Stoneage Stoneage skrev:
Et[bild]
Klocka med urverk i trä. Kugghjulen i björkplywood och urtavlan i ek. Fräst med Shaper Origin (handhållen NC).
[bild]
Urverket är "elektromekaniskt". Det sitter en magnet på baksidan av pendeln som får en knuff av en batteridriven solenoid. Det gör att man inte behöver dra upp den varje dag. Men elektroniken bestämmer inte hur klockan går, utan det får man justera genom att ändra pendelns längd.
[video]
Mycket imponerande! Är det en egen design?

Mvh Mackk
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
T Toddbertuzzi skrev:
Skönt att just DU postar detta och visar att du bygger något som en själv klarar upp! 😅
Dito!

//Ronnie
 
Ola C Ola C skrev:
Inte det mest avancerade jag byggt men lite nytänk iaf. Behövde ett väldigt kompakt cykelställ att ha i husvagnens förtält. De flesta cykelställ är av typen "one size fits all", här gjorde jag det istället väldigt custom. De fyra "skänklarna" är flyttbara o låsbara för att kunna justeras riktigt tajt mot olika däcksbredder, i mitt fall mountainbike samt landsvägsräcer. Frästa t-spår, fyrkantsmuttrar o genomgående skruv för att få till det.
[bild]
[bild]
Du är inte orolig för att hjulen ska skadas av att någon knuffar till cykeln? Brukar undvika "underifrån" cykelställ av den anledningen. Å andra sidan går ju inte kreti och pleti i ditt förtält så det kanske inte blir ett problem.
 
P Pettman skrev:
Du är inte orolig för att hjulen ska skadas av att någon knuffar till cykeln? Brukar undvika "underifrån" cykelställ av den anledningen. Å andra sidan går ju inte kreti och pleti i ditt förtält så det kanske inte blir ett problem.
Nä jag är inte speciellt orolig för det, som du skriver så är det inte mycket trafik med folk i förtältet, speciellt inte längst in där cyklarna kommer stå.
 
Redigerat:
Stoneage Stoneage skrev:
Nej, det är härifrån:
[länk]
Tack, jag ska kika på detta.

Mvh Mackk
 
Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
Handgjord trälåda med halvförtäckta sinkor på en bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverksmässigt tillverkad dubbelsidig byrå med öppna lådor och en mössa på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord träbyrå med en låda och en mössa-formad toppplatta samt mörkare hörnstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Älska
rikard454 och 44 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Asså så fin vilket hantverk
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Wow!!! Mållös!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om den borde vara här eller i tråden för onödigt överarbetade byggen får någon annan avgöra. Det hela började med att jag hade en sista helg kvar på terminen och behövde fylla ut tiden. Jag testade på halvförtäckta sinkor och det gick rätt bra, så jag tänkte göra något kul av testbitarna. Eftersom mina testlådor hade två förstycken var, för att jag skulle få mer träning, fick det bli en dubbelsidig byrå. Sedan spårade det ur med magneter och en helt onödig mössa på byrån. Fast kul var det och en ny utmaning att bygga en byrå som skulle passa redan färdiga lådor (som bara var nästan symmetriska och inte riktigt lika stora).
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
Cool top. Men det här med att ha kvar märklinjerna för dovetailsen får vi nog diskutera i smågrupper...😉
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Cool top. Men det här med att ha kvar märklinjerna för dovetailsen får vi nog diskutera i smågrupper...😉
Bikupor!
Så samlas vi igen om 3h och sammanställer?
 
  • Gilla
  • Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bikupor!
Så samlas vi igen om 3h och sammanställer?
Va tvungen att googla "bikupor". Herrejösses, tur man inte har så många jobbmöten nuförtiden.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Cool top. Men det här med att ha kvar märklinjerna för dovetailsen får vi nog diskutera i smågrupper...😉
Min åsikt är tydlig, men även min begränsade skicklighet. Klart snyggare utan linjer, men jag är samtidigt rätt övertygad om att passformen i fogen bli sämre ju mer jag slipar bort.
 
Hep Hep skrev:
Min åsikt är tydlig, men även min begränsade skicklighet. Klart snyggare utan linjer, men jag är samtidigt rätt övertygad om att passformen i fogen bli sämre ju mer jag slipar bort.
Halmstad-bikupan röstar för ett drag med hyveln No 3.
 
Jag ska bara lära mig att fixa tajta sinkor hela vägen in först. Sedan lovar jag att hyvla. Jag tror att det är lite bättre på det 150-timmarsbygge som jag ska in med här så snart jag fotat. Det är nog mitt första bygge som är bättre än kameran i telefonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.