Det är två saker som gör att den där årskostnaden ändå inte är en rättvis jämförelse.

1. Det är en leasingbil. Att leasa betyder att man binder upp sig på oftast 3 år, och dessutom krävs det en viss kreditvärdighet för att få leasa.

2. Det är en andrabil. Jag tar alltså för givet att den inte löser alla era transportbehov. Då behöver ju kostnaden för de transportbehov som andrabilen inte löser räknas med i kalkylen (även om de transportbehoven lösas med "förstabilen").

Det är ju den totala årskostnaden för hushållets alla transporter som är intressant (eftersom det är det som ens pengar ska räcka till).

Annars kan man köpa en moppe och komma undan med ett par hundralappar i årskostnad för den. Och sen tar man taxi för resterande transporter för 40 000 om året...
 
N Nerre skrev:
Skoda Octavia Kombi 1.2 TSI, årsmodell 2015, hade gått 6100 mil när den besiktigades i december, jag kör 800 mil om året. Jag köpte den 2017, då hade den gått 800 mil bara (varit lånebil hos bilfirman, för folk som beställt bil men leveransen försenats).

Skatt 448 spänn om året, helförsäkring 5 526 kr om året.

Torkarblad köps på Biltema, spolarvätska köper jag när jag hittar till bra pris (Rusta, Jula, ICA, Biltema). Däck/hjul byter jag själv, med 800 mil om året blir inte nya däck så ofta, vinterdäcken var nya när jag köpte bilen och har mycket mönster kvar då jag nog inte kör ens 150 mil om året vintertid, sommardäcken köpte jag nya i fjol (men minns inte priset på rak arm, Hankook tror jag det blev).

Service hos Skoda har legat runt 3000 om året, då ingår deras mobilitetsgaranti.
[länk]

Värdeminskningen har jag inte koll på i huvudet nu, jag köpte bilen kontant så det är inget lån på den.
Ger mig på ett försök, det är ju onekligen en billig bil i drift.
Däck, räknar på åretruntdäck som håller 4000mil så blir det runt 1000:- per år för däckkostnad. Service 3000:- och lite diverse torkarblad, spolvätska och tvätt 1000:-/år -> 5000:- service & däck
Kollade lite på blocket och 2016 med lite fler mil ligger på 140´så säg att din är värd 150'
Om pengarna inte låg i bilen säger vi att dom ligger på ett fond/sparkonto med 5% avkastning (kapitalkostnad 5%)
Värdeminskningen brukar vara runt 10% per år, kan ju vara lägre nu men har räknat med 10%
Sen en medel uppskattning för reparation 5000:- per år

Då får jag det till att dina 800 mil per år kostar 3850:- i månaden
Kalkylark med jämförelse av driftkostnader för olika bilmodeller med pris och körsträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalkylblad med jämförelse av bilkostnader inklusive pris, driftkostnad, körsträcka och månadskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar man på Kia Niro som både finns med Bensin mildhybrid, plug in hybrid och batterielbil så ser man att elbilen är klart dyrare även vid 1500mil per år. Sen har elbilspriserna sjunkigt i år. Priserna i listan är från årsskiftet
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ger mig på ett försök, det är ju onekligen en billig bil i drift.
Däck, räknar på åretruntdäck som håller 4000mil så blir det runt 1000:- per år för däckkostnad. Service 3000:- och lite diverse torkarblad, spolvätska och tvätt 1000:-/år -> 5000:- service & däck
Kollade lite på blocket och 2016 med lite fler mil ligger på 140´så säg att din är värd 150'
Om pengarna inte låg i bilen säger vi att dom ligger på ett fond/sparkonto med 5% avkastning (kapitalkostnad 5%)
Värdeminskningen brukar vara runt 10% per år, kan ju vara lägre nu men har räknat med 10%
Sen en medel uppskattning för reparation 5000:- per år

Då får jag det till att dina 800 mil per år kostar 3850:- i månaden
[bild][bild]
Du kan inte riktigt räkna investering som alternativ till transport, mat, värme, kläder etc. Du måste ha någon form av transport om du inte går på socialbidrag eller har en ovanlig arbetssituation. Går man till fots sliter man skor i snabbt tempo. Om du inte äter och istället sätter pengarna i fonder ger det avkastning, men det finns uppenbara praktiska problem med detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Du kan inte riktigt räkna investering som alternativ till transport, mat, värme, kläder etc. Du måste ha någon form av transport om du inte går på socialbidrag eller har en ovanlig arbetssituation. Går man till fots sliter man skor i snabbt tempo. Om du inte äter och istället sätter pengarna i fonder ger det avkastning, men det finns uppenbara praktiska problem med detta.
Jo jag anser att det är korrekt att räkna en kapitalkostnad på de kontanta medel man redan har tillgängliga som används till att köpa en bil. Jag har med kapitalkostnad upp till 150.000 i kalkylen och allt över det på de dyrare alternativen är finansierade med lån.Parkering och trängselskatt är inte medräknat i kalkylen

Väljer man privatleasing, eller hyrbil etc. blir det en annan kalkyl. Här är bara bilköp medräknat

Sen har vi alternativkosnaden om man väljer att inte ha en bil. Då får man lägga upp kostnaden för Cykel, busskort, tåg, taxi etc.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är två saker som gör att den där årskostnaden ändå inte är en rättvis jämförelse.

