P
Lycka till nu med fortsättningen och uppdatera oss gärna om grannens reaktioner.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, enskilt åtal finns, så man kan i högsta grad driva även brottmål själv.

Därmed inte sagt att TS granne har något att hämta där heller.
Prova att driva enskilt avtal i ett sådant här fall. Lycka till. Det drivs ofta när en åklagare inte vill driva ett allmänt åtal vidare. Ett bra sätt att bli rättshaverist på.
 
E Ecis skrev:
Det drivs ofta när en åklagare inte vill driva ett allmänt åtal vidare.
Eller inte får.
E Ecis skrev:
Ett bra sätt att bli rättshaverist på.
Även ett bra sätt åtala någon för brott som inte får inte åtalas av någon annan än målsäganden...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man uppför den typen av anläggningar håller jag med dig om att man bör vara säker på att de hamnar på rätt sida gränsen. Så länge detta inte är aktuellt ser jag dock ingen nytta med att betala rätt mycket pengar bara för att få kunskap om exakt var en gräns går. Både jag och grannen vet på kanske fem-tio meter när ungefär var gränsen är och det duger för oss idag.
M -MH- skrev:
Då vet du inte heller exakt var dina gränser går.
Som sagt, det behöver man kanske inte veta så länge man inte skall uppföra något på marken.
Däremot är det ju A och O att veta det när det väl är dags att bygga vid gränserna.
 
N nissebrun skrev:
. Tror ju knappast att Putin trodde det var Ryssland han invaderade och startade krig med.
Lite OT, men det är ju det han hela tiden har hävdat, att Ryssland återtar sina (egna) områden.
 
M -MH- skrev:
Den som inte kan förklara så att andra förstår, förstår inte själv heller.
Det där är ett jäkligt bra citat, men det som menas är ju inte att man kan förklara för alla andra, utan för någon annan. Vad händer om jag förklarar ett ämne för en grupp människor och hälften förstår? Betyder det att jag själv förstår ämnet "till hälften", eller betyder det att hälften av gruppen inte fattar lika bra som den andra halvan?

Själv tror jag att det ofta bygger på alternativ 3;
De allra flesta kan förstå men har olika sätt att förstå och beskriva saker och ting. Jag är uppväxt med en autistspektrum-diagnos och är det någonting som livet har lärt mig så är det att det är fullt möjligt för två människor att förstå ett ämne mycket väl, men ändå misslyckas med att kommunicera kring ämnet.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog extremt långsökt att tro att ett hot om polisanmälan skulle bedömas som brottet olaga hot. Brottet olaga hot handlar om att hota "någon annan med brottslig gärning". Det kan förvisso vara brottsligt att utpeka en oskyldig, falsk angivelse, men att detta skulle kunna tillämpas här finner jag högst osannolikt.
Det finns domar kring just det att hota med polisanmälan för att tvinga någon är brottsligt. Sen kan jag ha fel brottsrubriceringen. Men som du skriver falsk angivelse är ett brott. TS "brott" torde vara civilrättsligt och alltså inte möjligt att polisanmälan. Sen är jag också övertygad om att polisen inte kommer att utreda just den biten, troligare att utpressning kan bli utrett.
 
Redigerat:
Scanian Scanian skrev:
Det finns domar kring just det att hota med polisanmälan för att tvinga någon är brottsligt.
Och som vanligt när någon hänvisar till "existerande domar" önskar jag referenser till dessa.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu får du ge dig.
Så om jag vore markägaren som grannen drog upp en solcellsanläggning på.

Om det nu vore så att jag själv behövde min mark till t ex uteplats, friggebod eller rent av en solcellsanläggning.

Är det inte då ok att nyttja den del av anläggningen som redan står på min tomt?

Den är ju olagligt placerad där.
 
  • Gilla
humus
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Nej nej nej

Betala inget du har inte gjort något medvetet.

Ta bort det och förneka allt .

Surgubben kommer ingen vart med det.

Tråkigt med en sådan girig falsk granne med det lär inte bli bättre om han ens får 100k.
Äntligen! Så är lösningen om det är ordentliga grannar emellan.

"Ta bort det..."

Heder o bock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.