Gick igenom och rensade lite bilder från mobilen… hittade en gammal kom ihåg bild från vindprojektet 2020

Prisskylt för golvspånskiva med prisinformation i en bygghandel från 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostar 139kr idag…
Skärmbild från byggvaruhusets webbplats visar golvspånskiva och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, apropå inget ting 😜
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fan det var tider det. Men men, så går det när handeln får fri lejd att snacka ihop sig och höja priserna 50% för att "kompensera" för en inflation på typ 6-10%.

Gäller inte bara bygg, hela detaljhandeln gör likadant. Antingen har kapitalismen gått sönder genom kartellbildning, eller så är konkurrensen alldeles för liten.

Jag renoverade en toalett för ett tag sedan, från att jag köpte toalettstolen 900kr i oktober-november gick den upp till 1200 kr idag (dvs en ökning med 33% på ett halvår).
 
  • Gilla
  • Arg
Oskpal och 6 till
  • Laddar…
Ja det är rätt maxad ökning, inte har min lön hängt med men det var väl det som var hela grejen. Är glad att jag gjorde den renoveringen då och la 40m2 trall samma sommar… sommaren 22 skulle jag bygga in en 2/3 nergrävd pool med trall men slutade med att jag murade i leca istället för ett lägre pris
 
Ja, jag måste lära mig hur fan reallöneökningar fungerar för jag ser det inte hända så som systemet fungerar. Nu när det är "lågkonjunktur" så sänks min lön varje år eftersom "löneökningen" är typ 2.5% medan inflationen är 4-10% senaste åren... men innan dess var det "högkonjunktur" och "löneökningen" (egentligen inflationsjusteringen) var typ 1.95-2% när vi hade en inflation på ca 2%. Så hur funkar det egentligen? Som det ser ut har ju min reallön i köpkraft räknat bara sänkts i ett årtiondes tid eftersom jag i princip alltid fått mindre än inflationen. (Enda gångerna jag fått höjd lön är när jag bytt obb eller hotat lämna min arbetsgivare i sticket när de behövde mig som mest; svensk arbetsmarknad har lärt mig att lojalitet straffar sig).

Hur tänker man att detta ska hålla på sikt? För samtidigt säger man att vår ekonomi bygger på konsumtion. Jaha, hur är det tänkt att gå till? "Nej! Inget få betalt! Bara spendera"! För vilka pengar då?
 
  • Gilla
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Gick igenom och rensade lite bilder från mobilen… hittade en gammal kom ihåg bild från vindprojektet 2020

[bild]
Kostar 139kr idag…
[bild]

Ja, apropå inget ting 😜
88 kr per paket låter som en felmärkning
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
RoTe
M -MH- skrev:
Det finns bra statistik på reallöner.

[länk]
Känns ju som en orimlig ökning sedan 1995 om det där är korrekt.

Var det lika omöjligt att köpa tjänster 1995 som det är idag?
 
  • Gilla
Dia
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
88 kr per paket låter som en felmärkning
Styck pris. Har aldrig reflekterat över vad de menar med Pkt.
 
  • Gilla
Mussr
  • Laddar…
Pellets har närapå tredubblats på samma tid. Köpte säckar för 37:- st 2020 och de kostar runt 90:- i dagsläget - ännu bättre marginal på göra pellets av spånen istället? :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
1992 köpte jag laminatgolv (pergo) för 235 kr/kvm.
2024 ser jag att det kostar 289 kr/kvm.

Någon som vill räkna ut vad 235 kr blir i 2024 års priser?

Och vad 235 kr blir om man normerar mot reallöner?

Tycker nog snarare att det blivit snorbilligt.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Missar jag något? En ökning från 93kr till 139 är väl rätt förväntat så som de sista 4 åren sett ut.

Själv började jag att bygga garage i början av pandemin. När jag gjorde kalkylen gick vanliga OSB-skivor på 99:-. Ett år senare när det var dags att handla och börja sätta skivor så hade priset hoppat upp till 349:-
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fan det var tider det. Men men, så går det när handeln får fri lejd att snacka ihop sig och höja priserna 50% för att "kompensera" för en inflation på typ 6-10%.

Gäller inte bara bygg, hela detaljhandeln gör likadant. Antingen har kapitalismen gått sönder genom kartellbildning, eller så är konkurrensen alldeles för liten.
Tror du att varorna magiskt uppstår i butikerna? Och att butikerna sätter sina priser bara för att djävlas med folk och sno deras pengar?
 
  • Gilla
Markus Berg och 3 till
  • Laddar…
95x95 impregnerat kostade 49,95kr när vi byggde altanen 2020. Sista lasset hade de gått upp till 54,95

Nästa sommar var de uppe i 99,95kr
 
Man får inte glömma bort hur många led som ska ha betalt innan varan ens säljs till kreti och pleti.
Alla led höjer sina priser och marginalerna skall hållas intakta.
Då blir det en bra höjning i slutänden.

'-Surt' sa räven...
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
M mnils skrev:
Tror du att varorna magiskt uppstår i butikerna? Och att butikerna sätter sina priser bara för att djävlas med folk och sno deras pengar?
Oj oj, här var visst någon som behövde ta sig otrevlig och dumförklarande ton för att försvara miljardärer? Mår du lite bättre nu?

Det är välkänt att inför större ändringar på systematisk nivå så passar handeln på att smyga in lite extra prishöjningar när de har något annat att skylla på så att konsumenterna inte blir misstänksamma. När man inför en ny valuta eller ny lagstiftning börjar råda är bra exempel. Efter energikrisen -22 var det ju t.ex många bolag inom energi- och drivmedelsbranschen som gjorde helt fantastiska vinster som låg i linje med att man höjt priserna mer än vad man behövt för att kompensera för dyrare energipriser på världsmarknaden. Flera länder har rapporterat "smyghöjning" inom handeln när man bytt till Euro.

Byggbranschen är en av de mest korrupta i Sverige, och att storbolag inom branschen blir påkomna med kartellbildning är inget nytt.

Men för all del, tur att du tänker på de stackars storbolagen och att ingen kommer med orättvisa anklagelser. De kommer säkert tacka dig för din underkastelse någon dag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
OramaC och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.