I år gick det helt överstyr på arrendeodlingen 🙈. Delvis eftersom undertecknad inte var uppmärksam när jag köpte sättpotatis så det blev fel sort och vi ville ha lika mycket king Edward och fast potatis som förra året. Så den suspekta sorten med namn Solitär fick bli bonus.

Så nu är det satt närmare 90 kg på drygt 650 meter rader. Och 190 sättlök. Och 25 meter odlingsrad med morötter. Sen lär min mor väl odla upp de flesta av resterade rader med allehanda grödor och blommor om jag känner henne rätt. Totalt är det nog runt en kilometer med odlingsrader… 😂

Men det är lika mycket socialt som familjen gör som själva odlingen. Pappa får köra traktor och mor får gå och plocka i landen hela sommaren.

Det var en väldigt fin dag igår.

Nyplöjd åker med rader för potatis och lök, traktor i bakgrunden under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 14 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Funkar den bra?
Det måste jag säga. Det är nionde året vi har den och utan den kan vi knappt sitta ute på kvällarna. Den står vid gränsen till vår betesmark och djuren ställer sig gärna i närheten av den när knotten är som värst.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
I år gick det helt överstyr på arrendeodlingen 🙈. Delvis eftersom undertecknad inte var uppmärksam när jag köpte sättpotatis så det blev fel sort och vi ville ha lika mycket king Edward och fast potatis som förra året. Så den suspekta sorten med namn Solitär fick bli bonus.

Så nu är det satt närmare 90 kg på drygt 650 meter rader. Och 190 sättlök. Och 25 meter odlingsrad med morötter. Sen lär min mor väl odla upp de flesta av resterade rader med allehanda grödor och blommor om jag känner henne rätt. Totalt är det nog runt en kilometer med odlingsrader… 😂

Men det är lika mycket socialt som familjen gör som själva odlingen. Pappa får köra traktor och mor får gå och plocka i landen hela sommaren.

Det var en väldigt fin dag igår.

[bild]
Vi gjorde samma här. Potatisen i backen och lök, morötter och annat åker ner idag.

Plastback fylld med potatis framför nyplogat fält med ett grönt fält och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
För oss känns det lagom med 4 kg potatis och 50 sättlökar
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Storsockret
Rensade och gödslade i odlingslådor, ska väl sätta potatisen snart kan jag tro.

Rensade odlingslådor med mörk jord, redo för potatisplantering, bredvid en tegelhusvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Verkar vara stora odlingshelgen. 😀 Många är långledigt och det är fint väder så inte så konstigt.
Här är bönor, ärtor, majs, gurka och squash sådda. Vissa på friland, vissa inne.
Näst på tur blir potatislöken.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Frugan har petat ner lite fler fröer och under lillpojkens middagslur så passade vi på att måla lite mer staket.

Nymålat rött staket framför en röd stuga med gult dörrparti under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad röd trästaket vid en lummig trädgård intill en grusväg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Skatorna hade inte gett upp och flyttat.
Det är ju lite svårt att veta om det är samma skator, men i måndags när jag kom från jobbet hade de börjat på ett nytt bo i grenklykan bredvid, i samma träd.
Suck.
Jag har denna tredagarsvecka rivit ner lite pinnar varje kväll, med en hacka från backen. Idag en stege, ordentligt bort med alltihopat och klippt bort klykan de byggt i, räfsat upp allt bös på backen.
Det var väl själva f-n...!
Update: I kväll låg det en död skata i "ingemanslandet" bakom tomterna här. Troligen har den flugit i ett fönster i ett växthus.
To be fortsättad.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Dammsugit ett par rabatter, tycker det slarvas alltför mycket med den städningen 😉
Nåja, orsaken till det var att ett fönster till växthuset sprack i sisådär 54175 småbitar
 
  • Ledsen
  • Wow
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Har nu fyllt odlingslådorna med nästan 50 säckar jord och plantorna är nu på G. Vilken fin morgon det var idag, och det luktade så gott utanför av nån blomma eller växt. Det är dåligt med luktsinnet efter coronan så trevligt då man kan känna nåt.

 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Studerat humlen som tagit fart.
9 igår morse satte jag ett sträck på stolpen den växer uppför.
Nu 34 timmar senare har den växt 41 cm, nästan så man kan se med blotta ögat hur den växer.
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 7 till
  • Laddar…
Trädgård är kanske inte helt rätt. Vallen ska huggas imorgon och vi har mycket rådjur som betar där och lägger sina kid i gräset. Plastpåsar på en stolpe och en promenad med hunden kvällen innan brukar göra att dom flyttar kiden på natten så vi slipper köra över dom med slåttermaskinen. Hund i gräsfält tittar mot en plastpåse upphängd på en stolpe för att avskräcka rådjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Nu ska gurkorna ut så det var dags att köra igång bevattningen. Dysorna sätter ibland igen under vinter, ofta på grund av att någon boat i dem. En bit ståltråd är det bästa att rensa med.
Hand håller en bevattningssprinkler med en bit ståltråd för att rensa dysan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provkörning!


Snart ska står man där halvgnäller lite i köket över att man kanppt gör annat än lägger in gurka dagarna i ända…
Bild av unga gurkplantor i ett växthus med startad bevattningssystem och spaljéer för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Passade på att starta upp lilla vattenspelet i paradisträdgården också, när jag ändå var blöt om händerna.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Sambon har rensat ogräs, lagt markduk och bark på denna lilla plätt med liljor och snöbollsbuskar medan jag och lillgrabben fraktat bort ogräset.
 
  • Renoverad rabatt med nyss lagd markduk och bark, liljor och snöbollsbuskar, med en leksaksbil framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.