Hannuse Hannuse skrev:
Skönt!
Nu löser kineserna problemet med laddtider.
Så lite mångfald med stationer så är saken biff!
Borde inte vara så svårt att slänga ut några såna här laddpunkter lite överallt?
[länk]

[bild]
Häftigt. För några år sedan var 50 kW det vanligaste bland snabbladdare som det inte stod Tesla på. Idag kallas det knappt för snabbladdare längre. Det stod ingenting om vilken kontakt de använder. Men jag gissar att det inte är CCS. Tesla har ju pratat ett tag om laddare till Tesla Semi som skall ge 750 - 1000 kW. Det mesta som syns här brukar väl vara 350 kW på laddstationerna. Och få eller inga bilar som kan ta emot den effekten.
 
A Avemo skrev:
Häftigt. För några år sedan var 50 kW det vanligaste bland snabbladdare som det inte stod Tesla på. Idag kallas det knappt för snabbladdare längre. Det stod ingenting om vilken kontakt de använder. Men jag gissar att det inte är CCS. Tesla har ju pratat ett tag om laddare till Tesla Semi som skall ge 750 - 1000 kW. Det mesta som syns här brukar väl vara 350 kW på laddstationerna. Och få eller inga bilar som kan ta emot den effekten.
Mercedes har testar 1000kW på sin lastbil med MCS kontakt, verkar vara bra utveckling på Mercedes, Volvo, Scania och Tesla på ellastbilarna. Om nu Teslas långnos blir något i Europa
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och de flesta som inte valt att äga bil använder den till i princip ingenting.

Vad ville du egentligen säga med ditt långa inlägg?
Att de som valt att inte äga bil antingen inte har samma behov eller löser sina transporter på annat sätt (vilket kan vara både dyrare och billigare än bil, beroende på vad man behöver transportera och hur långt).

Tid är också pengar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs det är inte direkt kopplat till boende, utan mer till annat och kopplingen till storhandla och köpa saker till trädgården var något som faktiskt kom från dig.
Storhandla kom från mig för det brukar anses vara ett sätt att spara pengar på mat, d.v.s. kostnaden för bilen kompenseras av den lägre matkostnaden.

Se till exempel punkt 10 här:
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/spara/spartips/spartips-for-battre-ekonomi/

Köpa saker till trädgården är nåt som folk som bor i lägenhet inte har behov av. Senast för ett par veckor sån åkte jag till Byggmax och köpte två brädor. Det är 4 km dit så jag är rätt övertygad om att hemkörning hade varit dyrare än att ta bilen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Storhandla kom från mig för det brukar anses vara ett sätt att spara pengar på mat, d.v.s. kostnaden för bilen kompenseras av den lägre matkostnaden.
Storhandla kan göras med hemtransport eller taxi.😉
Svårare för oss som åker runt och handlar hos diverse lokala gårdsbutiker ute på landsbygden.
Helt OT men såg det som legalt för att påvisa alla olika förutsättningar, men de resorna hade vi lätt klarat med elbil.
 
N Nerre skrev:
Storhandla kom från mig för det brukar anses vara ett sätt att spara pengar på mat, d.v.s. kostnaden för bilen kompenseras av den lägre matkostnaden.

Se till exempel punkt 10 här:
[länk]

Köpa saker till trädgården är nåt som folk som bor i lägenhet inte har behov av. Senast för ett par veckor sån åkte jag till Byggmax och köpte två brädor. Det är 4 km dit så jag är rätt övertygad om att hemkörning hade varit dyrare än att ta bilen.
Frågan är svår att besvara utan att sätta siffror på sakerna.

Hur mycket sparar man på att storhandla jämfört med den lokala butiken?

I den lilla byn jag bor i finns både mataffär och ett lokalt byggvaruhus, så man kan gå med skottkärran dit om nu man råkar vara utan bil/släpvagn för dagen. Jämfört mot 20km om man ska in till huvudorten och handla på Byggmax, Lidl, Willys etc. Där direkt är det 50:- i bränsle plus den vanliga månadskostnaden för att ha en bil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Storhandla kom från mig för det brukar anses vara ett sätt att spara pengar på mat, d.v.s. kostnaden för bilen kompenseras av den lägre matkostnaden.

