O oliven1 skrev:
Det är väl inget svårt?
Du viker pappen över vindskivan
O oliven1 skrev:
Nä, takpappen ska vikas runt vindskivan.
O oliven1 skrev:
säger han som inte visste att pappen ska vara runt vindskivan enligt Ama.
Menar du @oliven1 att pappen ska vara över eller runt vindskivan? Jag har aldrig sett någon montera papp runt vindskivan men det är förstås inte omöjligt även om det verkar onödigt svårt i TS fall...

Själv sågade jag tätvuxna furu brädor av egen mogen skog till både vattbrädor och vindskivor på tidigt nittiotal, spikade med vanlig galvspik och målade med linoljefärg, inte kände jag till AMA eller några andra formella byggregler heller och inte kostade jag på plåt på vattbrädan heller, ännu vet jag ju inte om de och vindskivorna kommer hålla min tid ut men jag håller det för troligt.

Till TS Nä, du behöver inte byta vindskivorna nu, men om en 10 år kan det nog vara dax.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du @oliven1 att pappen ska vara över eller runt vindskivan? Jag har aldrig sett någon montera papp runt vindskivan men det är förstås inte omöjligt även om det verkar onödigt svårt i TS fall...

Själv sågade jag tätvuxna furu brädor av egen mogen skog till både vattbrädor och vindskivor på tidigt nittiotal, spikade med vanlig galvspik och målade med linoljefärg, inte kände jag till AMA eller några andra formella byggregler heller och inte kostade jag på plåt på vattbrädan heller, ännu vet jag ju inte om de och vindskivorna kommer hålla min tid ut men jag håller det för troligt.

Till TS Nä, du behöver inte byta vindskivorna nu, men om en 10 år kan det nog vara dax.
men du måste skilja på äpplen och päron.
du har ju valt en helt annan lösning och behöver då inte vika pappen runt vindskivan.

att pappen viks över vindskivan är för att plåten inte ska ligga annan mot träet, vilket visat sig leda till skador.
därför har man infört att det alltid ska vara fuktskydd, papp, mellan plåt och trä även vid fönsterbleck, fotplåtar etc.

du har ju valt en lösning utan plåt och då är det andra detaljer som gäller enligt AMA.

sedan återigen, du behöver inte följa ama.
 
N Niq skrev:
Jag tänkte eftersom att du verkar kunna ama så bra kunde du vara hjälpsam och tala om för mig hur man bygger om det så det uppfyller ama. Bla hur lång överlapp man behöver på pappen. Hur den ska skarvas. Jag har frågat flera gånger men du vägrar svara.
Om någon frågar mig om något som jag är insatt i så delar jag gärna med mig av min kunskap istället för att bara hänvisa till vart det står.
hade gärna förklarat för dig, men du vill inte ta till dig det jag säger utan avfärdar det bara gång på gång.
så ser ingen mening att förklara för dig.

Du får fortsätta bygga hur du vill
 
O oliven1 skrev:
hade gärna förklarat för dig, men du vill inte ta till dig det jag säger utan avfärdar det bara gång på gång.
så ser ingen mening att förklara för dig.

Du får fortsätta bygga hur du vill
Kan du nämna i vilket inlägg jag säger att du har fel? Jag har många gånger bett om en enkel förklaring hur man ska göra för att bygga om så det blir enligt ama men du fortsätter hitta på anledningar till varför du inte tänker förklara det för mig
 
Men @oliven1 LÄGG NER nu förihelafriden.

En gång i tiden gjorde jag som du, vägrade ge mig i diskussioner långt efter det att det bara blivit fånigt. Det. Funkar. Inte.

Man behöver inte jaga ner i vartenda kaninhål och köra varje grej i botten. Man kan nöja sig att gå från A till B utan att hålla på och fortsätta med C och D och E och F och så vidare.

