Ringde en lätt rabiat person för nån vecka sen "Era dörrar är livsfarliga, de körde på en dörr så en kabel kom ut och en tuckförare fick en stöt här han tog i kabeln, ni måste komma hit omedelbart och åtgärda det"

Jaha, sa jag, har ni kollat JFB/PSB ??
"Nä, vadå, är det nått fel på den ??"
Vet inte, men troligtvis finns det ingen, jag skickar över våra montagevillkor och anvisningar, så kan du kolla om värmekablarna är inkopplade med rätt villkor.

Jag har inte hört nått mer sen dess.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
När det inte är kul att vara elektriker…:
Va, vilken prinsessa..., han springer ju bara runt och gnäller. Eller missar jag nåt?
 
C cpalm skrev:
Va, vilken prinsessa..., han springer ju bara runt och gnäller. Eller missar jag nåt?
Men du klickade...😉
 
C
M -MH- skrev:
Men du klickade...😉
Så klart. Laddade till och med med en dricka inför den förväntade skrattfesten 🙄
Men måste erkänna att jag tröttnade och snabbspolade lite efter halva trots uppmaningarna att kolla slutet, så jag kan ha missat nåt 😄
 
D
C cpalm skrev:
Så klart. Laddade till och med med en dricka inför den förväntade skrattfesten 🙄
Men måste erkänna att jag tröttnade och snabbspolade lite efter halva trots uppmaningarna att kolla slutet, så jag kan ha missat nåt 😄
Jag förlorade 23 minuter av mitt liv. Fanns inget att missa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Då kan jag spara 23min liv tillnågot annat meningslöst. Tack för hjälpen.
 
Du kanske hinner upp till 35 000 inlägg?🤪
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om denna hör hemma här eller i humortråden…
Kabel slang dragen genom hål i en spiklåda fylld med spikar under en besiktning av solcellsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
tobbbias och 35 till
  • Laddar…
Jag tror det är för att undvika att göra en fast installation. Regelverket kring eldragning i möbler osv. är ju mycket mera tillåtande, så då gör man såhär.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 18 till
  • Laddar…
Det är allt för många som installerar el som inte förstår vad de håller på med.
Spiklådor är tunga jobbiga att flytta?

Sen är det det där med el och spik. Det finns någon slags dragningskraft både till kablar och VP-rör. Här tex har en spik fastnat utan på en kabel innan man målade eller låg den i färgburken?

Elektrisk kabel och VP-rör med felplacerad spik fast i väggen, kladdig färg nära spiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast något fel är det väl inte då den extra spiken inte syns på två meters avstånd, allt enligt branschstandard. 🤪
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är allt för många som installerar el som inte förstår vad de håller på med.
Spiklådor är tunga jobbiga att flytta?

Sen är det det där med el och spik. Det finns någon slags dragningskraft både till kablar och VP-rör. Här tex har en spik fastnat utan på en kabel innan man målade eller låg den i färgburken?

[bild]

Fast något fel är det väl inte då den extra spiken inte syns på två meters avstånd, allt enligt branschstandard. 🤪
Påminner mig om våra rör i metall i lägenheten.
Perfekt ställe att hänga en massa små tavlor:
Metallrör i ett uppbrutet hål i en vägg med synlig kabel och intilliggande eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vertikala metallrör med hål, inbäddade i en vägg med torkat murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Luc Reiner och 16 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Påminner mig om våra rör i metall i lägenheten.
Perfekt ställe att hänga en massa små tavlor:
Bergmannrör FTW! ;)
 
Mikael_L
Som vanligt när smått kriminella byggare, eller glada okunniga hempulare varit framme.

Eluttag med öppen dosa och synliga kablar, ojämnt utsågad öppning i vägg med OSB och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera också att på nollan var det bara 2 kardeler kvar och på PE 3 kvar, av 7. 😮

Nåja jag lyckades knöla in en ROT-dosa, fick borra upp lite också då OSB bakom gipset inte hade tillräckligt stort hål, inte ens runt, kanske utsågat med sticksåg
Elektrisk ROT-dosa i vägg med synliga kablar och skadad omgivning, exempel på slarvigt elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kunde jag börja med det jag egentligen var beställd för, komplettera med extra uttag.

När allt var klart upptäckte jag naturligtvis att skyddsjord inte fanns, ja ledare fanns ju förstås, prydligt inkopplat (troligen i alla uttag i rummet), men det kom ingen PE från matningen.
I denna kopplingsdosa uppe vid taket (som inte heller var något under av hantverksskicklighet, satt långt in, för litet hål i gips/OSB, skruvarna till doslock satt inte i dosan utan bara mot gipskanten) kom det en svart och en vit ledare som var matningen, dvs ingen jord.
Bra att de åtminstone inte hade fuljordat mot nollan där.
Eldriven kopplingsdosa med röriga och ofullständiga ledningar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu hade klockan passerat 16, så nästa steg i detta jobbet blir till veckan som kommer.
 
  • Gilla
  • Wow
avh67f och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt när smått kriminella byggare, eller glada okunniga hempulare varit framme.

[bild]
Observera också att på nollan var det bara 2 kardeler kvar och på PE 3 kvar, av 7. 😮

Nåja jag lyckades knöla in en ROT-dosa, fick borra upp lite också då OSB bakom gipset inte hade tillräckligt stort hål, inte ens runt, kanske utsågat med sticksåg
[bild]

Sen kunde jag börja med det jag egentligen var beställd för, komplettera med extra uttag.

När allt var klart upptäckte jag naturligtvis att skyddsjord inte fanns, ja ledare fanns ju förstås, prydligt inkopplat (troligen i alla uttag i rummet), men det kom ingen PE från matningen.
I denna kopplingsdosa uppe vid taket (som inte heller var något under av hantverksskicklighet, satt långt in, för litet hål i gips/OSB, skruvarna till doslock satt inte i dosan utan bara mot gipskanten) kom det en svart och en vit ledare som var matningen, dvs ingen jord.
Bra att de åtminstone inte hade fuljordat mot nollan där.
[bild]

Men nu hade klockan passerat 16, så nästa steg i detta jobbet blir till veckan som kommer.
"Jord" och nolla var lösa i väggen? Jag hittade en dosa med lock bakom ett väggmonterat skåp i mitt hus där alla tre ledare låg lösa. De satt på en helt egen säkring också så det måste vara höjden av inkompetens att man inte i alla fall slår av säkringen som en minsta åtgärd....
 
  • Gilla
  • Wow
Manhunter och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Jord" och nolla var lösa i väggen? Jag hittade en dosa med lock bakom ett väggmonterat skåp i mitt hus där alla tre ledare låg lösa. De satt på en helt egen säkring också så det måste vara höjden av inkompetens att man inte i alla fall slår av säkringen som en minsta åtgärd....
Nej de var inte lösa, jag hade skruvat loss FKn själv.
Mest irriterande var att det saknades dosa utan allt var bara löst inne i väggen.
Bonusen var att det knappt var någon area kvar när så många kardeler var borta.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.