E etompau skrev:
Ska du ha en strukturerad klippning från en robot behöver du köpa de senaste modellerna som ofta använder referensstation för att får den nödvändiga precisionen. Enbart GPS räcker inte till
Bosch Indego har klippt strukturerat sedan 2012...alla andra klipper slumpmässigt, troligen för att bosch har patent?
 
A Anton137 skrev:
Jag har en fråg om batterier. Vår Gardena Sileno R100Li, inköpt 2018, stannar med tomt batteri utan att ha hunnit till laddstationen. Förmodligen är batteriet kasst, min fråga är följande: Ska man satsa på ett orginalbatteri eller duger ett ersättningsbatteri lika bra?
Frågan har stötts och blötts många gånger, någon entydigt svar är svårt att få. Det kan funka helt OK, men du kan råka ut för att piratbatteriet dör efter kanske en säsong eller att klipparen slår bakut och klagar på fel laddström etc.

Med originalbatteri är du så säker på att cellerna håller en kvalité som uppfyller Gardenas/Husqvarnas kvalitetskrav, med piratceller vet du aldrig riktigt vad du får.

Valet är ditt.

Sedan tror jag att gardena/Husqvarna skärper kollen och övervakningen av laddningen, en oövervakad laddning med ganska hög ström på de större maskinerna, då måste man kunna säkerställa att det inte blir för varmt eller att det tar fyr i cellerna.
 
D Dilato skrev:
Bosch Indego har klippt strukturerat sedan 2012...alla andra klipper slumpmässigt, troligen för att bosch har patent?
Det gäller väl maskiner utan extern referensstation där Bosch har knåpat ihop en egen lösning?
Du kan välja raka klippmönster med exempelvis en del av Husqvarnas EPOS-maskiner
 
F
H Hans Kj skrev:
Jag har haft samma problem två gånger. Jag har köpt nya batteri och ändå hade klipparen frispel.
Det visade sig att BÅDA gångerna har basenheten blivit ett tillhåll för myror som byggt bo i elektroniken(!)
Lampan lyste som den skulle men slingsignalerna och laddningscyklerna var helt knäppa.
Nu gäller jag ut myrr runt basstationen, för det är dyrt med verkstad…
Huh, jag kanske också skulle lagt myrgift.. har redan myror i basstationen under klipparen.
 
Kretskortsmodulen i laddtornet är helt inkapslad i någon sorts ingjutningsplast, svårt tror jag för myrorna att angripa kortet.

Laddströmmen till klipparen passerar bara kretskortet i laddaren, där finns ingen laddelektronik i kretskortet.

Ett tips är att även ta in laddstationen under vinterförvaringen. Att spänningssätta laddaren under vintern har ringa eller ingen påverkan på hur grejorna klarar vinter, regn och fukt.

För nya användare av roboten, rengör laddblecken på klippare och laddstationen några gånger under klippsäsongen, smuts och oxid kan påverka laddströmmen.
Använd fint sandpapper eller en scotch-svamp.
 
  • Gilla
Nifa och 1 till
  • Laddar…
Jag blir lite konfunderad över "Life"-serien, 700, 1000, 1200 osv, alla verkar vara exakt samma maskin, men dom större maskinerna har fler aktiva timmar per dag.

Innebär det att alla "större" modeller är en 700 som jobbar på övertid?

Vad har ni för storlek på klippare/tomt och hur många timmar sliter dom?
 
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att använda ”no-go zoner” på Lona-modellerna istället för begränsningskabel runt t.ex hallonbuskar etc.
Jag tänker om det är så att man klarar sig med att lägga begränsning runt tomten och sedan sköta alla ”hinder” i kartmappningen istället?

Erfarenheter? För/nackdelar?
 
Kristoffer Hellbom Kristoffer Hellbom skrev:
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att använda ”no-go zoner” på Lona-modellerna istället för begränsningskabel runt t.ex hallonbuskar etc.
Jag tänker om det är så att man klarar sig med att lägga begränsning runt tomten och sedan sköta alla ”hinder” i kartmappningen istället?

Erfarenheter? För/nackdelar?
GPS:en ger inte den noggrannheten samt systemet är inte konstruerat för att avgränsa enskilda objekt inom klippområdet. Du behöver avgränsa föremål på tomten med kabel för att undvika påkörning.

Har du ett gäng hallonbuskar i en större klunga så skulle det ev. funka att göra ett skyddsområde runt dessa.
 
E etompau skrev:
GPS:en ger inte den noggrannheten samt systemet är inte konstruerat för att avgränsa enskilda objekt inom klippområdet. Du behöver avgränsa föremål på tomten med kabel för att undvika påkörning.

