Ja, vi har en lagstiftning som premierar effektivisering i skogsbruket snarare än att många ska äga små skiften för självhushållning. De senaste 25 åren har antalet gårdar minskat med 6 % och det är gårdar under 100 ha som försvunnit.

Men även om du gillar självhushållning så är du nog relativt ensam om det. Att köpa tjänster är inte något dåligt för de flesta sv oss, tvärtom ser vi arbetsdelning som något positivt. Så även om jag tillhör dem som är imponerade av din driftighet och förmåga att med till synes små medel skapa dig en utkomst på en liten gård så är de flesta av osa andra inte arbetslösa slashasar vi heller, utan vi har jobb att gå till där vi tjänar pengar så vi kan köpa vår ved och grillkol hellre än att producera den själva.

Just jag har iofs. en liten gård där jag tar ved för husbehov, men å andra sidan tillhör jag den växande delen utboende skogsägare, dvs. sådana som inte ens bor i samma kommun som marken vi äger. För min del är avståndet tiotals mil.

Att det skulle finnas någon vidare efterfrågan på små skogsskiften känner jag inte heller igen. Ja, det kan vara svårt med generationsskiften, men det är nog mer för att det är svårt att finansiera stora gårdar än för att det är för svårt att stycka dem.

Jag är inte emot en friare fastighetsbildningsrätt på landsbygden. Jag förstår att kommunerna föredrar sammanhållen bebyggelse för att det förenklar den kommunala servicen, men det kombinerat med att det är svårt att få bygga vare sig på åkerholmar eller åkermark kan göra det svårt att exploatera även i byarna. Sådant borde (i den mån det är ett verkligt problem) ses över likväl som den samlade villabebyggelsen förenklas.

Men med det sagt styckas ett antal hästgårdar av varje år med gårdscentrum och några ha bete, och det byggs även lite nya hus här och var i byarna. Så problemet kanske inte är så stort.

Nära stan och nära naturen är nog det egnahemsboende som främst efterfrågas. Utan egen skog.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Miljörörelsen i den breda bemärkelsen är en kraftfull politisk rörelse som förändrar vårt samhälle på alla nivåer. Den styr moral, barnuppfostran, lagstiftning, arbetsmarknaden, våra företag, politiken, myndigheterna, kommunerna, kulturen, forskningen och domstolarna. Det är det sena 1900-talets mest framgångsrika folkrörelse och ideologi.
På vilket sätt är klimatrörelsen en folkrörelse, menar du? FN har ju drivit frågan officiellt sedan 1972 genom sina organ UNEP och sedermera IPCC. 40 år av ”nu är det bråttom”-retorik tog det tills det blev någon form av rörelse, men någon gräsrotsrörelse är det då inte. Det är en rörelse ledd av byråkraterna och storfinansen.

Gällande en nya egnahem-rörelse så kanske det snarare skulle behövas en egnasamhällen-rörelse idag. Många av statens kärnuppgifter eroderar och så även folkets förtroende. Låt folk upprätta mindre samhällen där skattesatsen är låg mot att folket stöttar upp statens kärnuppgifter i form av brandkår, vårdcentral och utökad grannsamverkan. I och med den låga skattesatsen kommer dock dessa samhällen tvingas avstå från badhus för en kvarts miljard, HBTQ-certifieringar och kommunpampar med miljonlöner. Men det kanske finns de som tycker att det är värt det.
 
Claes Sörmland
KKJ KKJ skrev:
På vilket sätt är klimatrörelsen en folkrörelse, menar du? FN har ju drivit frågan officiellt sedan 1972 genom sina organ UNEP och sedermera IPCC. 40 år av ”nu är det bråttom”-retorik tog det tills det blev någon form av rörelse, men någon gräsrotsrörelse är det då inte. Det är en rörelse ledd av byråkraterna och storfinansen.

