Hej,
Jag har hantverkare här som skall måla om vårt hus. De säger att vi måste byta våra vindskivor, och att det måste göras nu. De vill dessutom ha 26 000 efter rot per sida av huset. Det är ett tvåvåningshus.
1. Måste jag byta nu? Eller kan jag göra det senare?
2. Är det rimligt med 26 000 kr per sida för byte av vindskivor.

Spontant känns det rätt så mycket. Det är en rätt mastig extrakostnad som vi inte hade räknat med. Vad händer om vi skjuter på det något år?
 
  • Tvåvåningshus i närbild visar vindskivor och fasad med fönster mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med profilerad plåtfasad och synliga vindskivor i behov av eventuellt underhåll eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshusets gavel med vitmålade vindskivor och plåtfasad, stege lutar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna vindskivor på ett tvåvåningshus med vit fasad under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
1. Nej.
2. Nej.
3. Ingenting.

Investera istället i en slipmaskin, slipa bort all gammal färg från vindskivorna, och måla dem sedan själv. Måste något bytas så gör detta själv också. Du har ju byggnadsställning och allt, så passa på.
 
  • Gilla
FreQa och 13 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
1. Nej.
2. Nej.
3. Ingenting.

Investera istället i en slipmaskin, slipa bort all gammal färg från vindskivorna, och måla dem sedan själv. Måste något bytas så gör detta själv också. Du har ju byggnadsställning och allt, så passa på.
Byggställningen är målarnas så den lär de ta med sig när de målat klart. Dock borde jag nog känna någon som har en ”vanlig” hemma-ställning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hyr hellre en lift! Svinkul att svinga sig runt med och garanterar att man kommer åt överallt.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
26000/40 blir 650. Vad har dom för timkostnad och hur länge räknar dom att det tar att byta dom?
Är det alla på huset? Har du bara 2 sidor eller är där någon form av daglyktor eller utbyggnader som också är medräknade? Varför behöver dom bytas enligt målaren?
 
  • Gilla
Windsor59
  • Laddar…
behöver, behöver du klart inte.

men är ju smidigt och billigt att göra det när du ändå har ställning på plats.
priset är rimligt men de förutsättningarna vi vet.
 
Såna tider nu. Måste maxa jobben. Klart det är bra för dig att byta men de ser ju inte "slut" ut på bilderna direkt....
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Kan du inte passa på att tvätta dem när målarnas ställning är på plats?
Du kan väl ta några kvällspass 😋
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
26000/40 blir 650. Vad har dom för timkostnad och hur länge räknar dom att det tar att byta dom?
Är det alla på huset? Har du bara 2 sidor eller är där någon form av daglyktor eller utbyggnader som också är medräknade? Varför behöver dom bytas enligt målaren?
De sa inte hur länge de skulle hålla på. Bara att kostanden var 26 000 per sida, dvs 52 000 för båda vindskivorna. Vi har bara två sidor på huset. De ville även ha 425 per bytt hattläckt och 650 per bytt bräda bakom. Vilket också känns rätt så väl att ta i, det tar inte 30 min att byta en hattläckt.
Vindskivorna behövde bytas för att de har skarvar och dessa är dåliga på ett par ställen.
 
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
J JonasBjörkman2 skrev:
De sa inte hur länge de skulle hålla på. Bara att kostanden var 26 000 per sida, dvs 52 000 för båda vindskivorna. Vi har bara två sidor på huset. De ville även ha 425 per bytt hattläckt och 650 per bytt bräda bakom. Vilket också känns rätt så väl att ta i, det tar inte 30 min att byta en hattläckt.
Vindskivorna behövde bytas för att de har skarvar och dessa är dåliga på ett par ställen.
då läste jag för snabbt, jag läste 26 000tusen inte per sida.

kan tycka 26 tusen för hela jobbet låter mer rimligt.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
behöver, behöver du klart inte.

men är ju smidigt och billigt att göra det när du ändå har ställning på plats.
priset är rimligt men de förutsättningarna vi vet.
Är de rimligt med 26 000 per sidan?
O oliven1 skrev:
då läste jag för snabbt, jag läste 26 000tusen inte per sida.

kan tycka 26 tusen för hela jobbet låter mer rimligt.
tack, då är vi på samma sida. 😀
 
sen är det väldigt svårt att veta vad som omfattas och då kan 26 000kr per sida vara rimligt.

byter vindskivor, regel?, tätskikt?, plåtar?, målning?
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Tycker det låter dyrt men har ingen koll på vad det kostar så kan inte säga om det är rimligt.
Tycker däremot att det låter underligt att målarna vill byta vindskivor. Fråga en snickare vad det skulle kosta att byta.

Den övre på bild 3o4 ser ju nog riktigt dålig ut med ganska stora sprickor.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
52 papp?

Virke mellanstruktet för 2000-2500kr, färg för någon hundralapp till. Skylift 1500kr/dygn.
Du kan alltså betala 80 mantimmar för en snickare att göra det närsomhelst.

En slö snickare tar väl två heldagar och kommer kosta 15 papp med material och lift.
 
  • Gilla
FreQa och 9 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tycker det låter dyrt men har ingen koll på vad det kostar så kan inte säga om det är rimligt.
Tycker däremot att det låter underligt att målarna vill byta vindskivor. Fråga en snickare vad det skulle kosta att byta.

Den övre på bild 3o4 ser ju nog riktigt dålig ut med ganska stora sprickor.
Jo, de som gjorde dem, när de begav sig, har gjort skarvar mitt på och det är det som de motsätter sig. Vilket jag kan hålla med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.