Hej,

Jag behöver lite råd angående en situation jag har hamnat i med mitt nybyggda hus. Nedan följer en översikt över situationen och mina frågor:

Bakgrundsinformation
  • Köpte ett nybyggt hus för 1.5 år sedan från en fastighetsutvecklare, utan att vara inblandad i byggprocessen. Fastighetsutvecklaren är ett företag, och var också byggherre.
  • Jag köpte på ritning/prospekt, inte ett färdigt hus.
  • Huset är slutbesiktigat och försäkrat med GarBos nybyggnadsförsäkring.
Upptäckt av problem
  • Vid en besiktning av mitt hus i samband med tecknande av ny hemförsäkring upptäcktes problem med golvbrunnarna på övervåningen.
  • Enligt försäkringsbolaget, som gjorde besiktningen, är golvbrunnarna inte installerade enligt tillverkarens instruktioner och behöver åtgärdas, alternativt remaljeras (de rekommenderar www.remaljering.se)
  • Försäkringsbolaget tycker att byggentreprenören i första hand ska åtgärda problemet med tanke på 2 år nybyggnadsgaranti.
  • GarBos besiktning verkar till viss del ha förlitat sig på byggentreprenörens självkontroll och intyg, så de fångade inte upp problemet med golvbrunnarna.
Kontakt med byggentreprenören
  • Trots försök att kontakta byggentreprenören (mail, sms, telefon, telefonsvarare) har denne vägrat att svara.
Kontakt med säljaren
  • Säljaren menar på att de som beställare av entreprenaden har låtit utföra en slutbesiktning där samtliga anmärkningar och fel har avhjälpts. Och om vi upplever några fel så får vi själva driva en process mot entreprenören.
Frågor och funderingar
  • Vilka är mina möjligheter och rättigheter i detta läge?
  • Jag har begränsad förståelse för problemets omfattning och brådskande karaktär. Är en egen besiktning med en professionell besiktningsman nödvändig för att förstå situationen och de möjliga åtgärderna?
  • Vem bär kostnaden för en sådan besiktning om det visar sig vara fel på badrummet?

Tacksam för alla råd och insikter angående min situation.

Tack på förhand.
 
Ingen som har några råd? 😢
 
Du ska ställa krav på säljaren (förra ägaren) inte på byggbolaget, för ni har inget avtal. Vad är själva felen? Lägg gärna ut text från protokollet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Kommer det bli dyrt att fixa golvbrunnarna själv? Om det är en struntsumma så skulle jag överväga att göra det. Att bråka kostar kanske inte pengar men både tid och energi.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du ska ställa krav på säljaren (förra ägaren) inte på byggbolaget, för ni har inget avtal. Vad är själva felen? Lägg gärna ut text från protokollet.
E Einh skrev:
Kommer det bli dyrt att fixa golvbrunnarna själv? Om det är en struntsumma så skulle jag överväga att göra det. Att bråka kostar kanske inte pengar men både tid och energi.
Tack för era svar. Besiktningsmannen från försäkringsbolaget är ingen riktig besiktningsman vad jag förstår. Men han kunde se att golvbrunnarna inte var monterade enligt tillverkarens instruktioner. Två fel var t.ex. tätskiktet sticker fram under manchetten samt att klämringarna är deformerade (en var sprucken) för man skruvat de för hårt.

För att ställa några krav mot t.ex. säljaren eller för att bara lösa det på egen hand så känner jag att jag skulle behöva bättre förståelse för hur allvarligt felet är, samt vad det finns för möjliga åtgärder. Ska man ta in en besiktningman för det, eller bara en byggfirma som gör badrum?
 
  • Gilla
Utopiazz
  • Laddar…
O oddan skrev:
Enligt försäkringsbolaget, som gjorde besiktningen, är golvbrunnarna inte installerade enligt tillverkarens instruktioner och behöver åtgärdas, alternativt remaljeras (de rekommenderar www.remaljering.se)
Om försäkringsbolaget anser att felet är så litet att det kan åtgärdas för ett par–tre tusenlappar är kostnaden för liten för att det ska räknas som dolt fel.

Knyt näven i fickan, låt åtgärda problemet för egna pengar och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frågan är var remaljeringen kommer in i bilden? Har ni gjutjärnsbrunnar?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K
O oddan skrev:
Tack för era svar. Besiktningsmannen från försäkringsbolaget är ingen riktig besiktningsman vad jag förstår. Men han kunde se att golvbrunnarna inte var monterade enligt tillverkarens instruktioner. Två fel var t.ex. tätskiktet sticker fram under manchetten samt att klämringarna är deformerade (en var sprucken) för man skruvat de för hårt.

