Alldeles för fin ved. När det där har vuxit i 30år till blir det sågstock och ved. Björkplankor av snickerikvalitet är dyra.
 
Skogsstyrelsen har varit och visat området. Vid ett tillfälle stod jag vid klyven när några bilar lande in med bl.a. est/lettländare på besök.
Beståndet är i snitt 30-40 cm i brösthöjd.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Två yxor, en med blått skaft och en orange, instuckna i en klabb med ved bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick en liten stund över så då fick yxorna komma fram.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Alldeles för fin ved. När det där har vuxit i 30år till blir det sågstock och ved. Björkplankor av snickerikvalitet är dyra.
Ont om sågverk som köper björk här i Sverige
 
F fribygg skrev:
Ont om sågverk som köper björk här i Sverige
Tror jag också, riskerar bli lövmassa.... eller ved.
Vi hade ett i området som bara sågade löv. Jag har rester i bastun av alpanel och asplavar.
Men med "borrproblem" så vem vet....
Tror att det kommer att förändras, men skog är mera än en generation.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror jag också, riskerar bli lövmassa.... eller ved.
Vi hade ett i området som bara sågade löv. Jag har rester i bastun av alpanel och asplavar.
Men med "borrproblem" så vem vet....
Tror att det kommer att förändras, men skog är mera än en generation.
Björken blir nog inte en mansålder (85?) Hos mig i Östergötland när den sitt max innan ägaren blir pensionsmogen.
Jag tror man fortfarande sågar björktimmer i Österbymo.
 
C
N Niq skrev:
Lite ot. Oregons biodegradable trimmertråd. Den här biten har legat ute på marken åtminstone 3 år nu.
[video]
Allting är relativt - Husqvarna säger 7-20 år alt. 7-12 år för sin BioX-produkt. Jämfört med >50 år för den icke-nedbrytbara varianten om jag förstått det rätt.
 
C cpalm skrev:
Allting är relativt - Husqvarna säger 7-20 år alt. 7-12 år för sin BioX-produkt. Jämfört med >50 år för den icke-nedbrytbara varianten om jag förstått det rätt.
Ok jämfört med 50 år så är ju 7 år ganska lite. Får väl låta den ligga några år till o se vad som händer. Stål är ju också biologiskt nedbrytbart.
 
N Niq skrev:
Sådana där små nätta kubbar klyver man snabbt o lätt med yxan. Man behöver inte många grova vresiga kvistiga kubbar innan tom en billig långsam klyv är snabbare än yxan.
Ja och dom klyvs ju i 4 bitar på en gång så inte en chans att yxan är snabbare och klyver man 4-5 timmar är man säkert ganska less på yxan.
 
M Mikko58 skrev:
Ja och dom klyvs ju i 4 bitar på en gång så inte en chans att yxan är snabbare och klyver man 4-5 timmar är man säkert ganska less på yxan.
Ja har man en snabb klyv går det säkert snabbare.
 
N Niq skrev:
Ja har man en snabb klyv går det säkert snabbare.
Ja den på filmen här uppe i tråden var väl nog snabb och han skulle ju kunna ta upp en ny klabb med massavedssaxen när han klyver om han vill vara riktigt snabb och stressad.
 
Underbar lördagkväll Motorsåg på vedkärra med nykapade stockar vid en sjö en solig kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mycket prat om klyvar nu (härligt!) men vi ska inte glömma pannorna heller.

Jag har inte ansiktsboken, så vet inte om det går att länka hur som helst. Men jag kunde iaf se den.

Här har vi en rejäl panna pojkar 😜

https://www.facebook.com/reel/1058187615273747/
 
  • Haha
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Blev lite plank och brädor sågat i morse 🙂

Nysågade plankor och brädor på marken framför en blå traktor och vedskjul i lummig skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ont om sågverk som köper björk här i Sverige
Däremot är det inget problem att sälja björkplankor för bra pris direkt till snickerier. Det betalas fantasipriser för björkvirke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.