Nissens
E eljung skrev:
Finns det någon anledning till att ha en 2-polig brytare för ytterbelysning? Trodde att man bara hade det för motorer, värmesystem och liknande större saker.
Ja, det gör det absolut. Får du fukt i ytterbelysningen så kan jordfelsbrytaren lösa ut även om bara nollan är ansluten. Så all utrustning utomhus finns det en anledning att ha 2 polig brytare till.
 
  • Gilla
eljung
  • Laddar…
E eljung skrev:
Tack!

Om jag ser rätt så har tiduret bara en kanal. Förstår inte heller varför man valt denna lösning, bör som du påpekar inte vara någon stor last.

På den ena är det bara två av fyra anslutningar i bruk, på den andra är det alla fyra. Finns det någon anledning till att ha en 2-polig brytare för ytterbelysning? Trodde att man bara hade det för motorer, värmesystem och liknande större saker.
Jo, det ser ut som att det bara har 1 kanal, lite svårt att se men de vita ledarna är bara byglade mellan de två kontaktorerna?

Okej, för det ser lite ut som att det är 3 st orangea ledare som går ut från de bägge kontaktorerna, så förmodligen går de iväg åt 3 olika håll kan man gissa, och det rör sig i så fall inte om någon 2-polig brytning. Hur ser det ut på ovansidan, matas det med 3 olika faser, eller är alla övre ledarna kopplade till samma automatsäkring? Dvs de med nummer 1+3.

Edit: Det ser ut som att den ena säkringen matar uret + ena kontaktorn, och den andra säkringen matar bägge kanalerna på den andra kontaktorn? I så fall matas ytterbelysningen på 2 olika faser.
 
Redigerat:
  • Gilla
eljung
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är orolig för kostnader som möjligtvis eventuellt kan komma i framtiden. De kanske aldrig någonsin kommer.

Vi andra kanske värdesätter vår tid på jorden mer än att lägga delar av den på diverse teknikstrul. Tiden du lägger på det får du aldrig tillbaka.

Valet är fritt.

Ett tips: oroa dig inte för mycket för sådant som kanske aldrig någonsin inträffar. 😊
Vad kul att just du är här och härjar.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad kul att just du är här och härjar.
Tja, härjar är nog inte rätt ord…
 
J Jsson83 skrev:
Jo, det ser ut som att det bara har 1 kanal, lite svårt att se men de vita ledarna är bara byglade mellan de två kontaktorerna?

Okej, för det ser lite ut som att det är 3 st orangea ledare som går ut från de bägge kontaktorerna, så förmodligen går de iväg åt 3 olika håll kan man gissa, och det rör sig i så fall inte om någon 2-polig brytning. Hur ser det ut på ovansidan, matas det med 3 olika faser, eller är alla övre ledarna kopplade till samma automatsäkring? Dvs de med nummer 1+3.

Edit: Det ser ut som att den ena säkringen matar uret + ena kontaktorn, och den andra säkringen matar bägge kanalerna på den andra kontaktorn? I så fall matas ytterbelysningen på 2 olika faser.
Korrekt, det är en bygling mellan A1-anslutningen på kontaktorerna.

Efter att ha kollat lite noggrannare ser det ut att vara matning från tre olika automatsäkringar på ovansidan av kontaktorerna, vilket går ihop om man gör en lite kreativ tolkning av gruppförteckningen.

Så om jag tänker rätt bör det alltså vara tre stycken Shelly Pro 1 jag behöver?
 
J
Nissens Nissens skrev:
Du är orolig för kostnader som möjligtvis eventuellt kan komma i framtiden. De kanske aldrig någonsin kommer.

Vi andra kanske värdesätter vår tid på jorden mer än att lägga delar av den på diverse teknikstrul. Tiden du lägger på det får du aldrig tillbaka.

Valet är fritt.

Ett tips: oroa dig inte för mycket för sådant som kanske aldrig någonsin inträffar. 😊
Finns nog skäl för oro (inte mitt ordval), för de som förlitar sig på molnet för sitt smarta hem. En stor spelare i USA kastar in handduken. Får se hur länge servrarna lever. Bara en i raden som får folk att investera tusentals kronor för dörrstoppare. Tur eller skicklighet att man kör allt i HA då. 99% av HA-användarna använder mindre Losec.

https://bubblan.teknikveckan.se/t/smarta-panelen-brilliant-kastar-in-handduken/22791
https://www.theverge.com/2024/5/8/24150346/brilliant-smart-home-lighting-out-of-business
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Finns nog skäl för oro (inte mitt ordval), för de som förlitar sig på molnet för sitt smarta hem. En stor spelare i USA kastar in handduken. Får se hur länge servrarna lever. Bara en i raden som får folk att investera tusentals kronor för dörrstoppare. Tur eller skicklighet att man kör allt i HA då. 99% av HA-användarna använder mindre Losec.

[länk]
[länk]
Som sagt, att oroa sig för något som är så osannolikt är rätt dumt, men det du är orolig för var inte det vi diskuterade. 😊
 
F
Nu har jag installerat ytterligare en Shelly 1 utomhus. Denna ytterligare 1 meter längre från Routern. Inte en antydan till liv i den. Lyckades till slut få den att nappa på min router i garaget och jag kan uppdatera firmware på den och allt lirar helt ok.

Men idag är den död, ingen kontakt.