Gällande en nya egnahem-rörelse så kanske det snarare skulle behövas en egnasamhällen-rörelse idag. Många av statens kärnuppgifter eroderar och så även folkets förtroende. Låt folk upprätta mindre samhällen där skattesatsen är låg mot att folket stöttar upp statens kärnuppgifter i form av brandkår, vårdcentral och utökad grannsamverkan. I och med den låga skattesatsen kommer dock dessa samhällen tvingas avstå från badhus för en kvarts miljard, HBTQ-certifieringar och kommunpampar med miljonlöner. Men det kanske finns de som tycker att det är värt det.
Jag menar att den breda gröna rörelsen är en folkrörelse i protestantiska norra Europa och inte minst i Sverige. Dess huvudfråga var inte från början klimatförändringarna, det är en senare fråga man har tagit till sig. Naturligtvis är klimatfrågan den stora frågan för de som är så unga att de inte minns tiden före ingen brydde sig om den.

Den breda gröna rörelsen börjar som ett antimodernt projekt som byggde på upplevelsen att mänskligheten förgiftar jorden, ekosystemet och människorna. Inte minst var man rädd för radioaktivitet och generellt för "kemikalier" och plast. Carsons bok Silent Spring från 1962 ses av många som ett startskott. Och man har organiserat sig i lokala föreningar, man driver sin sak i den privata sfären, på det lokala planet, i kommunalpolitiken, på det regionala planet i regionpolitiken, nationellt genom politiken där. Man har fått massmedia med sig och har ett omfattande föreningsliv på alla plan. Man har skollärarna med sig och t o m vår döende svenska kyrka är numera miljöfokuserad. O s v.

Om man inte erkänner detta som vår tids stora folkrörelse så vet jag inte vad som kvalificerar. Vad finns det ens som kan konkurrera med detta som vår tids folkrörelse? Globaliseringsmotståndet? Knappast även om det är en viktig politisk rörelse efter sekelskiftet.
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag menar att den breda gröna rörelsen är en folkrörelse i protestantiska norra Europa och inte minst i Sverige. Dess huvudfråga var inte från början klimatförändringarna, det är en senare fråga man har tagit till sig. Naturligtvis är klimatfrågan den stora frågan för de som är så unga att de inte minns tiden före ingen brydde sig om den.

Den breda gröna rörelsen börjar som ett antimodernt projekt som byggde på upplevelsen att mänskligheten förgiftar jorden, ekosystemet och människorna. Inte minst var man rädd för radioaktivitet och generellt för "kemikalier" och plast. Och man har organiserat sig i lokala föreningar, man driver sin sak i den privata sfären, på det lokala planet, i kommunalpolitiken, på det regionala planet i regionpolitiken, nationellt genom politiken där. Man har fått massmedia med sig och har ett omfattande föreningsliv på alla plan. Man har skollärarna med sig och t o m vår döende svenska kyrka. O s v.

Om man inte erkänner detta som vår tids stora folkrörelse så vet jag inte vad som kvalificerar. Vad finns det ens som kan konkurrera med detta som vår tids folkrörelse? Globaliseringsmotståndet? Knappast även om det är en viktig politisk rörelse efter sekelskiftet.
FN har fått med sig media, skolor och Svenska kyrkan i klimatrörelsen. Miljörörelsen är något annat och får väl anses vara döende?

Klimatrörelsen anser att byggnation av vindkraftsparker är bra. De anser att det är bättre att vi köper odlad mat från andra världsdelar än att vi äter nöt från Sverige. De anser att det är bättre att vi bor i städer än på landsbygden. Att vi använder åkermark för solcellsanläggningar. Osv. Ingen kan väl påstå att detta är miljövänliga alternativ.
 
Claes Sörmland
KKJ KKJ skrev:
FN har fått med sig media, skolor och Svenska kyrkan i klimatrörelsen. Miljörörelsen är något annat och får väl anses vara döende?

