Man kan göra väldigt mycket med en eldriven lådcykel, vi har en istället för andrabil.
Jag tar den när man hämtar och lämnar barnen (2.5km till stora barnets skola).
Vi tar den när vi ska till närmaste släkten (2km) och om vi har tid och vädret inte är piss till den lite längre bort (10km). Även bra till att köra in till stan med, eller på utflykt.

De blir dessutom allt fler av dem i närområdet.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Om jag bara hade behov av bilen för att handla mat så hade jag gjort mig av med bilen direkt och sparat massor med pengar varje år.
Troligen hade jag beställt mat med hemkörning, men jag skulle faktiskt kunna ta bussen till butiken och sen ta en Uber/Bolt hem för under 100-lappen. Omöjligt att egen bil skulle vara billigare.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
En tidigare kollega konstaterade att utifrån deras bilbehov var det billigare att gå med i en bilpool än bara att betala parkering i deras område i Malmö.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
En tidigare kollega konstaterade att utifrån deras bilbehov var det billigare att gå med i en bilpool än bara att betala parkering i deras område i Malmö.
Ja, det gäller nog ganska många, nu höjs ju boendeparkering inne i stan från 750 till 1200kr.

För många i städer är nog bilägandet irrationellt och gissar på stor omställning som börjar med de yngre.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tack. Den har jag inte tittat närmare på. Fast Renaulten är redan beställd. Syskonet Kia Niro var jag nyfiken på. Men det blev aldrig att jag provkörde den. Det drog ut lite på tiden med att få tillstånd att göra undantag från företagspolicyn beträffande fabrikat. När jag fick klartecken var det hög tid att beställa.
Du borde kanske kollat Kona. Den finns nu i den nya varianten. Finns inte som Niro ännu.
 
J jocke31 skrev:
Nä, det kostar fortfarande rätt mycket med lång räckvidd vintertid.
En bil med en hyfsad värmepump tar vid -5 ca 1,5-2kW för att hålla värmen. Så på en timmes körning tappar man ca 1mil. Ungefär samma som att öka hastigheten 10 km/tim.
Funkar lika med fossilbil med det undantaget att det inte tar något extra för att värma. Men sommartid då AC:n jobbar blir det samma sak.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du borde kanske kollat Kona. Den finns nu i den nya varianten. Finns inte som Niro ännu.
Det kommer fler hela tiden. Niro gjorde några ändringar för något år sedan så att en heter Niro EV i stället för E-Niro. I samband med det fick den också en dragvikt på 750 kg mot 300 kg som det var innan. Är Konan en dedikerad elbilsplattform nu? Jag vill minnas att den inte var det tidigare. Jag hoppas att det blir bra med Renault Megane E-tech i alla fall. Den har fått en del bra kritik.
 
A Avemo skrev:
Det kommer fler hela tiden. Niro gjorde några ändringar för något år sedan så att en heter Niro EV i stället för E-Niro. I samband med det fick den också en dragvikt på 750 kg mot 300 kg som det var innan. Är Konan en dedikerad elbilsplattform nu? Jag vill minnas att den inte var det tidigare. Jag hoppas att det blir bra med Renault Megane E-tech i alla fall. Den har fått en del bra kritik.
Kona har en ny plattform, men det är en kombination. Gjord för både el och bensin. Ingen kardantunnel mera. Får dra 750 kg bromsat släp.
 
lilytwig lilytwig skrev:
En bil med en hyfsad värmepump tar vid -5 ca 1,5-2kW för att hålla värmen. Så på en timmes körning tappar man ca 1mil. Ungefär samma som att öka hastigheten 10 km/tim.
Funkar lika med fossilbil med det undantaget att det inte tar något extra för att värma. Men sommartid då AC:n jobbar blir det samma sak.
1,5-2kw utan värmepump måste du mena?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
1,5-2kw utan värmepump måste du mena?
Nej, VP tar ca 1,5-2 kW vid -5 grader. Vid en hastighet om 90 km/tim blir det ca 0,2 kWh/mil.
Bilen i övrigt ca 1,6 kWh per mil.
 
