R Robert-san01 skrev:
Funkade toppen att tigga skjuts med grannar, be dem handla donken på vägen hem, låta barnen åka med tränaren till fotboll osv.

Storhandlade gjorde de när de kunde lifta med någon eller låna någons bil.
Ja, det är klart att det går att klara sig utan bil om man snyltar på andras bil. Men hur hade det fungerat där om ingen granne haft bil?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Här har vi ju problemet med att det räknas på för dyra bilar i exemplen. Min bil kostar inga 5000 i månaden ens inräknat bränsle.

Jag tror jag räknade förut att mina bilar kostat cirka 25-30 tusen om året (inräknat allt). Finns nåt inlägg tidigare i tråden. Visst, räknat man på en bil där nypriset är över 300 000 blir det betydligt dyrare månadskostnad, men som jag försök få fram så är det inte många som köper så dyra bilar just eftersom kostnaden blir för hög.
Bilen var alltså en 10 år gammal Volvo som de räknade på, så knappast någon extremt dyr bil.
25-30' inklusive bränsle låter lågt.
Har du räknat med bränsle, värdeminskning, försäkring, service, reparation, torkarblad, spolarvätska, sommardäck och vinterdäck, parkering, biltvätt, skatt, trängselskatt besiktning (och eventuell ombesiktning) etc i detta. När folk säger att de räknat med allt brukar det snabbt visa sig vara fel.
 
@
R Robert-san01 skrev:
Hade en granne i radhusområdet som hade körkort men tyckte inte man behövde bil när bor i storstad.

Funkade toppen att tigga skjuts med grannar, be dem handla donken på vägen hem, låta barnen åka med tränaren till fotboll osv.

Storhandlade gjorde de när de kunde lifta med någon eller låna någons bil.

De flyttade till lägenhetenet när det blev skilsmässa. Fortfarande utan bil.

Nej, de hette varken Ove eller Sundberg. 😉
Kul å va deras grannar 😆
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Sist jag bara skulle ha en planka cyklade jag de drygt 4 km och köpte den. Lite stökigt, men gick fint det också.
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Här har vi ju problemet med att det räknas på för dyra bilar i exemplen. Min bil kostar inga 5000 i månaden ens inräknat bränsle.

Jag tror jag räknade förut att mina bilar kostat cirka 25-30 tusen om året (inräknat allt). Finns nåt inlägg tidigare i tråden. Visst, räknat man på en bil där nypriset är över 300 000 blir det betydligt dyrare månadskostnad, men som jag försök få fram så är det inte många som köper så dyra bilar just eftersom kostnaden blir för hög.
Det är lätt att man missar några parametrar. Låt oss göra en kalkyl, jag har en bra mall
Vad kör du för bilmodell?
Årsmodell?
Miltal?
Motor?

Körsträcka per år? så räknar vi på typ 1000mil och 0 mil
 
Oavsett det är en ny bil eller gammal bil, men ofta förekommande för en äldre bil med 10 000 mil eller mer på mätaren är ju att man har ingen aning om vilka kostnader som kommer. Vi i familjen har haft en bil som kostade 22 kr milen, men också haft en bil som kostat 130 kr milen under bilens ägande av oss, vilket inkluderat värdeminskning, rep, drivmedel, service, försäkring osv osv, dvs summan av alla kostnader delat med antal körda mil.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men det riskerar att äta upp den ekonomiska vinsten. Var och en måste ju göra en kalkyl över sina behov.
Nej det måste man inte. Du får fortsätta att ha bil precis som du har utan att bevisa för oss att det är billigare än att vara utan.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bilen var alltså en 10 år gammal Volvo som de räknade på, så knappast någon extremt dyr bil.
25-30' inklusive bränsle låter lågt.
Har du räknat med bränsle, värdeminskning, försäkring, service, reparation, torkarblad, spolarvätska, sommardäck och vinterdäck, parkering, biltvätt, skatt, trängselskatt besiktning (och eventuell ombesiktning) etc i detta. När folk säger att de räknat med allt brukar det snabbt visa sig vara fel.
Snabbt överslag på kadjar 2016 vs en ny id3 (utgångspris 510)

Så ligger kadar på 4180 kr månaden
Id3 på nästan 7000 kr.

Inte räknad in spolarvätska eller andra mindre kostnader på nån av de. Däremot en uppsättning däck på 2 år. ID3 om man fick oturen med turanza så kunde du tidigarelägga dessa med 1 år.