För att ställa några krav mot t.ex. säljaren eller för att bara lösa det på egen hand så känner jag att jag skulle behöva bättre förståelse för hur allvarligt felet är, samt vad det finns för möjliga åtgärder. Ska man ta in en besiktningman för det, eller bara en byggfirma som gör badrum?
Tätskiktet och klämringen kan knappast lösas genom remaljering..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Tack för era svar. Besiktningsmannen från försäkringsbolaget är ingen riktig besiktningsman vad jag förstår. Men han kunde se att golvbrunnarna inte var monterade enligt tillverkarens instruktioner. Två fel var t.ex. tätskiktet sticker fram under manchetten samt att klämringarna är deformerade (en var sprucken) för man skruvat de för hårt.

För att ställa några krav mot t.ex. säljaren eller för att bara lösa det på egen hand så känner jag att jag skulle behöva bättre förståelse för hur allvarligt felet är, samt vad det finns för möjliga åtgärder. Ska man ta in en besiktningman för det, eller bara en byggfirma som gör badrum?
Din undersökningsplikt kommer nog in i billden här eftersom du inte var byggherre. Du eller din besiktningsman skulle ha sett dessa "fel" innan köpet. Blir svårare att komma i efterhand och kräva något :(
 
  • Gilla
Cheesen och 6 till
  • Laddar…
Du skriver både att du köpt ett nybyggt hus och att du köpt ett hus på ritning. Det är nog viktigt att i detalj reda ut vad du betalat för. Om ditt avtal med säljaren inte är jättelångt kanske du kan maska personuppgifter och lägga ut en bild?

Detaljerna här kommer spela roll för vad du har för möjligheter.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din undersökningsplikt kommer nog in i billden här eftersom du inte var byggherre. Du eller din besiktningsman skulle ha sett dessa "fel" innan köpet. Blir svårare att komma i efterhand och kräva något :(
Det enda som fanns att undersöka när jag innan köper var husgrunden. Resten byggdes efter köpet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du skriver både att du köpt ett nybyggt hus och att du köpt ett hus på ritning. Det är nog viktigt att i detalj reda ut vad du betalat för. Om ditt avtal med säljaren inte är jättelångt kanske du kan maska personuppgifter och lägga ut en bild?

Detaljerna här kommer spela roll för vad du har för möjligheter.
Ska se vad jag kan fixa fram i kväll!
 
O oddan skrev:
Det enda som fanns att undersöka när jag innan köper var husgrunden. Resten byggdes efter köpet.
Det vore mycket bra med bild på avtalet som sagt. Om det gått till som du skriver tror jag det är du själv som är byggherre i juridisk mening....
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det vore mycket bra med bild på avtalet som sagt. Om det gått till som du skriver tror jag det är du själv som är byggherre i juridisk mening....
Intressant, hur skulle jag kunna vara det? Jag har inte beställt något arbete av någon entreprenör eller medverkat vid någon besiktning eller liknande.

Säljaren är en så kallad fastighetsutvecklare som jobbar med att köpa tomter, bygga hus och sedan sälja. De har beställt huset i syfte att sälja det med vinst. I mitt specifika fall så beställde säljaren ett hus från Hjältevadshus utan inredd övervåning. I köpte kontraktet står det att säljaren säljer ett färdigt hus till oss och vi specificerade även att övervåningen skulle vara färdig och inredas "i samma standard som undervåningen".

Köpekontraktet är ett helt vanligt köpekontrakt (överlåtelse) med extremt mycket bilagor med alla beställningsspecifikationer från Hjältevadshus, extra tillval, informationen om att övervåningen ska färdigställas, mm. mm. Det är kanske 60 sidor totalt, något särskilt jag ska titta efter?

Övervåningen byggdes av samma (under-) entreprenör som byggde undervåningen, men Hjältevadshus har ingenting med detta projekt att göra.

Det är på övervåningen vårt försäkringsbolag menar att felet med golvbrunnarna finns
 
K kniv skrev:
Tätskiktet och klämringen kan knappast lösas genom remaljering..
Okej, jag kan ingenting om sådant. Är det då läge att ta in en besiktningsman som kan säga vad som bör göras, om något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.