1. Det är en leasingbil. Att leasa betyder att man binder upp sig på oftast 3 år, och dessutom krävs det en viss kreditvärdighet för att få leasa.

2. Det är en andrabil. Jag tar alltså för givet att den inte löser alla era transportbehov. Då behöver ju kostnaden för de transportbehov som andrabilen inte löser räknas med i kalkylen (även om de transportbehoven lösas med "förstabilen").

Det är ju den totala årskostnaden för hushållets alla transporter som är intressant (eftersom det är det som ens pengar ska räcka till).

Annars kan man köpa en moppe och komma undan med ett par hundralappar i årskostnad för den. Och sen tar man taxi för resterande transporter för 40 000 om året...
Ja, visst är det en leasingbil. Vi har t o m 2 leasingbilar. Vi valde - efter noggrant övervägande att sälja våra två bilar och istället leasa 2 stycken. Det fanns flera skäl till detta, bl a att vi tycker det är skönt att veta exakt vad kostar och slippa obehagliga överraskningar av typen ”byta kamrem” eller liknande samt servicekostnader på runt 8 000 kr/år.

Vad det gäller det totala transportbehovet så skulle vi klara oss bra med endast en - eller ingen - bil då vi inte har små barn och åker kollektivt till arbetet de dagar vi inte jobbar hemma. Det är egentligen ren lyxkonsumtion för vår del att ha 2 bilar, men vi parkerar gratis hemma och laddningen kostar minimalt. Men visst är det praktiskt med 2 bilar, dock långt ifrån nödvändigt.

Vad det gäller kreditvärdighet så är det ju samma sak om du köper en bil och har någon form av finansieringslösning. Även billån kräver kreditvärdighet.

Visst kan man köpa en 20 000-kronorsbil och hoppas på det bästa. Men vi har varken tid för/intresse av eller kompetens att mecka själva. Och det kräver också en massa verktyg osv som också kostar en slant.

Med leasingbil så har du bra koll på kostnaden och kan strunta i värdeminskning, reparationer och behöver inte oroa dig ett dugg för utvecklingen på andrahandsmarknaden.

Men visst - det passar ju inte alla.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Det är två saker som gör att den där årskostnaden ändå inte är en rättvis jämförelse.

1. Det är en leasingbil. Att leasa betyder att man binder upp sig på oftast 3 år, och dessutom krävs det en viss kreditvärdighet för att få leasa.

2. Det är en andrabil. Jag tar alltså för givet att den inte löser alla era transportbehov. Då behöver ju kostnaden för de transportbehov som andrabilen inte löser räknas med i kalkylen (även om de transportbehoven lösas med "förstabilen").

Det är ju den totala årskostnaden för hushållets alla transporter som är intressant (eftersom det är det som ens pengar ska räcka till).

Annars kan man köpa en moppe och komma undan med ett par hundralappar i årskostnad för den. Och sen tar man taxi för resterande transporter för 40 000 om året...
Om du är intresserad av att skaffa en elbil så gör du väl själv en beräkning som gäller för just dina förutsättningar? Allt du gör är ju att begära att få se på andras beräkningar för deras förhållanden för att sedan komma med tusen invändningar angående hur de räknat. Det förra gör man om man är intresserad av elbilar. Det senare gör man om man vill förstöra tråden med meningslöst munhuggande.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Däck/hjul byter jag själv, med 800 mil om året blir inte nya däck så ofta, vinterdäcken var nya när jag köpte bilen och har mycket mönster kvar då jag nog inte kör ens 150 mil om året vintertid, sommardäcken köpte jag nya i fjol (men minns inte priset på rak arm, Hankook tror jag det blev).
En rekommendation, byt vinterdäcken även om de har mönster kvar. Mönster är inte det enda av intresse.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En rekommendation, byt vinterdäcken även om de har mönster kvar. Mönster är inte det enda av intresse.
5 år är lagom.