Id3 har alltså tappat ungefär halva värdet på sina 3 år. Jag håller utkik om min kommer ut till försäljning, kommer bli intressant vad de vill begära om de ska sälja den. Finns inga 2022 års modeller på blocket idag =)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du räknat med bränsle, värdeminskning, försäkring, service, reparation, torkarblad, spolarvätska, sommardäck och vinterdäck, parkering, biltvätt, skatt, trängselskatt besiktning (och eventuell ombesiktning) etc i detta. När folk säger att de räknat med allt brukar det snabbt visa sig vara fel.
Japp. Allt det var medräknat. Betalar för parkering gör jag så sällan att det rör som ett par hundralappar om året, likaså trängselskatt (jag har nästan aldrig behöv av att köra där det är trängselskatt). Jag räknade t.o.m. lite för högt på servicen. Det är möjligt att jag missade nån liten grej, men oavsett så är det långt ifrån några 5000 i månaden. Säg att jag räknade så fel att bilen egentligen kostar 35 000 om året plus bränsle, det blir ändå mindre än 5000 i månaden.

Jag tycker det är intressant att det i en elbilstråd diskuteras ägandekostnader (exklusive bränsle) för bränslebilar, men ingen pratar om motsvarade kostnader för elbilar...

Jag har som sagt var påpekat flera gånger i diskussionen att det är årskostnaden som är relevant, men jag har sett väldigt få redovisningar av årskostnaden för elbilar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag har som sagt var påpekat flera gånger i diskussionen att det är årskostnaden som är relevant, men jag har sett väldigt få redovisningar av årskostnaden för elbilar.
Och vad skall du med den beräkningen till? Du vill ju inte ha någon elbil. Kan du inte låta dem som faktiskt är intresserade bestämma vad som är relevant i tråden?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag tycker det är intressant att det i en elbilstråd diskuteras ägandekostnader (exklusive bränsle) för bränslebilar, men ingen pratar om motsvarade kostnader för elbilar
Då har du nog läst de senaste 22.000 inläggen slarvigt. Att elbilar är dyrare i inköp men billigare i drift är ett ganska vanligt ämne.
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är lätt att man missar några parametrar. Låt oss göra en kalkyl, jag har en bra mall
Vad kör du för bilmodell?
Årsmodell?
Miltal?
Motor?

Körsträcka per år? så räknar vi på typ 1000mil och 0 mil
Skoda Octavia Kombi 1.2 TSI, årsmodell 2015, hade gått 6100 mil när den besiktigades i december, jag kör 800 mil om året. Jag köpte den 2017, då hade den gått 800 mil bara (varit lånebil hos bilfirman, för folk som beställt bil men leveransen försenats).

Skatt 448 spänn om året, helförsäkring 5 526 kr om året.

Torkarblad köps på Biltema, spolarvätska köper jag när jag hittar till bra pris (Rusta, Jula, ICA, Biltema). Däck/hjul byter jag själv, med 800 mil om året blir inte nya däck så ofta, vinterdäcken var nya när jag köpte bilen och har mycket mönster kvar då jag nog inte kör ens 150 mil om året vintertid, sommardäcken köpte jag nya i fjol (men minns inte priset på rak arm, Hankook tror jag det blev).

Service hos Skoda har legat runt 3000 om året, då ingår deras mobilitetsgaranti.
https://www.skoda.se/aga-bil/mobilitetsgarantin

Värdeminskningen har jag inte koll på i huvudet nu, jag köpte bilen kontant så det är inget lån på den.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du nog läst de senaste 22.000 inläggen slarvigt. Att elbilar är dyrare i inköp men billigare i drift är ett ganska vanligt ämne.
Ja, men jag har inte sett nån som redovisat årskostnad.
 
A Avemo skrev:
Och vad skall du med den beräkningen till? Du vill ju inte ha någon elbil. Kan du inte låta dem som faktiskt är intresserade bestämma vad som är relevant i tråden?
Jag skaffar gärna en elbil om det sänker min årskostnad och uppfyller mina behov.

Varför behövs det en tråd för de som redan bestämt sig för att skaffa elbil? För dem är det väl bara att köpa och köra?
 
N Nerre skrev:
Ja, men jag har inte sett nån som redovisat årskostnad.
Jodå. Jag har redovisat detta flera gånger. För typ 15000 inlägg sedan. Men det är rätt enkelt, låt oss ta vår andrabil - en MG ZS Luxury -21.

Vi leasar bilen och för närvarande är leasingkostnaden ca 3 500 kr/månad. Men den kommer sjunka nu när räntan är på väg ner.
3 500x12=42 000 kr/år
Skatt 360 kr/år
El för ca 1100 mil/år = 1,33 kr x1,8 kWh/mil = 2 633 kr (vi laddar denna bil endast hemma och priset ovan är vårt elavtal inklusive nätavgifter)
Försäkring och service ingår i avtalet.
Värdeminskning är 0 eftersom det är en leasingbil.
Summa 44 093 kr. Alltså ca 41 kr/mil inkl allt.

Hoppar över trängselskatter/infrastrukturavgifter och parkering eftersom detta blir exakt samma som för en fossilbil och dessutom beror på var du bor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.