J JFrisk skrev:
Passar borrarna chucken i den borrsvängen?
Har ett gäng såna borrar i en trälåda men passade inget vidare att montera i någon av de chuckar jag har... Jag har funderat på vad de passar till.
Jag prövade bara lite snabbt och om man satte konan så långt in i chucken som det gick så verkade det sitta bra.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
T
fyrkantig kona är ju för den där chucktypen med två käftar med ett v-spår i. De brukar sitta helt ok när man bara fått dom i rätt läge. Men det var länge sedan nu, har nog bara ett eller två borr kvar som funkar.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Verktyg och tillbehör på en verkstadsbänk, inklusive borrbitar, skruvbitsset och tätningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite gott&blandat
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Köpte denna i veckan. Än så länge har den fått rengöra vinterdäcken. Tänkte pröva den på trallen och se hur den rår på algerna.

Just nu sitter en "hårdare" vit borste på. Standard är den svarta som är mjuka naturborst. Men även den vita syntetiska är mycket mjuk, inte i närheten av t ex en diskborste.
[bild]
Jag var supersugen på den där också. Är vattenstrålen tillräckligt mild för att man ska kunna köra den på trä och målade ytor?
 
Redigerat:
Jonas Persson
siggebo siggebo skrev:
Jag var supersugen på den där också. Är vattenstrålen tillräckligt mild för att man ska kunna köra den på trä och målade ytor?
Det är ingen vattenstråle som tvättar. Max 20 bar säger manualen. Vattenstrålen träffar ett skovelhjul som via några kugghjul roterar borsten. Så vattnet bara rinner ner mot marken.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det är ingen vattenstråle som tvättar. Max 20 bar säger manualen. Vattenstrålen träffar ett skovelhjul som via några kugghjul roterar borsten. Så vattnet bara rinner ner mot marken.
[video]
Tack! Det är en Peltonturbin ifall du behöver stila nästa gång någon frågar🤓
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jag letar efter en prisvärd bordsåg. Ca 4-5000kr. Hit me.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
[länk]

Stickan
Tack, kikade på den tidigare. Verkar lite rapplig/vinglig. Denna är jag sugen på. DEWALT DWE7485-QS Bordcirkelsåg, En Storlek, Svart - Gul
https://amzn.eu/d/eQziDy0
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag letar efter en prisvärd bordsåg. Ca 4-5000kr. Hit me.
Köp skils bordsåg, ny klinga och ett bra parallellanslag och du är uppe i 5000kr. Svårt att rekommendera någon annan bordsåg när ordet ”prisvärd” nämns.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
K
C Chokladmonster skrev:
Köp skils bordsåg, ny klinga och ett bra parallellanslag och du är uppe i 5000kr. Svårt att rekommendera någon annan bordsåg när ordet ”prisvärd” nämns.
Bättre köpa dewalten direkt, istället för att försöka sminka grisen
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
K kniv skrev:
Bättre köpa dewalten direkt, istället för att försöka sminka grisen
En gris förblir alltid en gris.😂

Stickan
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
E
C Chokladmonster skrev:
Köp skils bordsåg, ny klinga och ett bra parallellanslag och du är uppe i 5000kr. Svårt att rekommendera någon annan bordsåg när ordet ”prisvärd” nämns.
Hur mycket bättre är en annan klinga? Jag har bara provklyvt några regelstumpar hittills men var förvånad över hur fina snitt det blev (så länge inte jag gjorde något dumt).
Geir-prylen kändes dock helkass, liten klen och glappade i spåret.
 
E Emil.P skrev:
Hur mycket bättre är en annan klinga? Jag har bara provklyvt några regelstumpar hittills men var förvånad över hur fina snitt det blev (så länge inte jag gjorde något dumt).
Geir-prylen kändes dock helkass, liten klen och glappade i spåret.
Klingan som följer med är absolut inte skit men jag tycker den tappade skärpan efter mitt första projekt (och är därför rätt slö nu) samtidigt som det är universalklinga. Jag insåg behovet av en mer fintandadklinga rätt snabbt men det beror ju helt och hållet på vad man ska göra.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
K kniv skrev:
Bättre köpa dewalten direkt, istället för att försöka sminka grisen
Parallellanslaget på dewalten är väl också rätt kasst? Men föredrar man en gul gris istället för en röd så kan man absolut köpa dewalten. 😉
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.