min timdebitering mot kund har stigit ungefär lika mycket under samma tid


2020 debiterade jag ungefär 450-480 kr/ tim , 2024 debiterar jag 600-650 kr/ tim
Alla priser ex moms

(Är plåtslagare)
 
  • Gilla
himanka och 1 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Man får inte glömma bort hur många led som ska ha betalt innan varan ens säljs till kreti och pleti.
Alla led höjer sina priser och marginalerna skall hållas intakta.
Då blir det en bra höjning i slutänden.

'-Surt' sa räven...
Jag som skogsägare har ju fått en rejält förfinad prislista så redan första steget har det hänt rejält.

Men virket kommer aldrig upp i sitt rätta värde.
 
  • Gilla
ticktock och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
min timdebitering mot kund har stigit ungefär lika mycket under samma tid


2020 debiterade jag ungefär 450-480 kr/ tim , 2024 debiterar jag 600-650 kr/ tim
Alla priser ex moms

(Är plåtslagare)
Bara lite nyfiken, vad är det som drivit upp ditt pris till kund?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ja, jag måste lära mig hur fan reallöneökningar fungerar för jag ser det inte hända så som systemet fungerar. Nu när det är "lågkonjunktur" så sänks min lön varje år eftersom "löneökningen" är typ 2.5% medan inflationen är 4-10% senaste åren... men innan dess var det "högkonjunktur" och "löneökningen" (egentligen inflationsjusteringen) var typ 1.95-2% när vi hade en inflation på ca 2%. Så hur funkar det egentligen? Som det ser ut har ju min reallön i köpkraft räknat bara sänkts i ett årtiondes tid eftersom jag i princip alltid fått mindre än inflationen. (Enda gångerna jag fått höjd lön är när jag bytt obb eller hotat lämna min arbetsgivare i sticket när de behövde mig som mest; svensk arbetsmarknad har lärt mig att lojalitet straffar sig).
Löneökningar sker bara när man byter jobb. På tio år har du hunnit byta jobb flera gånger? Man märker att de som har varit på ett jobb i tre år har varit där länge.
 
  • Gilla
sporty95 och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och att butikerna sätter sina priser bara för att djävlas med folk och sno deras pengar?
Ja i princip! Ett sunt företag sätter sina priser så att det vinstmaximerar. På kort eller lång sikt beror lite på "företagsfilosofi". När ett säljföretag vinstmaximerar betyder det att deras kunde "förlustmaximerar", så väldigt förenklat kan man faktiskt säga att företagen sätter sina priser med avsikt att "sno" så mycket pengar från kunderna som möjligt. 😉 Enkel marknadsekonomi...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja i princip! Ett sunt företag sätter sina priser så att det vinstmaximerar. På kort eller lång sikt beror lite på "företagsfilosofi". När ett säljföretag vinstmaximerar betyder det att deras kunde "förlustmaximerar", så väldigt förenklat kan man faktiskt säga att företagen sätter sina priser med avsikt att "sno" så mycket pengar från kunderna som möjligt. 😉 Enkel marknadsekonomi...
Alfredo AB tar 1000 kr av kunderna och tjänar 100 kr per styck.
daVinci AB tar 950 kr av kunderna och tjänar 50 kr per styck.

Av för helt obegriplig anledning för Alfredo så föredrar kunderna att handla av daVinci AB. daVinci AB tar 90% av marknaden. Den stora volymen gör att daVinci AB går med vinst. Och den lilla volymen för Alfredo AB gör att Alfredo AB inte går med vinst utan med stor förlust , då marginalen på 100 kr inte räcker på långa vägar till de fasta kostnaderna.

Verkligheten: vinst för företagen -> billigare för kunderna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Löneökningar sker bara när man byter jobb. På tio år har du hunnit byta jobb flera gånger? Man märker att de som har varit på ett jobb i tre år har varit där länge.
Oftast men inte alltid. Jag har haft samma arbetsgivare senaste 12åren med en löneökning på 211%. Det har varit mer när jag bytt roll men senast fick jag 7.5% ökning i samma roll.

Anektotisk undantag, absolut. Men så ser det ändå ut inom vissa yrken/brancher
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
1992 köpte jag laminatgolv (pergo) för 235 kr/kvm.
2024 ser jag att det kostar 289 kr/kvm.

Någon som vill räkna ut vad 235 kr blir i 2024 års priser?

Och vad 235 kr blir om man normerar mot reallöner?

Tycker nog snarare att det blivit snorbilligt.
Här kan du räkna.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
235kr@1992 = 422kr@2024

/Höghus
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
min timdebitering mot kund har stigit ungefär lika mycket under samma tid


2020 debiterade jag ungefär 450-480 kr/ tim , 2024 debiterar jag 600-650 kr/ tim
Alla priser ex moms

(Är plåtslagare)
Sen ska väl alla kunder ha offerter och glömmer räkna på vad det egentligen innebär i mantimmar.

