O oliven1 skrev:
Vart ska man avsluta pappen då,?
Vet inte du det som har utbildning, erfarenhet och tillgång till AMA?

Jag gissar att ev bef papp är skuren där trekantsläkt möter vindskivan men det är ju inget jag vet, den kan ju lika gärna vara vikt runt trekantsläkten innan bef vindskiva monterats eller ligga över vindskivan med vattplåten över. Kanske saknar taket till och med takpapp, det är ju inte ovanligt att oljehärdad board eller takspån använts som underlagstak på gamla hus.
 
F fribygg skrev:
Vet inte du det som har utbildning, erfarenhet och tillgång till AMA?

Jag gissar att ev bef papp är skuren där trekantsläkt möter vindskivan men det är ju inget jag vet, den kan ju lika gärna vara vikt runt trekantsläkten innan bef vindskiva monterats eller ligga över vindskivan med vattplåten över. Kanske saknar taket till och med takpapp, det är ju inte ovanligt att oljehärdad board eller takspån använts som underlagstak på gamla hus.
jo men min fråga är mart man ska avsluta den enligt Ama?
 
O oliven1 skrev:
Nä, takpappen ska vikas runt vindskivan.
Här är citatet där du påstår att takpappen ska vikas runt.
 
F fribygg skrev:
Här är citatet där du påstår att takpappen ska vikas runt.
ja, den ska den men har aldrig sagt att den ska runt hela vindskivorna?
jah har ju postat en detalj åtskilliga gånger som visar hur den ska vikas runt.

samt att den bara ska vara där det är plåt.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Då är du välkommen att diskutera det med beställarna....
En liten detalj är att det inte ska synas att taket är bytt när vi är klara....
Och lite brutalt att säga att jag inte ifrågasätter när du inte känner mig....
Men k märkningar är liksom en annan värld än den du lever i....
Många hus jag jobbar på har klarat 150 år utan att vara beroende av ama....
Och kommer klara 150 till när jag är klar...
Tror faktiskt inte många som är byggda med ama fixar det..
Nu ska Oliven in och AMA-anpassa K-märkta byggnader 😂
Blir inte mycket kvar av kulturhistoriskt värde när byggnadsantikvarie Oliven farit fram men tätt runt nocken blir det 😂
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Högtigolv och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nu ska Oliven in och AMA-anpassa K-märkta byggnader 😂
Blir inte mycket kvar av kulturhistoriskt värde när byggnadsantikvarie Oliven farit fram men tätt runt nocken blir det 😂
förstår att det kan vara svårt att förstå att man förvaltar äldre byggnader så försöker man göra dom bättre.
man gör inte precis som förr i tiden.

tror du fog, tejp, skruv etc inte används på k-märkta byggnader?
 
O oliven1 skrev:
förstår att det kan vara svårt att förstå att man förvaltar äldre byggnader så försöker man göra dom bättre.
man gör inte precis som förr i tiden.

tror du fog, tejp, skruv etc inte används på k-märkta byggnader?
Du har aldrig diskuterat med en länsantikvarie tror jag....
Tänker att du nog ska fortsätta sälja din bok och iallafall låta bli dom k märkta husen...🤓
Vi gjorde ett gårdshus från 1800talet och påpekade att det inte kommer bli bra utan underlagspapp..men det var inte någon innan o skulle inte bli någon nu heller
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
men tätt runt nocken blir det 😂
Varför hatar du papp? 🤔😂
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du har aldrig diskuterat med en länsantikvarie tror jag....
Tänker att du nog ska fortsätta sälja din bok och iallafall låta bli dom k märkta husen...🤓
Vi gjorde ett gårdshus från 1800talet och påpekade att det inte kommer bli bra utan underlagspapp..men det var inte någon innan o skulle inte bli någon nu heller
men har aldrig sagt att det måste vara papp?
men ska man följa Ama så ska det vara det.

sedan är det klart upp till byggherren om man inte vill följa Ama.

ser inte riktigt problemet.
 
O oliven1 skrev:
men har aldrig sagt att det måste vara papp?
men ska man följa Ama så ska det vara det.

sedan är det klart upp till byggherren om man inte vill följa Ama.

ser inte riktigt problemet.
Varför kan du inte bara ge dig. Det finns INGEN som håller med dig, och ingen som heller kommer att börja hålla med dig. Du snackar skit, om saker som du begriper dig på.
Det är lika i alla trådar du ger dig in i. Du går verkligen in för att hävda det motsatta mot alla andra. Du skriver, skriver och skriver. Ändå vet jag inte ens om någon ens har bemödat sig att gilla något av dina inlägg. Allt du gör är att göra folk irriterade. Är det vad du är ute efter också, eller varför skriver du allt skit överallt?
 
Jag tror att så länge inte privatpersoner som ska beställa mindre reparationer på fastigheter känner till AMA som dessutom kostar att ta del av så kommer det inte utföras enligt AMA.

Dessutom tänker jag att de avtal som privat personer upprättar med snickare inte innehåller leverans villkoret.

Tror inte heller att många mindre snickar företag är intresserade av att betala för AMA så länge inte kunden kräver det.
 
Nä men enligt våran oliv så kan man då inte genomföra normalt underhåll, utan att man behöver uppgradera till senaste ama regler...
Konstigt att det är några hus som står kvar....
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä men enligt våran oliv så kan man då inte genomföra normalt underhåll, utan att man behöver uppgradera till senaste ama regler...
Konstigt att det är några hus som står kvar....
har jag sagt att man måste följa Ama?

jag har sagt vad Ama säger att man ska göra om man vill följa Ama, vilket är en branschstandard.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Jag tror att så länge inte privatpersoner som ska beställa mindre reparationer på fastigheter känner till AMA som dessutom kostar att ta del av så kommer det inte utföras enligt AMA.

Dessutom tänker jag att de avtal som privat personer upprättar med snickare inte innehåller leverans villkoret.

Tror inte heller att många mindre snickar företag är intresserade av att betala för AMA så länge inte kunden kräver det.
nä, tror inte heller privatpersoner känner till Ama.
Desto viktigare att hantverkarna gör det och informerar hur man gör när man fackmässigt.
bara för det inte är utfört fackmässigt innan så betyder det ju inte att man ska fortsätta göra fel.

sedan är det upp till beställaren hur man vill fortskrida.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför kan du inte bara ge dig. Det finns INGEN som håller med dig, och ingen som heller kommer att börja hålla med dig. Du snackar skit, om saker som du begriper dig på.
Det är lika i alla trådar du ger dig in i. Du går verkligen in för att hävda det motsatta mot alla andra. Du skriver, skriver och skriver. Ändå vet jag inte ens om någon ens har bemödat sig att gilla något av dina inlägg. Allt du gör är att göra folk irriterade. Är det vad du är ute efter också, eller varför skriver du allt skit överallt?
vad menar du+

Vad är det ingen håller mig mig om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.