P
S SueCia skrev:
Det saknas ju lite information i centralförteckningen, som märkström och Area, men det är inga katastrofer. Tycker den såg hyffsad ut ändå. Jag förstår inte grejen med så mycket personskyddsbrytare, men det är en smaksak och inga direkta fel.

Att sätta jordfelsbrytaren till höger på mittenraden trots att den enligt dokumentationen skyddar hela mittenraden och nedre raden är lite märkligt, men inget fel.

Det allvarligaste vi kan se från bilderna är helt klart de grundisolerade ledarna utanför centralen och den stora urtagningen i kapslingen.
Personskyddsbrytare är väldigt bra till uttag och armaturer utomhus.
Löser de ut påverkas inte installationen inne, t.ex. frysboxen eller strömförsörjningen till inbrottslarmet...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
P Peter787 skrev:
Personskyddsbrytare är väldigt bra till uttag och armaturer utomhus.
Löser de ut påverkas inte installationen inne, t.ex. frysboxen eller strömförsörjningen till inbrottslarmet...
Jag vet, men det är ju inte relevant i det här fallet då TS fått flertalet personskyddsbrytare som enligt mig är helt onödiga. och ingen av dem avser utomhuselen...

Sen föredrar jag en jordfelsbrytare för all el inne och en jordfelsbrytare för all el ute.
Varför skulle det vara negativt att inbrottslarmet ligger på samma jordfelsbrytare som utomhuselen? Det var ett dåligt exempel, kan t.o.m se fördelar med att ha inbrottslarmet på jordfelsbrytaren för utomhuselen :)
 
S SueCia skrev:
kan t.o.m se fördelar med att ha inbrottslarmet på jordfelsbrytaren för utomhuselen
Nja. Nu har väl kanske de flesta larm batteribackup. Men jag tror det var i början av 90 talet så var det känt (eller så var det en skröna) att Volvo hade billarmet på samma säkring som blinkers. Det var tydligen lätt att bända bort ett av blinkerglasen, och kortsluta till karossen. Så väldigt många volvobilar som drabbades av inbrott, hade även en bortbruten blinkers. Larmet startar ju blinkning när det löser ut, och säkringen löser direkt.

Man vill ju inte att en tjuv kan neutralisera villalarmet genom att fixa jordfel i en trädgårdslampa.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Finn fem fel!
Nej, det är inte korrekt. Ledarna får inte hänga fritt åtkomliga.
Han borde ha satt dit en central som är bredare och täcker hålet i den fina tapeten. Betala inte!
Undrar om du uppriktig??Elfirma? Kompis?
 
P
S SueCia skrev:
Jag vet, men det är ju inte relevant i det här fallet då TS fått flertalet personskyddsbrytare som enligt mig är helt onödiga. och ingen av dem avser utomhuselen...

Sen föredrar jag en jordfelsbrytare för all el inne och en jordfelsbrytare för all el ute.
Varför skulle det vara negativt att inbrottslarmet ligger på samma jordfelsbrytare som utomhuselen? Det var ett dåligt exempel, kan t.o.m se fördelar med att ha inbrottslarmet på jordfelsbrytaren för utomhuselen :)
En förslagen inbrottstjuv uppskattar säkert din inställning, orsaka ett jordfel på uttaget där ute och larmet är dött inom några dagar när ett eventuellt backupbatteri är urladdat.
 
S SueCia skrev:
Sen föredrar jag en jordfelsbrytare för all el inne och en jordfelsbrytare för all el ute.
Varför skulle det vara negativt att inbrottslarmet ligger på samma jordfelsbrytare som utomhuselen? Det var ett dåligt exempel, kan t.o.m se fördelar med att ha inbrottslarmet på jordfelsbrytaren för utomhuselen
Jag skulle säga minst två JFBer för inomhuselen, där belysning och uttag är någorlunda jämnt fördelade på dessa samt att varje (huvud)del av bostaden ha minst en ljuspunkt per JFB.

Nej aldrig någon väsentlig del av inbrotts-/brandlarm på utomhuselens JFB.
Bättre att larmet ligger på samma JFB som värmen, för då får man iaf notis om att värmen kan vara spänningslös.

Visserligen är det lika lätt att öppna mätarskåpet och slå ifrån huvudbrytaren som att skapa jordfelm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
P Peter787 skrev:
En förslagen inbrottstjuv uppskattar säkert din inställning, orsaka ett jordfel på uttaget där ute och larmet är dött inom några dagar när ett eventuellt backupbatteri är urladdat.
Varför skulle man ens ha ett inbrottslarm om man tänker ignorera när det larmar?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle säga minst två JFBer för inomhuselen, där belysning och uttag är någorlunda jämnt fördelade på dessa samt att varje (huvud)del av bostaden ha minst en ljuspunkt per JFB.

Nej aldrig någon väsentlig del av inbrotts-/brandlarm på utomhuselens JFB.
Bättre att larmet ligger på samma JFB som värmen, för då får man iaf notis om att värmen kan vara spänningslös.

Visserligen är det lika lätt att öppna mätarskåpet och slå ifrån huvudbrytaren som att skapa jordfelm.
Som sagt, jag ser fördelar med att ha larmet på utomhuselen, precis som jag ser fördelar att ha den på inomhuselen.

Ur inbrottsskyddssynpunkt är det garanterat bäst att ha den på utomhuselen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Som sagt, jag ser fördelar med att ha larmet på utomhuselen, precis som jag ser fördelar att ha den på inomhuselen.

Ur inbrottsskyddssynpunkt är det garanterat bäst att ha den på utomhuselen.
Jag har iofs. jobbat 12 år på Securitas och lett installationer av bla. inbrottslarm, men du vet bäst...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
P Peter787 skrev:
Jag har iofs. jobbat 12 år på Securitas och lett installationer av bla. inbrottslarm, men du vet bäst...
16 år här, vad vill du ha sagt?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
jakobsbygge
får man lämna det som på bilden?
 
  • Elcentral med öppna elledningar markerade, ifrågasatt installationssätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Jonas Arvidsson
  • Laddar…
S
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
får man lämna det som på bilden?
Ja, inga problem med det där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
16 år här, vad vill du ha sagt?
Antagligen inte med larminstallationer, får vi hoppas.
 
S SueCia skrev:
Som sagt, jag ser fördelar med att ha larmet på utomhuselen, precis som jag ser fördelar att ha den på inomhuselen.

Ur inbrottsskyddssynpunkt är det garanterat bäst att ha den på utomhuselen.
Vilka är fördelarna?

Varför är det en fördel ur inbrottsskyddssynpunkt att ha inbrottslarmet på utomhuselen?
 
G GoGetLost skrev:
Laddboxen ska väl ha en egen JFB om jag inte missminner
Nej men kravet är att en laddbox måste ha egen säkring, antingen i boxen eller på matningen. Så den kan dela jordfelsbrytare med annat även om det kanske är dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.