Klimatrörelsen anser att byggnation av vindkraftsparker är bra. De anser att det är bättre att vi köper odlad mat från andra världsdelar än att vi äter nöt från Sverige. De anser att det är bättre att vi bor i städer än på landsbygden. Att vi använder åkermark för solcellsanläggningar. Osv. Ingen kan väl påstå att detta är miljövänliga alternativ.
Då kan du inte din historia. Det är den svenska breda miljörörelsen som från början har fått med FN på klimatfrågan och inte tvärt om. Om du läser på om professor Bert Bolin och hur IPCC grundades så förstår du vad jag menar. Naturligtvis agerade inte den svenska rörelsen i ett internationellt vakuum men den var tidigt ute och har haft internationell påverkan av det större slaget. En svensk folkrörelse med internationell påverkan skulle jag sammafatta det som.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då kan du inte din historia. Det är den svenska breda miljörörelsen som från början har fått med FN på klimatfrågan och inte tvärt om. Om du läser på om professor Bert Bolin och hur IPCC grundades så förstår du vad jag menar. Naturligtvis agerade inte den svenska rörelsen i ett internationellt vakuum men den var tidigt ute och har haft internationell påverkan av det större slaget. En svensk folkrörelse med internationell påverkan skulle jag sammafatta det som.
Må så vara. Att det fanns en stark miljörörelse för 50 år sedan betyder dock inte att dagens klimatrörelse, som är något helt annat, är en folkrörelse. Klimatrörelsen är oerhört centraliserad och går mot att bli en global regering med vattentäta skott gentemot folken.
 
  • Gilla
JRS75
  • Laddar…
Claes Sörmland
KKJ KKJ skrev:
Må så vara. Att det fanns en stark miljörörelse för 50 år sedan betyder dock inte att dagens klimatrörelse, som är något helt annat, är en folkrörelse. Klimatrörelsen är oerhört centraliserad och går mot att bli en global regering med vattentäta skott gentemot folken.
Det är du som pratar om "klimatrörelse", jag pratar om den svenska breda gröna folkrörelsen. Den har betydligt fler frågor än klimatet och skulle knappast nöja sig om klimatfrågan löstes t ex tekniskt. Utgångspunkten skulle fortfarande vara upplevelsen att mänskligheten förgiftar jorden, ekosystemen och människorna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Man borde se hur vi får alla tätorter runt 5 000 pers växa till 10 000 pers istället för att byggas på höjden där flest människor bor. Med det ökade välståndet är det många övre medelklassare som kan bo lite var som, antingen för att de redan har tjänat in sin pengar och kan nu driva second hand och cafe utan att gå i konkurs, eller de har möjligheter till teams möte med sin övre medelklasskollegor på jobbet.

Högstadiium, vårdcentral, tandläkare, simhall, ICA, bolaget.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utgångspunkten skulle fortfarande vara upplevelsen att mänskligheten förgiftar jorden, ekosystemen och människorna.
Pratar du om någon sorts antroposofgrundad ideologi som du anser styra samhället? Sådana tankar är rätt marginella i sverige, i tyskland är det en mycket vanligare hållning. Inte så konstigt då Steiner anses vara inspirationen till blod och jord ideologin och tyskarna ofta har åsikter som blandar ordning och regler med hippie tänk. Du kanske är rätt gammal och har stött på utflyttande grönavågen hippies? Fast inte ens dessa var väl så mycket hippies som folk säger.

M -MH- skrev:
Man borde se hur vi får alla tätorter runt 5 000 pers växa till 10 000 pers istället för att byggas på höjden där flest människor bor. Med det ökade välståndet är det många övre medelklassare som kan bo lite var som, antingen för att de redan har tjänat in sin pengar och kan nu driva second hand och cafe utan att gå i konkurs, eller de har möjligheter till teams möte med sin övre medelklasskollegor på jobbet.
En bostads och landsbygdspolitik skulle givetvis göra skillnad. Nu finns ingen sådan och har varit kraftlös länge men jag tror många vill bo i större städer. Som jag sagt tidigare är utflytt mest pga. att det inte funkar ekonomiskt i storstäderna. Sedan går det vär sisådär med hemmajobben? Programmerare verkar anamatt det stort men i övrigt verkar mellancheferna få panik och valla alla mot kontoren så mycket det kan.
 
