D Dilato skrev:
Jag ser ingen skillnad?
[bild]
Skillnaden är vilken spänning som själva värmeelementen vill ha.
När elementspänningen är 230V så går hällen att koppla till både trefas och enfas, men när elementspänningen är 400V så måste den kopplas till trefas.
 
D
J Josth skrev:
Nej, man behöver en spänningsprovare och mäta i Perilexuttaget på de tre faserna samtidigt som man tar bort en mätarsäkring i taget så man vet vilken som får ugnen att slockna. Man ska heller inte bara skruva ur en mätarsäkring utan alltid bryta strömmen med brytaren bredvid innan man lossar säkringen och innan man skruvar tillbaka säkringen så det inte blir någon liten blixt i säkringshållaren.

Hade ugnen och hällen suttit intill varandra i köket hade det förmodligen gått att följa ledningarna direkt från Perilexuttaget och sett vilken som också var vidarekopplad till ugnen.
Delar häll och ugn på tre säkringar? I så fall går det kanske att ta reda på detta genom att bryta / skruva ur en spissäkring i taget och se vilken som skyddar ugnen. Låt den vara utskruvad och koppla in spisen med 2 av de 3. Prova med 2 andra tills spisen fungerar.
 
C ClaesMalmö skrev:
kan man av bilderna ovan säga vilka är de 2 alternativ att koppla de 3 blå/brun/gulgrön kablarna till pe
Det finns två saker jag vill poängtera här.

1. Kabeln som sitter på hällen har bara tre ledare. Den kan bara användas till att koppla in hällen till en fas. Du måste ha en anslutningskabel med fyra eller fem ledare. Det går bra att skruva loss den som sitter på den gamla hällen. Alternativt köpa en ny.

2. Det går inte att se på bilderna vilken fas ugnen är ansluten till och därmed vilka två faser du bör använda till hällen. Här har du två alternativ. Det ena är att bara koppla in den och hoppas att det fungerar. Det gör det troligen, men skulle säkringen gå så kopplar du om det. Det andra sättet är proppskåpsbingo. Skruva ur / slå ifrån en säkring i taget och leta rätt på vilken som hör till ugnen. Sedan gör du på samma sätt med gruppen till hällen. På så vis kan du ta reda på vilka faser som är bäst att använda till hällen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
..med en multimeter reder man ut vilken fas i perilexen som går till ugnen på mindre än 1 minut..man konduktans/resistansmäter mellan ugnens fas och perilexen.
 
  • Arg
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
ok, elektrikern kontaktad.

vill förstå så jag fattar när elektrikern klurar ut korrekt koppling.

kan någon svara om man av bilderna på inkopplingsplinten samt märkskylten på den gamla hällen säga vilka alternativ det finns att koppla de 3 blå/brun/gulgrön kablarna från den nya hällen till perilex-stickproppen med vetskap att ett alternativ krockar fasmässigt med ugnens och bränner proppen.

Vill ha den kunskap när elektrikern kommer till mig snart.

nya hällens sladdar
Närbild på en elektrisk inkopplingsplint med tre kablar i blått, brunt och gult/grönt anslutna, för installation av häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gamla hällens inkopplingsplint och perilex-stickpropp

En inkopplingsplint för en spishäll med färgkodade kablar och en perilex-kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en öppen Perilex-stickpropp med blå, brun och gulgrön kabel ansluten till kopplingsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är ett av alternativen att de nya blå/bruna sladdar går till perilex-stickpropp där det nu sitter de gamla blå/bruna sladdar? dvs overst på bild vänster- resp. höger
 
Du ska inte anv'ända den nya sladden!

1:an & 2:an eller
1:an och 3:an eller
2:an och 3:an
beroende på vilken av dessa som går till ugnen (den som går till ugnen ska inte kopplas till hällen).
på gamla hällen ska kopplas till
1:an & 2:an på nya hällen.
 
Du behöver byta sladd på din nya häll till en med fyra tåtar. Du kan använde en femledare också, men klipp en av trådarna, förslagsvis vit, i bägge ändar.
Sedan jord/gröngul till jord i bägge ändar, nolla/blå till nolla, sedan varsin fas till 1 rep 2 i hällen, och till varsin fas i stickproppen.
 
  • Gilla
olotor och 1 till
  • Laddar…
D
C ClaesMalmö skrev:
ok, elektrikern kontaktad.

vill förstå så jag fattar när elektrikern klurar ut korrekt koppling.

kan någon svara om man av bilderna på inkopplingsplinten samt märkskylten på den gamla hällen säga vilka alternativ det finns att koppla de 3 blå/brun/gulgrön kablarna från den nya hällen till perilex-stickproppen med vetskap att ett alternativ krockar fasmässigt med ugnens och bränner proppen.