Har du ett gäng hallonbuskar i en större klunga så skulle det ev. funka att göra ett skyddsområde runt dessa.
Okey,

Det var ju typiskt, hade vart skönt att slippa dra begränsning runt varje enskild buske på tomten men då kanske jag får tänka om.

Gällande påkörning, har du någon erfarenhet? Jag tänker att en större buske med rejäl stam borde klara en påkörning, misstänker att risken är att maskinen fastnar och det är vad man undviker med begränsningskabel?
 
Kristoffer Hellbom Kristoffer Hellbom skrev:
Okey,

Det var ju typiskt, hade vart skönt att slippa dra begränsning runt varje enskild buske på tomten men då kanske jag får tänka om.

Gällande påkörning, har du någon erfarenhet? Jag tänker att en större buske med rejäl stam borde klara en påkörning, misstänker att risken är att maskinen fastnar och det är vad man undviker med begränsningskabel?
Större buskar med stam ska inte vara något problem, klipparen kommer att känna av detta och vända. Risken att fastna i grenar o.dyl är liten. Fronten är slät för att inget ska kunna fastna där.

Att spika ner beg.kabeln är en snabb process. Om du inte har någon hallonodling så lägg lite tid på att dra kabel runt växtligheten.

Ta en bild på din tomt/buskar etc för fler kommentarer.
 
E etompau skrev:
Större buskar med stam ska inte vara något problem, klipparen kommer att känna av detta och vända. Risken att fastna i grenar o.dyl är liten. Fronten är slät för att inget ska kunna fastna där.

Att spika ner beg.kabeln är en snabb process. Om du inte har någon hallonodling så lägg lite tid på att dra kabel runt växtligheten.

Ta en bild på din tomt/buskar etc för fler kommentarer.
Så här ser tomten ut, tog en google maps bild och punktade ut träd/buskar. Stjärnan är tilltänkt placering av laddstationen.

Tankar eller idéer om hur man ska lägga begränsning/guidning runt buskar etc?

Bekymret verkar vara att avståndet mellan hallonbuskarna och grannens häck är ca 140cm så här tolkar jag det som att en guideslinga och ”corridor-cut” behövs då begränsningskablar runt häck och hallon hamnar ganska nära varandra.

Där någonstans får min hjärna kortslutning. Guideslingan får inte korsa begränsningskabeln, så hur löser man smidigast en klippning av korridoren mellan hallon och häck. (nej, frun tillåter inte att jag gräver bort alla buskar på tomten, jag har redan frågat)


Trädgårdstomt med gräsmatta, träd, buskar och gul villa, planerad laddstation markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdstomt med gräsmatta, träd, buskar och häck sett från ett hus, planer för placering av laddstation markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild över en tomt med markerade träd och buskar samt en stjärna där en laddstation är planerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är inga problem. Roboten kommer hitta in bakom hallonen av sig själv så ringa du bara in respektive hallonbuske med begränsningskabeln och anslut den till ytterkanten.

Det är för övrigt inget problem att dra guiden över en dubbel begränsningskabel. Jag vet att det står att man inte ska göra det, men det funkar utmärkt.

Så beträffande guiden skulle jag inte göra det svårare än såhär.
Satellitbild över tomt med markerad rutt för robotgräsklippare, begränsningskabel och hallonbuskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där är inga problem. Roboten kommer hitta in bakom hallonen av sig själv så ringa du vara in respektive hallonbuske med begränsningskabeln och anslut den till ytterkanten.

Det är för övrigt ingey problem att dra guiden över en dubbel begränsningskabel. Jag vet att det står att man inte ska göra det, men det funkar utmärkt.

Sp beträffande guiden skulle jag inte gära det svårare än såhär.
[bild]
Okey,

Vad skönt, hallonen är det mörkblåa strecket på översikten. Kanske går att slå in hela som en enhet? Och sedan ta vinbärsbuskarna (dom röda) var för sig?
Trädgård med häck och staket framför gult tegelhus, möjlig placering för hallon och vinbärsbuskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kristoffer Hellbom Kristoffer Hellbom skrev:
Kanske går att slå in hela som en enhet? Och sedan ta vinbärsbuskarna (dom röda) var för sig?
Absolut! Det var jag som missförstod vad som var vad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut! Det var jag som missförstod vad som var vad.
Toppen!

Och det borde inte orsaka några problem för klipparen att hitta in även om det bara blir 70-80cm mellan begränsningskablarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.