Bostadspolitik har vi, det är kommunerna som försöker bygga så tätt som möjligt så centralt som möjligt "för där vill alla bo".

Jag trodde folk flyttade till storstäder för att det inte funkar ekonomiskt med att bo på landet? Det har ju varit den traditionella ordningen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag trodde folk flyttade till storstäder för att det inte funkar ekonomiskt med att bo på landet? Det har ju varit den traditionella ordningen.
Senaste 20 åren eller så ha många velat flytta till stora städer pga kultur, nöjen etc. Nu har det funnits ett visst "gröna vågen" snack i ca 5 år men på det hela tror jag det handlar om få personer och för det mesta drivs det av omöjligheten att bo i storstad.
 
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Pratar du om någon sorts antroposofgrundad ideologi som du anser styra samhället? Sådana tankar är rätt marginella i sverige, i tyskland är det en mycket vanligare hållning. Inte så konstigt då Steiner anses vara inspirationen till blod och jord ideologin och tyskarna ofta har åsikter som blandar ordning och regler med hippie tänk. Du kanske är rätt gammal och har stött på utflyttande grönavågen hippies? Fast inte ens dessa var väl så mycket hippies som folk säger.
Nej jag hävdar inte att någon antroposofgrundad ideologi styr samhället. Det är ett missförstånd.

Jag menar bara att den breda miljörörelsen är en framgångsrik folkrörelse som delvis har förändrat samhället. Och rörelsens utgångspunkt är bredare än klimatfrågan som är en senare fråga. Mycket mer fundamentalt är rädslan för alla möjliga "gifter" där rädslan för radioaktiviteten och pesticider kom först. Plast har t ex varit med med giftlistan sen 70-talet, tänk mikroplaster eller plastmjukgörare för mer samtida varianter. Idag hetsas det om "ultraprocessad mat" för tio år sen var det mjölk (den var t o m rasistisk då!) o s v. Tankefiguren är densamma, människan skapar artificiella "gifter" som är farliga för oss och ekosystemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Senaste 20 åren eller så ha många velat flytta till stora städer pga kultur, nöjen etc.
Är det sant verkligen? Dvs att kultur och nöjen skulle dra särskilt mycket. Tvärtom så sker ju allt mer av det "på nätet" idag.

Är det inte snarare jobb och utbildning som dragit till storstäderna? Det var iaf det som gjort att jag själv bor i Göteborg, men arbetar i Stockholm...
 
Hoppas det blir som gamla tiders egnahem, tomter som säljs med tomträtt och utköp efter säg 15 års boende, att man med eget arbete kan göra insatsen lägre och att tomter säljs direkt till slutköparen som därefter får välja vilken husleverantör som helst, eller lösvirke. Då får vi varierade områden där byggbolagen inte tar hela vinsten.

Med tomträtt minskar också risken för spekulation.
 
engs
makhno_ makhno_ skrev:
Som Stockholmare har jag erfarenhet av att många lämnar staden och förstaden innan barnen börjar skolan. De söker då villor i kranskommuner eller platser de har koppling till. Saken är att alla jag mött egentligen vill bo kvar men får inte tag på lägenheter som tillräckligt stora och billiga för deras familj. Detta ser då ut som att villor efterfrågas när det egentligen är något annat. Samma sak gäller "gröna våg" liknande livsstilar och drömmar. Ofta handlar det om att skapa lite mer realistiska drömmar då stadsdrömmen visat sig omöjlig.
Nu är jag ingen Stockholmare, men tror nog att jag aldrig träffat på en barnfamilj som hellre bor i lägenhet än i en villa. Oavsett lägenhet, läge eller prisnivå. Man vill kunna se de små springa ut på den egna gräsmattan osv.

Möjligen när yngsta är kanske +15 så har jag hört några få familjer fundera på lägenhet igen, om de redan bor i villa och föräldrarna har vuxit upp i lägenhet själva eller så och van vid sådant liv.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.