Hopplöst, vet inte riktigt vad man skall hitta på. Det tipsades om att byta frekvensband eller nåt på routern men det är långt över min tekniska kapacitet.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, att oroa sig för något som är så osannolikt är rätt dumt, men det du är orolig för var inte det vi diskuterade. 😊
Vad yrar du om? Det var det vi som vet något diskuterar. Och det hände...lite som Harrisburg... du som har åldern inne för lite Tage Danielssonsk sannolikhetslära...
Att förlita sig på att andra ska underhålla en funktion i molnet är riskfyllt. Vi väljer att leva med det och lösa problemet. Funkar fint med Shelly också.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Vad yrar du om? Det var det vi som vet något diskuterar. Och det hände...lite som Harrisburg... du som har åldern inne för lite Tage Danielssonsk sannolikhetslära...
Att förlita sig på att andra ska underhålla en funktion i molnet är riskfyllt. Vi väljer att leva med det och lösa problemet. Funkar fint med Shelly också.
Det vi diskuterade var risken för att man börjar ta betalt för appar. Plötsligt börjar du yra om molnet och Tage Danielsson och andra prylar.

Är det fredagsdrinken som börjar bita? 😊
 
B
F fsn skrev:
Nu har jag installerat ytterligare en Shelly 1 utomhus. Denna ytterligare 1 meter längre från Routern. Inte en antydan till liv i den. Lyckades till slut få den att nappa på min router i garaget och jag kan uppdatera firmware på den och allt lirar helt ok.

Men idag är den död, ingen kontakt.

Hopplöst, vet inte riktigt vad man skall hitta på. Det tipsades om att byta frekvensband eller nåt på routern men det är långt över min tekniska kapacitet.
2.4GHz är det som du bör ha på routern.

Kan man logga in på routern brukar det gå att hitta inställningar någonstans.
 
B
F fsn skrev:
Nu har jag installerat ytterligare en Shelly 1 utomhus. Denna ytterligare 1 meter längre från Routern. Inte en antydan till liv i den. Lyckades till slut få den att nappa på min router i garaget och jag kan uppdatera firmware på den och allt lirar helt ok.

Men idag är den död, ingen kontakt.

Hopplöst, vet inte riktigt vad man skall hitta på. Det tipsades om att byta frekvensband eller nåt på routern men det är långt över min tekniska kapacitet.
Om du har många enheter som går på 2,4 GHz men som skulle kunna gå på 5 GHz kan du flytta dessa enheter till 5 GHz för att få mindre störningar på 2,4. Sen beroende på hur avancerad din router är kan det finnas andra inställningar för att förbättra WiFi.
Inte alls säkert att det hjälper och i så fall får du prova med nyare Shelly puck eller annan router eller skaffa en wifi-förlängare. Även shelly-puckar kan agera wifi-förlängare, om du har annan puck mellan router och din problempuck, vet inte om den jättegamla Shelly 1 kan det iofs men bara kolla i inställningar i Shelly appen.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Det vi diskuterade var risken för att man börjar ta betalt för appar. Plötsligt börjar du yra om molnet och Tage Danielsson och andra prylar.

Är det fredagsdrinken som börjar bita? 😊
Genom sig själv känner man andra 😎
Möjligen vid det här laget 💪
Du måste vidga vyerna lite, och inte käfta mot oss som förstör lite mer komplicerade saker...jag försökte göra en referens till saker som din generation förstår, men det kognitiva är det som drabbas först. Precis samma påverkan som fredagsdrinken...
Tillbaka till ämnet, det jag länkade till gällde betalfunktioner som slutar fungerar när tjänsteleverantörer går i konkurs eller tar bort funktioner. Det är spot on det du kallar ogrundad oro. Men för all del, de flesta förstår kopplingen. Låt oss hålla oss till ämnet nu.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Genom sig själv känner man andra 😎
Möjligen vid det här laget 💪
Du måste vidga vyerna lite, och inte käfta mot oss som förstör lite mer komplicerade saker...jag försökte göra en referens till saker som din generation förstår, men det kognitiva är det som drabbas först. Precis samma påverkan som fredagsdrinken...
Tillbaka till ämnet, det jag länkade till gällde betalfunktioner som slutar fungerar när tjänsteleverantörer går i konkurs eller tar bort funktioner. Det är spot on det du kallar ogrundad oro. Men för all del, de flesta förstår kopplingen. Låt oss hålla oss till ämnet nu.
Som sagt, du stövlade in och började skriva om helt andra saker än det vi diskuterade.

Vet inte vad du yrar om när du skriver ”oss” och olika generationer. Vi diskuterade risken för att någon skulle börja ta betalt för appar, inget annat.

Din oro för andra saker som molntjänster Harrisburg och generationsfrågor får du prata med någon annan om, eller kanske ta något ångestdämpande. Jag är helt ointresserad av det..
 
J
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du stövlade in och började skriva om helt andra saker än det vi diskuterade.

Vet inte vad du yrar om när du skriver ”oss” och olika generationer. Vi diskuterade risken för att någon skulle börja ta betalt för appar, inget annat.

Din oro för andra saker som molntjänster Harrisburg och generationsfrågor får du prata med någon annan om, eller kanske ta något ångestdämpande. Jag är helt ointresserad av det..
Ta fasta på en sak i taget, molntjänster i det här fallet. Det har framgått att du med näbbar och klor försvarar företag som vill låsa in tjänster, och de som förespråkar att kunna styra sina enheter lokalt, dessa måste du ständigt ifrågasätta, och ge diagnoser. Du börjar bli väldigt ensam om dina gammeldagsa åsikter, Boomerfarfar. Kan vi återgå till Shelly nu?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.