7 401 läst · 94 svar
7k läst
94 svar
Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Sida 1 av 7
På konsumentens sida
· 3 066 inlägg
Ett fall där bedragare lyckats dra 230 000 kr från en konsuments bankkonto har avgjorts i Allmänna reklamationsnämnden. Nämnden beslutade delvis till konsumentens fördel och om Nordea inte följer nämndens rekommendation kommer de att hamna på Svarta listan.
Du kan läsa artikeln här: Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Du kan läsa artikeln här: Nordea ska ersätta offer för bankbedrägeri med 218000 kr - annars hamnar de på Svarta listan
Att skapa ett bankid åt en bedragare borde väl anses särskilt klandervärt anser jag.
Kommer banker framöver kräva att endast egna utfärdade bankid gäller framöver. Eller kommer det införas extra säkehetslager vid skapande av nya bankid.
Kommer banker framöver kräva att endast egna utfärdade bankid gäller framöver. Eller kommer det införas extra säkehetslager vid skapande av nya bankid.
Det är lätt att skylla på offret.
Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.
När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.
När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Kommer resultera i mer överförmynderi(är det ens ett riktigt ord?) från bankerna, vilket gör att vi kommer få än mer problem med att hantera våra pengar och bankärenden.Unikt namn skrev:Det är lätt att skylla på offret.
Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.
När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Jag är av åsikten att är man så otroligt korkad att man går på dessa grejer får man fan stå sitt kast!
Ingen människa kan ha missat att dessa bedrägerier har skjutit i höjden, står ju i tidningen hela tiden och man får meddelanden på internetbanken om detta!
Så behövs inte mer kontroll mer att man kanske ska börja omyndighetsförklara folk i lite större utsträckning och dra in deras privilegier
Alla som tex köper begagnad bil ska alltså banken ringa upp eftersom du registrerar en större transaktion till ny mottagare.Unikt namn skrev:Det är lätt att skylla på offret.
Men Nordea skulle kunna upptäcka och ifrågasätta den här typen av avvikande transaktion (nytt bankid, antagligen på annan ort + större transaktion till ny mottagare), samt ta mänsklig kontakt (ej lättfejkade sms) med kunden för att verifiera avsikten.
När det även kostar pengar för Nordea att kunden blir bedragen så finns det större incitament att arbeta åt det hållet.
Det är väl oftast till nya mottagare man har större belopp...
När jag tömde ett konto på mångmiljonbelopp till ny mottagare så ringde mottagande bank upp direkt och undrade varifrån pengarna kom.
Banken som blev tömd på varenda öre gjorde inget.
Nej, så enkelt är inte livet.Mats-S skrev:
Men sunt förnuft, t ex att inte ge bort den delen i en autentisering som man vet men inte finns nedtecknad, t ex den personliga koden, är ju normalt.
På samma sätt som man inte ger bort sin husnyckel eller pinkod till sitt bankkort.
Att sluta svara i telefon är bara dumt. Många myndigheter och t ex vården ringer från okända nummer.
Verkar som om samhället mer och mer drar åt att Individuella skyldigheter inte existerar, Individen har endast rättigheter snart.
Staten och företagen ska ta allt ansvar för att säkerställa att individens kravlösa leverne kan uprätthållas.
Helt jädra sjukt, domen är totalt förkastlig. Är man så nollad att man inte lyckats ta åt sig all DAGLIG info ang bedrägerier med bankID, då ska man fasen inte få förfoga över ett bankID 😡
Alternativt får man införa skriftliga prov på hantering av BankID innan man tilldelas det, helt sjukt att det ens ska behövas i dagens upplysta samhälle ...
Staten och företagen ska ta allt ansvar för att säkerställa att individens kravlösa leverne kan uprätthållas.
Helt jädra sjukt, domen är totalt förkastlig. Är man så nollad att man inte lyckats ta åt sig all DAGLIG info ang bedrägerier med bankID, då ska man fasen inte få förfoga över ett bankID 😡
Alternativt får man införa skriftliga prov på hantering av BankID innan man tilldelas det, helt sjukt att det ens ska behövas i dagens upplysta samhälle ...
Du förde över till ditt egna konto eftersom nya banken kunde ringa dig? Bankerna kanske pratade med varandra först, eller så gjorde de inte det.P Pligg85 skrev:Alla som tex köper begagnad bil ska alltså banken ringa upp eftersom du registrerar en större transaktion till ny mottagare.
Det är väl oftast till nya mottagare man har större belopp...
När jag tömde ett konto på mångmiljonbelopp till ny mottagare så ringde mottagande bank upp direkt och undrade varifrån pengarna kom.
Banken som blev tömd på varenda öre gjorde inget.
Men alla bankid login geostämplas.
Så jag tänker att det inte kan vara SÅ stor volym kunder som först begär ut nya bankidn från gissningsvis nya geografiska lokationer, som tätt efteråt gör större transaktioner.
Eller så beter sig standardkunden så helatiden och banken sitter med den tunga bördan att ringa hundratals potentiella bilköpare varje dag.
Gissningsvis anmäls många bedrägerier till banken och det finns gott statistikt material att analysera för att identifiera hur standardbedragaren beter sig.
Banken som har hela avdelningar fulla med proffs borde absolut med maskinhjälp kunna hitta avvikande mönster/risk transaktioner och agera proaktivt.
Om detta inte görs... så måste viljan saknas?
Eller kanske är det bara för hög kostnad när man istället kan skjuta över allt ansvar på kunden?
Jag tycker bara att banken borde jobba bättre med att skydda våra pengar. Det är på tok för många som blir bedragen.
Om man läser artikeln så kan man ju anse att konsumenten borde stå för bedrägeriet. Dock så har ju säkerheten i bankid inte varit solid under dess existens. Förut kunde man ju logga in på någons konto utan att scanna av en QR-kod. Jag är säker på att det finns mer saker man kan göra men som inte lanserats för att det då inte blir lika användarvänligt. Men så länge bankerna inte behöver betala för det så finns ju inget incitament att komma åt de metoder bedragarna använder.