Fotografen Fotografen skrev:
Nej, du är inte byggherre, utifrån vad du skrivit har du köpt ett begagnat hus, låt vara väldigt lite begagnat, men "en vanlig husaffär".
Tyvärr gör detta även att det blir svårt att driva golvbrunnsaffären mot någon, du har ju redan godkänt den med din undersökningsplikt, och kan bara driva det mot golvläggaren och dennes garantiåtagande.
Tack för svaret! När jag ingick köpeavtalet så fanns inget färdigt att besiktiga. Hur funkar undersökningsplikten då?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nej, du är inte byggherre, utifrån vad du skrivit har du köpt ett begagnat hus, låt vara väldigt lite begagnat, men "en vanlig husaffär".
Tyvärr gör detta även att det blir svårt att driva golvbrunnsaffären mot någon, du har ju redan godkänt den med din undersökningsplikt, och kan bara driva det mot golvläggaren och dennes garantiåtagande.
"bara" är väl synd att säga........har säljaren en godkänd slutbesiktning på felaktiga grunder så kan det ju drivas som ett "case"
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När var tillträdet och när var huset färdigställt?
Vet inte när det färdigställdes exakt eftersom jag inte var inblandad. Men jag gissar på början av November 2022 och jag hade tillträde i mitten av December.
 
O oddan skrev:
Tack för svaret! När jag ingick köpeavtalet så fanns inget färdigt att besiktiga. Hur funkar undersökningsplikten då?
Ja du...måste väl regleras i avtalet på något sätt?
 
O oddan skrev:
Vet inte när det färdigställdes exakt eftersom jag inte var inblandad. Men jag gissar på början av November 2022 och jag hade tillträde i mitten av December.
När ändrades ägarens namn på lagfarten?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När ändrades ägarens namn på lagfarten?
Det finns två datum när jag kikar på lantmäteriet. Köpdag (samma datum som tillträdet) och inskrivningsdag (15 dagar efter tillträdet).
 
Claes Sörmland
Jag tror den här byggherrediskussionen snarare handlar om konsumenttjänstlagen är rätt lagrum eller inte. D v s har:

1. TS endast köpt en fastighet där lagrummet är jordabalken.

ELLER

2. TS har köpt en fastighet där lagrummet är jordbalken och har dessutom slutit ett avtal enligt konsumenttjänstlagen om köp av tjänsten uppförande av ett hus på fastigheten.

Någon som kan denna gränsdragning som ett rinnande vatten?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Det finns två datum när jag kikar på lantmäteriet. Köpdag (samma datum som tillträdet) och inskrivningsdag (15 dagar efter tillträdet).
I båda fallen är huset klart alltså, har slutbesked givits innan tillträdet?

Om du köpt en fastighet med ett hus som fått slutbesked men har oinredd övervåning som du sedan köpt en tjänst att få iordningställd tycker jag det är rätt tydligt. Du skrev någonstans att övervåningen är ett separat avtal.

Jag tror det är viktigt att reda ut om du övertagit ett hus under uppbyggnad eller om du köpt ett hus och sen inrett övervåningen......
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I båda fallen är huset klart alltså, har slutbesked givits innan tillträdet?

Om du köpt en fastighet med ett hus som fått slutbesked men har oinredd övervåning som du sedan köpt en tjänst att få iordningställd tycker jag det är rätt tydligt. Du skrev någonstans att övervåningen är ett separat avtal.

Jag tror det är viktigt att reda ut om du övertagit ett hus under uppbyggnad eller om du köpt ett hus och sen inrett övervåningen......
Med "köpt" menar du ingått köpeavtal, antar jag?

Det jag menade var att inredning av övervåningen var ett separat avtal mellan säljaren och entreprenören och inte mellan säljaren och Hjältevadshus.

Jag är uppenbarligen inte någon expert. Men som jag tolkar det har köpt överlåtelse av en fastighet där huset ännu inte är färdigbyggt. Det ska vara färdigt enligt specifikation i kontraktet (dvs. inklusive övervåning) och klart vid tillträdet annars utgår vite.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du köpt en fastighet med ett hus som fått slutbesked men har oinredd övervåning
Nu får du väl faktiskt börja läsa innantill. TS har inte köpt ett hus med oinredd övervåning. Däremot har byggherren, som var ägare innan TS, gjort det och låtit inreda övervåningen. I denna övervåning finns sen de felaktiga golvbrunnar som det rör sig om.

Vanligt enkelt dolt fel alltså. Men som vi vet är dolda fel sällan enkla…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu får du väl faktiskt börja läsa innantill. TS har inte köpt ett hus med oinredd övervåning. Däremot har byggherren, som var ägare innan TS, gjort det och låtit inreda övervåningen. I denna övervåning finns sen de felaktiga golvbrunnar som det rör sig om.

Vanligt enkelt dolt fel alltså. Men som vi vet är dolda fel sällan enkla…
Det låter som att säljaren som ju är ett företag som har som affärsidé att bygga och sälja hus har sålt tjänsten inredning av övervåningen till TS. Då är lagrummet för den delen konsumenttjänstlagen och inte jordabalken.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Tack för svaret! När jag ingick köpeavtalet så fanns inget färdigt att besiktiga. Hur funkar undersökningsplikten då?
Normalt sett så brukar det anses att undersökningsplikten minskas av uttalanden kring skicket från säljaren. Att du köpt ett nybyggt hus innebär nog faktiskt att du kan förvänta dig att allt i huset är som nytt.

Men, det är fortfarande fråga om att processa om inte säljaren håller med dig om dina observationer. Du har däremot inte någon konsumentrelation med utförande entreprenörer. Du bör därmed kommunicera med säljaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O oddan skrev:
Med "köpt" menar du ingått köpeavtal, antar jag?

Det jag menade var att inredning av övervåningen var ett separat avtal mellan säljaren och entreprenören och inte mellan säljaren och Hjältevadshus.

Jag är uppenbarligen inte någon expert. Men som jag tolkar det har köpt överlåtelse av en fastighet där huset ännu inte är färdigbyggt. Det ska vara färdigt enligt specifikation i kontraktet (dvs. inklusive övervåning) och klart vid tillträdet annars utgår vite.
Jaha, övervåningen var klar när du övertog ägandet. Då förstår jag ännu mindre. Då har du ju bara köpt ett hus. Alla krav ställs mot säljaren.

Vite är en helt annan process som ju handlar om avtal mellan säljaren och företaget som säljaren anlitade att inreda övervåningen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att säljaren som ju är ett företag som har som affärsidé att bygga och sälja hus har sålt tjänsten inredning av övervåningen till TS. Då är lagrummet för den delen konsumenttjänstlagen och inte jordabalken.
Men nu skrev TS precis att det är säljaren som köpt tjänsten att inreda övervåningen, inte TS?
 
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men nu skrev TS precis att det är säljaren som köpt tjänsten att inreda övervåningen, inte TS?
Ja men TS har ju i sin tur köpt tjänsten att inreda övervåningen av säljaren som är ett företag i husbyggarbranschen. Vilka underentreprenörer säljaren väljer att använda sig av för att leverera tjänsten till TS är en annan sak. Säljaren står med ansvar enligt konsumenttjänstlagens starka skydd för TS.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.