Så har man kommit upp i 1500-2000kr timmen i och med offerter så vill man ju ogärna hoppas ner till 500kr på löpande sen
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
M
torparavgrund torparavgrund skrev:
Det är välkänt att inför större ändringar på systematisk nivå så passar handeln på att smyga in lite extra prishöjningar när de har något annat att skylla på så att konsumenterna inte blir misstänksamma.
Det borde i så fall synas på bolagsvinsterna, har du några exempel på bolag som bedriver handel mot konsument som rejält ökat sin vinstmarginal de senaste åren?
torparavgrund torparavgrund skrev:
När man inför en ny valuta eller ny lagstiftning börjar råda är bra exempel. Efter energikrisen -22 var det ju t.ex många bolag inom energi- och drivmedelsbranschen som gjorde helt fantastiska vinster som låg i linje med att man höjt priserna mer än vad man behövt för att kompensera för dyrare energipriser på världsmarknaden.
När energi och drivmedelspriser går upp på grund av brist så är det väl självklart att producenterna får högre vinster, vad du hävdade var att handlarna skulle tjäna mer, har du några som helst bevis för det?

torparavgrund torparavgrund skrev:
Flera länder har rapporterat "smyghöjning" inom handeln när man bytt till Euro.
Vad jag vet har vi fortfarande SEKetas i det här landet.
torparavgrund torparavgrund skrev:
Byggbranschen är en av de mest korrupta i Sverige, och att storbolag inom branschen blir påkomna med kartellbildning är inget nytt.
Och vad har det med byggladorna som säljer produkter till konsument att göra? Det konstateras ju ständigt här på siten att deras priser ofta är lägre eller samma som vad yrkesfolk får betala för betydligt större kvantiteter. Lägg därtill möjligheten att prismatcha för ytterligare 10 - 13% lägre pris även mot utländska jättar som Amazon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Ja i princip! Ett sunt företag sätter sina priser så att det vinstmaximerar. På kort eller lång sikt beror lite på "företagsfilosofi". När ett säljföretag vinstmaximerar betyder det att deras kunde "förlustmaximerar", så väldigt förenklat kan man faktiskt säga att företagen sätter sina priser med avsikt att "sno" så mycket pengar från kunderna som möjligt. 😉 Enkel marknadsekonomi...
Nu är det väl inte vidare många branscher där det bara finns en aktör, speciellt inte idag med e-handel och väldigt bra möjligheter att jämföra priser. Ligger man för högt i pris idag lär det synas på försäljningen tämligen snabbt.
 
G g.kraft skrev:
Oftast men inte alltid. Jag har haft samma arbetsgivare senaste 12åren med en löneökning på 211%. Det har varit mer när jag bytt roll men senast fick jag 7.5% ökning i samma roll.

Anektotisk undantag, absolut. Men så ser det ändå ut inom vissa yrken/brancher
Det var ett ganska exceptionellt exempel. Grattis!
 
S
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fan det var tider det. Men men, så går det när handeln får fri lejd att snacka ihop sig och höja priserna 50% för att "kompensera" för en inflation på typ 6-10%.

Gäller inte bara bygg, hela detaljhandeln gör likadant. Antingen har kapitalismen gått sönder genom kartellbildning, eller så är konkurrensen alldeles för liten.

Jag renoverade en toalett för ett tag sedan, från att jag köpte toalettstolen 900kr i oktober-november gick den upp till 1200 kr idag (dvs en ökning med 33% på ett halvår).
Fast så var det ju inte.
Anledningen att priserna skenat och all inflation vi sett fram till idag beror till absolut största delen av helikopterpengar under pandemin.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ja, jag måste lära mig hur fan reallöneökningar fungerar för jag ser det inte hända så som systemet fungerar. Nu när det är "lågkonjunktur" så sänks min lön varje år eftersom "löneökningen" är typ 2.5% medan inflationen är 4-10% senaste åren... men innan dess var det "högkonjunktur" och "löneökningen" (egentligen inflationsjusteringen) var typ 1.95-2% när vi hade en inflation på ca 2%. Så hur funkar det egentligen? Som det ser ut har ju min reallön i köpkraft räknat bara sänkts i ett årtiondes tid eftersom jag i princip alltid fått mindre än inflationen. (Enda gångerna jag fått höjd lön är när jag bytt obb eller hotat lämna min arbetsgivare i sticket när de behövde mig som mest; svensk arbetsmarknad har lärt mig att lojalitet straffar sig).

Hur tänker man att detta ska hålla på sikt? För samtidigt säger man att vår ekonomi bygger på konsumtion. Jaha, hur är det tänkt att gå till? "Nej! Inget få betalt! Bara spendera"! För vilka pengar då?
Innan denna stora inflationen så har vi haft ett mål på 2% inflation, dock har Riksbanken sällan lyckats få detta. Så har du fått 2% dom senaste 10 åren så har du haft en reallöneökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.