Vi gör nästan exakt en likadan installation i föräldrahemmet. Vi kärnhålsborrade genom skorstenen för att nå rätt pipa. Vi kommer glidgjuta för att inte tappa area i pipan och vi murar in en 2x45 böj mellan horisontella rökröret och pipan och murar upp som en tratt från pipan ner i böjen. Detta tyckte sotsren skulle fungera bra.

Man behöver då kunna öppna upp pipan från sidan för att få in böjen.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Har du en panna eller är kanal 1 i murstocken ledig?
Är den ledig kan den väl passa bra om man vinklar muren/kaminen något. Då blir det typ rakt bak.
Som föregående talare hade jag nog också förespråkat en liten vinkling så att den inte känns så inpressad mot en vägg.

Varför du skulle behöva en insatskanal förstår jag inte?

Hos oss nöjer sig sotaren med de takstegen som sitter närmast murstocken att stå på vi sotning.
Jag har funderat lite kring att de eventuellt kan kännas lite inklämd där och håller delvis med er. Däremot går den inte att vrida så mycket då kaminen är djup och passar perfekt i det fack som finns där redan nu.

Ett helt annat alternativ är att mura upp väggarna helt till tak och bara ha en fristående kamin (typ Contura) framför muren. Det sparar ju mycket huvudbry kring inmurningen, konvektion av luft och eventuellt felsökningar/problem i framtiden.
Med en fristående kamin försvinner ju den inklämda känslan nästan helt.
Vad tycker ni? Hur hade ni gjort med förutsättningarna jag har?
 
  • Svart fristående Contura 510 Style braskamin med synliga lågor bakom glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en teknisk konstruktion för placering av kamin med måttangivelser och en brandvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fristående svart Contura 510 kamin modellvisning på en mobil enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Hade kört typen Contura.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har funderat lite kring att de eventuellt kan kännas lite inklämd där och håller delvis med er. Däremot går den inte att vrida så mycket då kaminen är djup och passar perfekt i det fack som finns där redan nu.

Ett helt annat alternativ är att mura upp väggarna helt till tak och bara ha en fristående kamin (typ Contura) framför muren. Det sparar ju mycket huvudbry kring inmurningen, konvektion av luft och eventuellt felsökningar/problem i framtiden.
Med en fristående kamin försvinner ju den inklämda känslan nästan helt.
Vad tycker ni? Hur hade ni gjort med förutsättningarna jag har?
Den inmurade lösningen är ju sjukt mkt mer elegant. Önskar att jag gjort så men nu får jag stå ut med en fristående
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Den fristående Conturan är ju naturligtvis lättare att montera men den inmurade blir enligt mig så mycket snyggare. Har själv en Jötul inmurad i vardagsrummet. Det blir en klart större pjäs som kräver utrymme men så mycket trevligare. Vår är ansluten med ett lutande rör, typ 45° in i skorstenens pipan. Pipan går förbi anslutningen ner till pannrummet där det finns en sotlucka. Hur sotaren sotar röret mellan insatsen och skorstenen vet jag faktiskt inte. Har inte sett att den skruvar isär något i insatsen när det är dags för sotning.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Igår var målaren här och spacklade första lagret. Hade förhoppning om andra idag men han var upptagen. Man kan inte gnälla när det är grannen :).

Imorse var sotaren här och kollade in hur det såg ut. Vi gick igenom vad jag tänkt göra och vad som blir bäst. Efter hans råd så blir det en Jötul insatskamin, insatsrör hela vägen, bort med det gamla spjället, stegen var godkänd men måste fästas i taket på ett lämpligt sätt (tips mottages), glidskydd ska monteras, inget brännbart på vinden inom 10cm från murstockens varma sida (takstolarna är 7-8cm ifrån men det var okej tyckte han), gärna luftspalt bakom teglet som ska upp mot gipsväggen så värmen inte vandrar igenom. Det var nog allt. Nu är det bara att ta tag i bygganmälan så har vi ett projekt till sommaren :)
 
  • Renoveringsrum med spacklade väggar, oavslutat gipstak, två dörrar och arbetsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverade väggar med spackel på första lagret, verktyg och bänk synliga i renoveringsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med första lagret spackel på vägg, dammsugare och arbetsstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael.S och 12 till
  • Laddar…
Nu när vi fått bollen i rullning när det gäller kaminen så var det dags att hitta en spegel som passar på den teglade väggen. Eftersom det blir en kamin och gjutjärnsplattan så känns det som en spegel i ett gammalt stallfönster hade passat fint.
Har haft spaningar ute under det senaste året på marketplace men inte hittat någon jag gillar. I fredags kollade jag igen och hittade en som är perfekt. Tyvärr var den i Kävlinge (rekommenderas ej) så dagen har lagts på att köra med släp dit, till Ikea, Hornbach och Bauhaus.

Spegeln blev bra iallafall :)
 
  • Spegel designad som ett gammalt stallfönster mot tegelvägg, omgiven av renoveringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael.S och 8 till
  • Laddar…
Ibland är det snabba beslut på kommunen. 1,5 dygn efter jag skickade in bygganmälan fick jag startbesked. Offerten på kaminen är inne och känns helt rimlig, beställer nog det i veckan.

Nu i påsk tänkte jag ta tag i takstegen som sotaren vill att jag fäster i taket. Det kändes knepigt och jag testade efter tips från grannen med vanliga taksteg som hängs i läkten. Pysslade halva dagen med det och det såg ut att bli bra….. tills jag tog ett steg upp på stegen. Då sprack alla takpannor under stegen. Så tyvärr går den lösningen bort. Nu funderar jag på om jag bara kan fästa ett galvat hålband i nockbrädan och skruva det i stegen? Sotaren sa att stegen var godkänd men måste fästas så den inte kan snubblas loss som den ligger nu. Med ett hålband så kommer den ju ingenstans. Vad tror ni?