Man behöver inte ha rätt ända in i minsta detalj.
Sökmotorfält med ordet rättshaverist och dess definition på en digital ordbok.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kan du nämna i vilket inlägg jag säger att du har fel? Jag har många gånger bett om en enkel förklaring hur man ska göra för att bygga om så det blir enligt ama men du fortsätter hitta på anledningar till varför du inte tänker förklara det för mig
vad sägs om ditt typ senaste inlägg:

Skärmdump av ett diskussionsinlägg på ett forum med profilbild, tidstämpel och reaktioner.
 
O oliven1 skrev:
att pappen viks över vindskivan är för att plåten inte ska ligga annan mot träet, vilket visat sig leda till skador.
därför har man infört att det alltid ska vara fuktskydd, papp, mellan plåt och trä även vid fönsterbleck, fotplåtar etc.
Men ska pappen verkligen vara runt vindskivan i TS fall enligt AMA?
 
F fribygg skrev:
Men ska pappen verkligen vara runt vindskivan i TS fall enligt AMA?
ja, om den ska plåtbeslås.

om det är en plåt över vindskivan så ska det ligga ett fuktskydd mellan plåten och träet.
 
O oliven1 skrev:
ja, om den ska plåtbeslås.

om det är en plåt över vindskivan så ska det ligga ett fuktskydd mellan plåten och träet.
Ska den ligga runt eller över vindskivan?
 
F fribygg skrev:
Ska den ligga runt eller över vindskivan?
över mellan plåten och träet, se nedan:
sedan kan ju plåten se olika ut klart.

Schematisk illustration av en takkonstruktion med plåtdetaljer och trästomme inklusive underbeslag och hängskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O oliven1 skrev:
över mellan plåten och träet, se nedan:
sedan kan ju plåten se olika ut klart.

[bild]
Den illustrationen visar ju att pappen ska vikas över om det hela ska plåtbeslås inte runt. Knappast applicerbart i TS fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den illustrationen visar ju att pappen ska vikas över om det hela ska plåtbeslås inte runt. Knappast applicerbart i TS fall.
japp, det är ju det jag säger att pappen ska vikas över vindskivan, likt denna detalj.
Det är ju denna detalj jag har visat från första början.

Sedan utformar ju alla plåtarna olika, vissa klär hela båda vindskivorn, ibland halv osv.
Då får man ju klart anpassa pappen efter det.

Det som jag sagt hela tiden fuktskydd mellan plåt och trä.
 
F fribygg skrev:
Den illustrationen visar ju att pappen ska vikas över om det hela ska plåtbeslås inte runt. Knappast applicerbart i TS fall.
varför skulle det inte vara applicerbart i ts fall?

Han har en plåt över alltså är det högst aktuellt, framförallt när han redan har skador på dom befintliga.
Att han har skador beror ju på något, ska man göra om det måste ju grundtesen vara att man ska göra det så man minimerar framtida skador.
 
O oliven1 skrev:
japp, det är ju det jag säger att pappen ska vikas över vindskivan, likt denna detalj.
Det är ju denna detalj jag har visat från första början.

Sedan utformar ju alla plåtarna olika, vissa klär hela båda vindskivorn, ibland halv osv.
Då får man ju klart anpassa pappen efter det.

Det som jag sagt hela tiden fuktskydd mellan plåt och trä.
Nu är ju inte TS vindskivor plåt klädda på framsidan, alltså ska väl inte pappen vikas runt vindskivan?
 
F fribygg skrev:
Nu är ju inte TS vindskivor plåt klädda på framsidan, alltså ska väl inte pappen vikas runt vindskivan?
jo, TS har plåtbeslag över vindskivorna dock så går det bara ner några cm på "framsidan" av översta vindskivan.

då ska ju pappen fortfarande fortsätta över trekantsläkten, upp över vindskivorna och vikas ner på framsidan efter plåten.

Schematisk bild av takdetaljer med markerade plåtbeslag som går ned över vindskivans framsida och underlagspapp som förlängs över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.