Äldre än så kan vara rätt riskabelt. Gjorde en tabbe och köpte en bil i vintras för att ha som mellanbil. Då den var rätt billig tänkte jag inte så långt. Däcken var 10 år gamla och stenhårda. Så jag slängde på 2 år gamla hjul istället. Och de gamla däcken köpte en ungdom och skulle leka upp på någon träff.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag skulle inte bli förvånad om första året och 1500 mil med EQSen kostar mig minst 500 000kr.

Det tragiska är att kollegan som köpte en ny G63 tappat 0kr första året. Hans 1000mil har "bara" kostar honom typ 120 000 i skatt, försäkring och bränsle.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
@
N Nerre skrev:
Skoda Octavia Kombi 1.2 TSI, årsmodell 2015, hade gått 6100 mil när den besiktigades i december, jag kör 800 mil om året. Jag köpte den 2017, då hade den gått 800 mil bara (varit lånebil hos bilfirman, för folk som beställt bil men leveransen försenats).

Skatt 448 spänn om året, helförsäkring 5 526 kr om året.

Torkarblad köps på Biltema, spolarvätska köper jag när jag hittar till bra pris (Rusta, Jula, ICA, Biltema). Däck/hjul byter jag själv, med 800 mil om året blir inte nya däck så ofta, vinterdäcken var nya när jag köpte bilen och har mycket mönster kvar då jag nog inte kör ens 150 mil om året vintertid, sommardäcken köpte jag nya i fjol (men minns inte priset på rak arm, Hankook tror jag det blev).

Service hos Skoda har legat runt 3000 om året, då ingår deras mobilitetsgaranti.
[länk]

Värdeminskningen har jag inte koll på i huvudet nu, jag köpte bilen kontant så det är inget lån på den.
Vad är det för intressant med det? Det är lite som att jämföra en luftballong och ett flygplan 😉 nå, men...det enda intressanta är ju att jämföra två nya och någorlunda likvärdiga bilar. Den gamla 80-talsbilen kommer alltid vara billigast även om den drar mer soppa. Men å andra sidan är det en gamm-bil...

Eller...som att jämföra ett tält med ett hus 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om första året och 1500 mil med EQSen kostar mig minst 500 000kr.

Det tragiska är att kollegan som köpte en ny G63 tappat 0kr första året. Hans 1000mil har "bara" kostar honom typ 120 000 i skatt, försäkring och bränsle.
Det är därför jag köper den typen av bilar lätt begagnade. Blir en rejäl milkostnad första tiden. Men så har det även varit för bensin och diesel.
 
D
Under tiden vi snackar elbilar så går det fossila fram enligt vår energi- och näringsministers plan, vi har nu fått upp CO2 utsläppen från drivmedel riktigt bra, en ökning med hela 24%, eller 850.000 ton, en ökning nog ingen trodde man skulle klara på så kort tid, detta är bara mellan januari och mars så mer kommer, riktigt fina siffror där.

https://www.svd.se/a/zAGA0b/kraftig-okning-av-dieselutslapp
 
D djac skrev:
Under tiden vi snackar elbilar så går det fossila fram enligt vår energi- och näringsministers plan, vi har nu fått upp CO2 utsläppen från drivmedel riktigt bra, en ökning med hela 24%, eller 850.000 ton, en ökning nog ingen trodde man skulle klara på så kort tid, detta är bara mellan januari och mars så mer kommer, riktigt fina siffror där.

[länk]
japp, det gäller att prioritera när det är svåra tider.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Under tiden vi snackar elbilar så går det fossila fram enligt vår energi- och näringsministers plan, vi har nu fått upp CO2 utsläppen från drivmedel riktigt bra, en ökning med hela 24%, eller 850.000 ton, en ökning nog ingen trodde man skulle klara på så kort tid, detta är bara mellan januari och mars så mer kommer, riktigt fina siffror där.

[länk]
Hur kan det komma mer när dessa 24% beror på minskad reduktionsplikt? Det skulle teoretiskt kunna bli 6% till om det skulle komma ett nytt beslut att ta bort reduktionsplikten helt.
Den tankade volymen har minskat något enligt artikeln. Så ”det fossila” går inte fram, men utsläppen ökar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Hur kan det komma mer när dessa 24% beror på minskad reduktionsplikt? Det skulle teoretiskt kunna bli 6% till om det skulle komma ett nytt beslut att ta bort reduktionsplikten helt.
Den tankade volymen har minskat något enligt artikeln. Så ”det fossila” går inte fram, men utsläppen ökar.
Jag tror att om ökningen var 850.000 ton på tre månader så kan det bli ännu mer på tolv, vad tror du? Stimulanserna ger ju också fler fossila bilar så det kan nog bli riktigt bra fart på det hela vad det lider.

Sen utesluter jag inte att det kan komma fler utsläppshöjande åtgärder under året, natten är ung!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.