Närbild av en improviserad takstege som hänger på ett tegeltak och orsakat sprickor i takpannorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstege provisoriskt upphängd på takpannor med skadade pannor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstege med kartongförpackning på ett tegelgolv bredvid byggverktyg, arbetshandskar och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera söndriga takpannor som är uppbrutna ligger på marken med grus, indikerar en misslyckad installation av taksteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt så är rummet målat och frugan tapetserar idag. Både jag och grabben är förvisade från den delen av huset för våran egen skull :)
 
  • Nyrenoverat rum med nymålad vägg och en tapetserad vägg med blått mönster, liten vit pall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Mikael.S och 13 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Med ett hålband så kommer den ju ingenstans. Vad tror ni?
Är sotaren nöjd så är det väl bra, men jag har för mig att jag läst någonstans att den ska vara fäst i minst 4 punkter.

Och spontant känns nog hålband lite klent, lite rost så håller det inte för så mycket. Vår takstege sitter i nocken med 2 st 3mm plattjärn.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Är sotaren nöjd så är det väl bra, men jag har för mig att jag läst någonstans att den ska vara fäst i minst 4 punkter.

Och spontant känns nog hålband lite klent, lite rost så håller det inte för så mycket. Vår takstege sitter i nocken med 2 st 3mm plattjärn.
Vi har rätt grova hålband på jobbet som borde funka. Stegen har hullingar som håller fast runt nocken så banden ska inte hålla någon vikt utan bara se till att man inte kan trycka den ~20 cm uppåt. Det är ganska svårt att få loss den även om man vill.

Hur har du gjort plattjärnen?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ah, trodde du menade de vanliga ”byggmax-hålbanden”.
Inte jag men den som byggde huset 😀. Det är plattjärn som klämmer översta steget på stegen genom skruvförband. Plattjärnen är sedan skruvad med fransk i nocken.
 
Svårt att veta vad de säger.. de hade själva godkänt fästena här (innan vi flyttade in) och de sotade ett par gånger utan problem.. tills de tydligen fått nya regler - sotaren stod och bad om ursäkt .. för han fick inte klättra upp på nån av våra 4 stegar…!

Fick några veckor på oss att åtgärda det..

Stegarna satt fast på taken.. utom en som rörde sig i nederkant (det visste vi inte).. men de andra tre sitter bra och godkänt - men fästena för stegen från marken var inte godkända! De måste sitta i taket och bära en 120 kg typ..får inte sitta vid hängrännorna (takutsprånget).. får absolut inte röra sig sidled..

Största faran var tydligen övergången mellan stegen på marken och stegen på taket..

Vi kunde inte sticka in dessa under takpannor.. då vi har plåttak.. men vi fick dit dem och de var godkända.. (inte ett skvatt estetiskt.. men iaf svarta)
 
  • Gilla
TessanDoo
  • Laddar…
Tak på plats. ✅
Kamin offert godkänd ikväll ✅
Elen kopplad ✅
Ledlist ovan säng/längs med fondvägg inkopplad ✅
Robotgräsklipparen startad för säsongen ✅
Råkat köpa sänksåg ✅
Varit på trav för första gången ✅

Detaljbild av en vitmålad vägg och tak med inbyggd LED-ljuslist vid övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tak med LED-list längs fondvägg och del av mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av ett rum med nyinstallerad ledlist längs taket och en fondvägg med ett vågigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med blå mönstrad fondvägg, inbyggd belysning ovanför och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som justerar vita lister mot en vägg med blått tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av travbana genom fönster med resultatdisplay, tom ölflaska och använd servis på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan kommer rörläggaren och kopplar in golvvärmen. Jag hoppas att jag hinner montera vindsluckan och montera om dörrkarmen i rätt höjd/djup.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael.S och 16 till
  • Laddar…
Det har varit lite tyst här men det jobbas på varje dag. Kaminen är beställd och väntar på leverans. Rörläggaren var här och vi hittade till sist varför två slingor i köket inte fungerat i vinter. Det var någon jävla elektriker som hade dragit slangarna, märkt dem och stoppat in dem i skåpet. Rörläggaren kopplade helt enkelt bara in dem. Och någonstans har jag läst fel eller märkt fel så en slinga gick bägge ändar till turen och den andra slingan gick bägge till returen. Ingen cirkulation där. Lite synd i ett annars helt perfekt fördelarskåp 😂

Vindstrappa monterad ✅
Innerdörr utsågad och monterad i rätt höjd/djup✅
Golvet lagt ✅
Lister, foder och salningar nästan klart ✅
Inredning inhandlad ✅
Klyvt 5kbm ved inför vintern ✅
Rörläggaren har kört igång golvvärmen i sovrummet ✅

Nyinstallerad innerdörr i ett renoverat rum med ljust laminatgolv och vita lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit innerdörr i ett renoverat rum med gråa väggar och ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med mörkblått tapetserade väggar, parkettgolv och indirekt takbelysning, stege och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterad vit innerdörr i ett hem med ljusa laminatgolv och vit dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vindstrappa i öppet tak med oskyddade träkanter och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av ved framför röd stuga med lövklädda träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som klyver ved bredvid en stapel av vedträn på en solig äng nära en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael.S och 19 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
nästan klart ✅
Jag säger ingenting.

En grå granitgatsten med grov yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.