga”? Jag har ett långpass i aluminium med den typen av libeller som är justerbara. Det var nytt för 27 år sedan.
 
R roli skrev:
Vad menar du med ”tidiga”? Jag har ett långpass i aluminium med den typen av libeller som är justerbara. Det var nytt för 27 år sedan.
Jobbade med en för 20-25 med en som hade ett i aluminium, där var det samma typ av justering som på bilden
Tidiga menade jag när dom gick från trä (för det är det på bilden va?) till aluminium men det är kanske samma justering idag
 
Blev tvungen att kolla hur mitt pass ser ut. Var inte riktigt lika men de är justerbara. Men inte nytt utan ca 27 år gammalt. Libell delen ser ut så här En gammal justerbar libell från Hultafors på en vertikal yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
R roli skrev:
Blev tvungen att kolla hur mitt pass ser ut. Var inte riktigt lika men de är justerbara. Men inte nytt utan ca 27 år gammalt. Libell delen ser ut så här[bild]
Så Gustav Georg Carlsson GGC gjuteri AB, Hultafors från Göteborg/Hultafors och KEG Persson Danderyd med patentet på libelldelen är inblandade här!
Snacka om om svensk ingenjörshistoria.

/Höghus
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
C
Höghus Höghus skrev:
Så Gustav Georg Carlsson GGC gjuteri AB,
Där lärde man sig något nytt. Trodde mitt gamla ärvda GGC-pass (helt i plast) var nåt gammalt billigt kinamög från Clas Ohlson. 🙂
 
Om jag inte minns fel så finns det en tråd här som beskriver att man för många år sen köpte libel-plattan som lös del och byggde resten av passet själv i träribbor enligt någon instruktion.
 
  • Älska
Fotografen
  • Laddar…
K
Åkte och hämtade ett blocket köp igår.
Hann inte ta en bild men är en likadan som på bilden. Blir roligt att testa den lite idag
 
  • Gul och svart bandsåg av märket Ryobi på en arbetsyta, redo att testas efter Blocket-köp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Enhandstvingar kan man inte få för många av. Kollade på tyska yt Gotools TV och råkade se en mässrapport med Bessey och fick upp ögonen för Bessey EZR15SET. Universell 2-pack som också klarar sågskenor från "alla" stora skensystem inklusive Bosch. Så för 509:- hamnade kittet hemma från Amazon.se på 36 timmar. Instruktionsblad för Bessey EZR15SET enhandstvingar, inkluderar användning och kompatibilitet med olika sågskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bessey EZR15SET enhandstvingar i 2-pack, kompatibla med skensystem, på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
Nu blir det till att komptesta skotern....

Förpackad kompressionstestare för motorer på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressionstestare för snöskoter i öppen blå väska, inklusive mätare och adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompressionstestarsats för bensinmotorer i blå väska med manometer och adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://amzn.to/4bpQq27
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.