A AndersS skrev:
Tankar vid aspenpump
OK. Har tyvärr ingen sådan på rimligt avstånd men det förklarar räkneskillnaden.
 
MultiMan
N Niq skrev:
Jo jag förstår inte hur man har råd med gräsklippare om man inte fixar den själv😀.

Jag använder inte alkylat för jag märker ingen annan skillnad när jag går bakom än att jag får huvudvärk av alkylaten. Jag har också en röjsåg som ska ha 2.5% blandning så då måste jag ändå blanda själv. Kör allt på 98 oktan.

Då när jag köpte gräsklippare så sa säljaren att jag kan köra den på alkylat om jag vill men att jag bör byta till 98 oktan när den ska gå i vinteride.
Du ska nog byta handlare. Det är desinformation från säljaren, baserat på ren okunskap om man är snäll. Alkylat tål att lagra i många år. Vanlig bensin från macken blir försämrad efter mindre än ett.

Huvudvärk av alkylat? Även detta är väldigt udda då utsläppen av farliga ämnen i avgaserna är betydligt lägre än med vanlig bensin.

Min röjsåg säger också 2,5% i manualen men det är med viss klassning på oljan som fanns för 20 år sedan. Efter samtal med tillverkaren så kör jag med Aspen 2-takt (2%) sedan nära 15 år utom en kort tid i början då jag använde OK-alkylat som var ren skit och rök som satan, så den byttes snabbt. Aldrig behövt rengöra något utom luftfilter. Kör med original tändstift. Startar direkt varje år och med samma kraft som ny.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
På många nyare klippare sitter en klisterlapp med 95 överkryssat.
 
N Niq skrev:
Då när jag köpte gräsklippare så sa säljaren att jag kan köra den på alkylat om jag vill men att jag bör byta till 98 oktan när den ska gå i vinteride.
Hörde du rätt verkligen?
 
Tomture61
N Niq skrev:
Jo jag förstår inte hur man har råd med gräsklippare om man inte fixar den själv😀.

Jag använder inte alkylat för jag märker ingen annan skillnad när jag går bakom än att jag får huvudvärk av alkylaten. Jag har också en röjsåg som ska ha 2.5% blandning så då måste jag ändå blanda själv. Kör allt på 98 oktan.

Då när jag köpte gräsklippare så sa säljaren att jag kan köra den på alkylat om jag vill men att jag bör byta till 98 oktan när den ska gå i vinteride.
Köpte en motorsåg , i det billigare sortimentet . Var lite snål och tankade från pump . Stod över vintern , när jag ville använda den igen så höll jag nog på en halv dag att försöka få igång den , slutade med byte av bränslfilter/ slang . Nu vill den tyvärr ej gå på ngt annat än på bensin från pump 🙄
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Har tyvärr ingen sådan på rimligt avstånd men det förklarar räkneskillnaden.
Jag tror att Alltank i Sundsvall har Aspen på pump.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du ska nog byta handlare. Det är desinformation från säljaren, baserat på ren okunskap om man är snäll. Alkylat tål att lagra i många år. Vanlig bensin från macken blir försämrad efter mindre än ett.

Huvudvärk av alkylat? Även detta är väldigt udda då utsläppen av farliga ämnen i avgaserna är betydligt lägre än med vanlig bensin.

Min röjsåg säger också 2,5% i manualen men det är med viss klassning på oljan som fanns för 20 år sedan. Efter samtal med tillverkaren så kör jag med Aspen 2-takt (2%) sedan nära 15 år utom en kort tid i början då jag använde OK-alkylat som var ren skit och rök som satan, så den byttes snabbt. Aldrig behövt rengöra något utom luftfilter. Kör med original tändstift. Startar direkt varje år och med samma kraft som ny.
Möjligt den blir försämrad på ett år men jag har aldrig haft problem att få mina maskiner att gå fast dom stått länge med vanlig bensin.
Har ingen egen erfarenhet av av att lagra alkylat i maskiner någon längre tid men jag tror nog att det fungerar också.

Min röjsåg är inte så gammal även om den börjar vara några år. Det är en billig modell där man inte kan justera förgasaren. Har inte provat alkylat i den men den går betydligt sämre om jag använder vanlig 98 med 2% istället för 2.5.% oljeblandning..

När jag läst på andra forum så verkar det inte alls vara så ovanligt att folk får huvudvärk av alkylatbensin.

Jag är ingen motståndare till alkylatbensin.
 
F fribygg skrev:
Jag tror att Alltank i Sundsvall har Aspen på pump.
Tack för tipset och jag har också för mig att det finns på pump i Sundsvall. Det är dock en bra bit från var jag klipper.
 
N Niq skrev:
Möjligt den blir försämrad på ett år men jag har aldrig haft problem att få mina maskiner att gå fast dom stått länge med vanlig bensin.
Du har kanske ingen kinamoppe? Min vägrar gå på fjolårssoppan. Testat många år men insett att den är kinkig. Allt annat fungerar dock så vi har nästan samma erfarenheter.
 
Isakare Isakare skrev:
På många nyare klippare sitter en klisterlapp med 95 överkryssat.
Jag tror du menar E85? dvs bränslet med alkohol?
 
MultiMan
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror du menar E85? dvs bränslet med alkohol?
Det tror jag inte. Efter ändringen till 10% etanol i 95 och 5% i 98, så har en del modeller kommit över vad de kan garantera för att slangar osv ska hålla. Många klarar det dock utan problem.

Aldrig sett varning för E85 på en gräsklippare, men är inte och tittar på nya så ofta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du har kanske ingen kinamoppe? Min vägrar gå på fjolårssoppan. Testat många år men insett att den är kinkig. Allt annat fungerar dock så vi har nästan samma erfarenheter.
Vi har en Taiwanmoppe men har inte haft den så länge. Röjsågen är av okänt ursprung men skulle vara förvånad om det inte är en kinamotor på den. Har också haft en gräsklippare med en kinatillverkad motor.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det tror jag inte. Efter ändringen till 10% etanol i 95 och 5% i 98, så har en del modeller kommit över vad de kan garantera för att slangar osv ska hålla. Många klarar det dock utan problem.

Aldrig sett varning för E85 på en gräsklippare, men är inte och tittar på nya så ofta.
På min sitter det en varning för E85 på tanklocket.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.