Vill ha den kunskap när elektrikern kommer till mig snart.

nya hällens sladdar
[bild]

gamla hällens inkopplingsplint och perilex-stickpropp

[bild]
[bild]

är ett av alternativen att de nya blå/bruna sladdar går till perilex-stickpropp där det nu sitter de gamla blå/bruna sladdar? dvs overst på bild vänster- resp. höger
Om du vill förstå läs Demmpas länk:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=1788852#post1788852
 
Har du möjligen köpt hällen på Elgiganten? De brukar leverera med en kabel som bara kan användas till enfasanslutning. Det är inget fel i sig. Men det vanligaste i Sverige är att man vill ansluta hällen till två faser. Och då kan inte den kabeln användas.

Vill du använda befintlig kabel sätter du tillbaka bygeln som du tog bort. Sedan ansluter du hela hällen till en fas så som du beskriver sist i inlägg #50. Men som sagt. Det är en bättre lösning att byta kabel och ansluta till två faser.
 
  • Gilla
ClaesMalmö och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
..med en multimeter reder man ut vilken fas i perilexen som går till ugnen på mindre än 1 minut..man konduktans/resistansmäter mellan ugnens fas och perilexen.
OBS. OBS OBS. OBS. OBS

Detta ska bara utföras när huvudbrytaren vid elmätaren är frånslagen samt alla tre mätarsäkringar (huvudsäkringar) är urskruvade.

OBS. OBS OBS. OBS. OBS
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du möjligen köpt hällen på Elgiganten? De brukar leverera med en kabel som bara kan användas till enfasanslutning. Det är inget fel i sig. Men det vanligaste i Sverige är att man vill ansluta hällen till två faser. Och då kan inte den kabeln användas.

Vill du använda befintlig kabel sätter du tillbaka bygeln som du tog bort. Sedan ansluter du hela hällen till en fas så som du beskriver sist i inlägg #50. Men som sagt. Det är en bättre lösning att byta kabel och ansluta till två faser.
Hällen är "ny" inte ny, och inte köpt på Elgiganten.

Den var installerad som 1-fas sedan ny så det är ett bra plan B, tack. det ger mening.

Jag har ännu inte tagit bort bygeln så kabelkopplingen i den nya hällen är oförändrad.

ok, så de nya blå/bruna/gulgröna sladdar går till perilex-stickpropp på samma plats det nu sitter de gamla blå/bruna/gulgröna sladdar. Snyggt. Så får det ändras när elektrikern kommer.

Om inte panelen lägger sitt veto provar jag med 1-fas koppling tills vidare.

Och kanske frun blir glad. Förhoppningsvis. Happy wife, happy life.
 
MultiMan
Troligen har du inte mer än 16A säkrat till hällen (2,5 mm2) och då blir det inte kul med enbart 3600 W till hela hällen. Den kanske är inställd för att dra 20A eller mer om den suttit i en lägenhet och då kommer säkringen troligen gå, med risk för att en huvudsäkring ryker också om du har någon annan större förbrukare på samma fas.
 
  • Gilla
Herrtrosan och 1 till
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
ok, så de nya blå/bruna/gulgröna sladdar går till perilex-stickpropp på samma plats det nu sitter de gamla blå/bruna/gulgröna sladdar. Snyggt. Så får det ändras när elektrikern kommer.
Det kommer säkert att fungera utmärkt. Men tills elektrikern har kopplat om det till två faser bör du undvika att koka pasta på alla fyra plattor samtidigt.
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Om inte panelen lägger sitt veto provar jag med 1-fas koppling tills vidare.
Drar du på alla plattor så kommer säkringen lösa.
Tar du det lite lugnt kommer det fungera; det är således matlagningsvanorna som bestämmer utfallet...😉
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Ja kör man t.ex. 1300 W per kokzon i snitt på den nya hällen och har 1-fas 16 A matning så ska en automatsäking C16 lösa ut inom absolut max 1 timme enligt normen men förmodligen redan inom 20-30 min. Varje kokzon har ett nominellt max på 2300 W och kan under 10 min gå upp till 3300 W. Men det finns hela tiden en effektöverkning så att vänster- resp höger halva av hällen aldrig kan gå över 3700 W sammanlagt, dvs 7400 W totalt. Lätt att värma upp även säkringarna i huset när man har induktionshäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.