När jag bodde på Södermalm i Stockholm så "pendlade" jag till Kungsholmen där jag jobbade ett tag..

Då jag hade gratis parkering på jobbet så jag bruka ta bilen då man var inom tullarna..

Slapp betala för att stå på gatan också 😎 och sl kortet skippade jag också..
 
Fairlane Fairlane skrev:
Anledningen till att just dina inlägg får kritik är för att du skriver något annat än vad andra gör , även om du tydligen tror att ni skriver samma sak. Behöver man bilen för att skjutsa barnen på diverse aktiviteter och alternativet är taxi så är det inte ekonomiskt att göra sig av med bilen. Behöver man bilen bara för att storhandla så är det nog billigare att göra sig av med bilen för många i villa i förort.
De flesta som har bil använder bilen för dussintals olika saker. Om man ska väga in ekonomin så måste såklart alla dessa saker vägas in. Det är knappast nån som har en bil enbart för att storhandla, men att kunna storhandla med bilen sänker kostnaderna för matinköpen.

Vi använder även bilen för att t.ex. åka och titta till mina 80-åriga föräldrar ett par gånger i månaden och lämna av lite matlådor (eftersom morsan blivit blind och farsan inte är så duktig på matlagning). Visst skulle vi kunna släpa kylväskan med matlådor på pendeln, men hur vi än gör så ligger närmaste busshållplats så pass långt bort att det blir 17 minuters promenad. 20 minuter med bil, 44 minuter minuter kollektivt. Enkel resa.

Vi brukar passa på att storhandla i samband med de resorna också, eftersom vi ändå åker förbi Häggvik på vägen och där finns både Coop, Ica Maxi och City Gross.

Vår son har flyttat till Uppsala, tar 40 minuter med bil, närmare 2 timmar kollektivt. Och eftersom vi då skulle behöva både UL och SL biljett så blir det rätt dyrt också.

Sambon har sina syskon i Sala och Örebro, så dit åker vi några gånger om året, oftast hela familjen samtidigt (så bilen är full).

Jag antar att de som klarar sig bra utan bil inte besöker så mycket familj och släktingar, eller har dessa på promenadavstånd.
 
N Nerre skrev:
De flesta som har bil använder bilen för dussintals olika saker. Om man ska väga in ekonomin så måste såklart alla dessa saker vägas in. Det är knappast nån som har en bil enbart för att storhandla, men att kunna storhandla med bilen sänker kostnaderna för matinköpen.
Grejen är ju att det inte finns några måsten. Det är helt ok att skaffa bil utan att väga in den ekonomiska biten. Jag tror att de flesta gör som du och jag i det läget. Vi skaffar inte bil för att vi räknat ut att det är mer ekonomiskt än att vara utan. Vi skaffar bil för att vi räknat ut att det är mer praktiskt än att vara utan.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Har precis bytt till elbil, det är ju fantastiskt! Kommer aldrig att gå tillbaka. Kommer att ladda 90% hemma. Hurra!
 
  • Gilla
Edlunn och 9 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Grejen är ju att det inte finns några måsten. Det är helt ok att skaffa bil utan att väga in den ekonomiska biten. Jag tror att de flesta gör som du och jag i det läget. Vi skaffar inte bil för att vi räknat ut att det är mer ekonomiskt än att vara utan. Vi skaffar bil för att vi räknat ut att det är mer praktiskt än att vara utan.
Sen finns vi som Måste med egentligen stora bokstäver ha en bil. Ja det är praktiskt. Men det hade varit omöjligt för mig att vara utan bil alls. Inkomsten hade försvunnit =)

Jag la in den ekonomiska aspekten för tillfället och lämnade min bil igår och kör nu dieselknack istället.

Vi har försökt få kollektivtrafik, men det är omöjligt :(
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.