Se till exempel punkt 10 här:
[länk]
Ja och en av sakernas som var dåligt med att handla varje dag enligt den punkten är transportkostnader... Tänk om man istället handlar lite mindre varje gång men tar hem sakerna på bussen, i en dramaten eller på cykel... Billigare än bilen eller blir det dyrare?
N Nerre skrev:
Köpa saker till trädgården är nåt som folk som bor i lägenhet inte har behov av. Senast för ett par veckor sån åkte jag till Byggmax och köpte två brädor. Det är 4 km dit så jag är rätt övertygad om att hemkörning hade varit dyrare än att ta bilen.
Givetvis men du småhandlar ju...
Du hänvisade till Länsförsäkringars tips för att spara pengar, men missade punkt 12, transporter? Där skriver de att en Volvo V70 från 2015 beräknad kosta cirka 5000 kr i månaden och rekommendationen är att fundera om man behöver bilen, kanske kan man spara pengar med bilpool.
Några 5000 kr i månaden kan du aldrig spara på att åka och storhandla mat eller köpa enstaka brädor. Det hela bygger på att du använder bilen till mycket annat, som din campingsemester etc och att du vill ha bekvämligheten. Inget fel i det, men jag förstår inte hur du inte kan vara billigare att vara utan bil gör andra människor, trots de bor i villa i förort.

Min granne till exempel, som inte åker på campingsemester, som i princip är hemma året runt, som går eller cyklar till affärer etc, hur kan det vara billigare med bil för 5000 kr i månaden för henne?

Eller familjen som cyklar och åker kommunalt jämnt bortsett från en resa om året då de hyr en bil en vecka och någon enstaka helg då de hyr en bil. De hyr bil, inklusive bränsle för max 20' om året, högt räknat, blir det verkligen billigare för dem att köpa en bil?

Du och jag har bil, liksom förmodligen de flesta i tråden, men det är ett val baserat på ekonomi och bekvämlighet som även bygger på hur vi lever och vill leva våra liv, vilka aktiviteter vi har etc.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Storhandla kom från mig för det brukar anses vara ett sätt att spara pengar på mat, d.v.s. kostnaden för bilen kompenseras av den lägre matkostnaden.

Se till exempel punkt 10 här:
[länk]

Köpa saker till trädgården är nåt som folk som bor i lägenhet inte har behov av. Senast för ett par veckor sån åkte jag till Byggmax och köpte två brädor. Det är 4 km dit så jag är rätt övertygad om att hemkörning hade varit dyrare än att ta bilen.
Vi har en i byn här som tog cykeln för att köpa 2 plankor. Han storhandlar i den med. Var lite roligt och se han inne på jem & fix. Sen cyklade han hem 1,5 mil med de fastbundna på cykeln.

Röd och vit strömlinjeformad velomobil parkerad på ett stenlagt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Hade en granne i radhusområdet som hade körkort men tyckte inte man behövde bil när bor i storstad.

Funkade toppen att tigga skjuts med grannar, be dem handla donken på vägen hem, låta barnen åka med tränaren till fotboll osv.

Storhandlade gjorde de när de kunde lifta med någon eller låna någons bil.

De flyttade till lägenhetenet när det blev skilsmässa. Fortfarande utan bil.

Nej, de hette varken Ove eller Sundberg. 😉
 
Redigerat:
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Köpa saker till trädgården är nåt som folk som bor i lägenhet inte har behov av.
Det var ett tvärsäkert uttalande! 😮 Antar att jag är helt unik som bor i lägenhet men har fritidshus med trädgård. 😉🤔
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det finns drygt fem miljoner lägenheter i Sverige, men bara 600 000 fritidshus.
Men om vi bara killgissar att minst 10 procent av fritidshusen ägs av personer normalt boende i lägenhet har jag i alla fall minst sisådär 60 000 exempel på att @Nerre troligen har fel! 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Storhandla kan göras med hemtransport eller taxi.😉
Ja, men det riskerar att äta upp den ekonomiska vinsten. Var och en måste ju göra en kalkyl över sina behov.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Eller familjen som cyklar och åker kommunalt jämnt bortsett från en resa om året då de hyr en bil en vecka och någon enstaka helg då de hyr en bil. De hyr bil, inklusive bränsle för max 20' om året, högt räknat, blir det verkligen billigare för dem att köpa en bil?
Här har vi ju problemet med att det räknas på för dyra bilar i exemplen. Min bil kostar inga 5000 i månaden ens inräknat bränsle.

Jag tror jag räknade förut att mina bilar kostat cirka 25-30 tusen om året (inräknat allt). Finns nåt inlägg tidigare i tråden. Visst, räknat man på en bil där nypriset är över 300 000 blir det betydligt dyrare månadskostnad, men som jag försök få fram så är det inte många som köper så dyra bilar just eftersom kostnaden blir för hög.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.