A Avemo skrev:
Det var en bra jämförande bild. Tiguan ser ju ut ungefär som en SUV sett ut på senare år. ID.4 ser i stället ut som en normal kombi där man lagt på en dm under golvet, kortat av motorhuven och monterat enorma hjul. Och det är ju ungefär vad man gjort också. Elbilar får av naturliga skäl lite andra proportioner. Så de kommer nog ofta att se lite annorlunda ut.
Jag vill väl mena att ID4 lika gärna hade kunnat vara en ICE bil, det får utan problem plats en bensinmotor där framme. Blir lite tom volym i golvet där batterierna sitter som man kan använda för extra benutrymme, eller helt enkelt låta vara. Det är inte så revolutionerande skillnad som många får det att låta.

Sen med Solid State batterier blir dom kompakta och vi behöver inte ha ett golv med batterier längre. Men det är ju framtidens lösning.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och då kommer man fram till att en 2024 Passat GTE med 25kWh batteri löser allt?
Vissa gör uppenbarligen det. Själv skulle jag aldrig få för mig att skaffa en hybrid igen, det är på tog för dyrt att betala för dubbla drivlinor för min smak.

Jag skulle hellre ta en elbil med halva den räckvidden jag har idag (500 km WLTP) än köpa en hybrid om jag av någon anledning skulle behöva kompromissa.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
engs
Labbar en hel del med maxnivå på laddning. Utifrån behov och elpris.
Om jag kommer hem från en långkörning med några få procent och bara ska till kontoret dagen efter. Samtidigt som det ska vara högt elpris. Ställer jag ner den till att ladda till 50% (lägsta som går ställa). Sen väntar jag in och hoppas på lägre elpris då jag låter den ladda upp till 80% för att sen inte behöva ladda på några dagar om det bara är kontorsjobb. Då kan jag ansluta för att förvärma bilen men ställer ner max under aktuell laddnivå.

Är väl kanske inte många kronor man sparar, men det blir lite sport av det hela.

Samtidigt som jag hoppas att det är mest optimalt att pendla runt 50%, som kan kompensera för att jag ändå relativt ofta snabbladdar och även laddar upp till 100% inför en långkörning. Tjänstebil så inte personligt drabbad men det är synd med kapitalförstöring oavsett.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag vill väl mena att ID4 lika gärna hade kunnat vara en ICE bil, det får utan problem plats en bensinmotor där framme. Blir lite tom volym i golvet där batterierna sitter som man kan använda för extra benutrymme, eller helt enkelt låta vara. Det är inte så revolutionerande skillnad som många får det att låta.
Visst hade det varit möjligt. Precis som det är möjligt att göra en elbil på en bottenplatta som ursprungligen är gjord för en förbränningsmotorbil. Men det finns uppenbara fördelar med att dela på dem också.

Jag vill ha en lite mindre bil än ID.4. Och vill jag också ha dragkrok finns det inte så stort urval. Tre som jag tittat på är Volvo EX30, Renault Megane E-tech och Mercedes EQA. Volvon och Renaulten är från grunden konstruerade som elbilar. Mercedesen är en konverterad förbränningsmotorbil. Mercedesen är längre, tyngre och har mindre bagage än både Volvon och Renaulten. Jag tror inte att det är en slump.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
440km WLTP och du kommer till Jönköping från Stockholm, det är väl ganska bra? Ändå typ 330km motorväg till Supercharger i Jönköping
Absolut. Inga problem. Det blir ett laddstopp på väg till Gbg från Stockholm, vilket är helt ok. Jag stannade förstås minst en gång på vägen även med fossilbil.
Däremot så kommer jag inte till Jönköping på vintern då det är mycket 110- och 120-väg på sträckan. 😎
 
S
A Avemo skrev:
Visst hade det varit möjligt. Precis som det är möjligt att göra en elbil på en bottenplatta som ursprungligen är gjord för en förbränningsmotorbil. Men det finns uppenbara fördelar med att dela på dem också.

Jag vill ha en lite mindre bil än ID.4. Och vill jag också ha dragkrok finns det inte så stort urval. Tre som jag tittat på är Volvo EX30, Renault Megane E-tech och Mercedes EQA. Volvon och Renaulten är från grunden konstruerade som elbilar. Mercedesen är en konverterad förbränningsmotorbil. Mercedesen är längre, tyngre och har mindre bagage än både Volvon och Renaulten. Jag tror inte att det är en slump.
Har du kollat på nya Hyundai Kona? Den har 750 kg dragvikt om det räcker till.
 
Funderat lite och jag har nog mina gamla vanor som referens när man lätt körde 40-50 mil i sträck. Backar man tillbaka 70/80-tal var det väl ungefär sträckan för en tank utifrån dåtida bilars förbrukning.
Så får jag 40 mil vintertid blir det bra, det tycker jag inte är överdrivet krav på en modern elbil. Tung kärra dras bara april-oktober så det är under hyfsat varm period.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
T TommyC skrev:
[länk]

aluminium korroderar, stål/järn rostar, resultatet blir snarlikt men mindre bra i båda fallen

vad menar du?
När en journalist skriver rostig aluminium så blir man mörkrädd.
Det man sett på en del Teslor är korroderade jordpunkter. Detta är mkt vanligt på dagens bilar och bör naturligtvis förbättras för att förebygga div elfel.
Det man normalt menar med rostskador är ju stora hål som till sist stoppar bilen i besiktningen.
Edit: jag ser nu att Tesla 3 är en vanlig stålbil...
Ser ut att bli stora problem om man inte bryr sig:
 
Redigerat:
S sinuslinus skrev:
Har du kollat på nya Hyundai Kona? Den har 750 kg dragvikt om det räcker till.
Tack. Den har jag inte tittat närmare på. Fast Renaulten är redan beställd. Syskonet Kia Niro var jag nyfiken på. Men det blev aldrig att jag provkörde den. Det drog ut lite på tiden med att få tillstånd att göra undantag från företagspolicyn beträffande fabrikat. När jag fick klartecken var det hög tid att beställa.
 
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var den konventionella visdomen på den tiden Leaf och Zoe var de dominerande elbilarna. ABC, always be charging, var inte ett skämt då, utan så folk resonerade. Med ett litet batteri värdesatte man helt enkelt en momentant maxad räckvidd så högt att batteriernas livslängd ännu inte blivit en viktig fråga.

Så att en enstaka säljare lever kvar i den världen är nog inte så förvånande.
Sedan lever väl dom mycket på pluginhybrid världen!

Är ju pluginhybridens förbannelse, enfasladdning och max 50km.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Funderat lite och jag har nog mina gamla vanor som referens när man lätt körde 40-50 mil i sträck. Backar man tillbaka 70/80-tal var det väl ungefär sträckan för en tank utifrån dåtida bilars förbrukning.
Så får jag 40 mil vintertid blir det bra, det tycker jag inte är överdrivet krav på en modern elbil. Tung kärra dras bara april-oktober så det är under hyfsat varm period.
Det är ju nästan så ID7 klarar det med 86kWh batteriet. Men man behöver väl komma upp i 100kWh+ för att nå det bra. Nu måste det till t.ex. en Model S LR eller en EQS/EQE.

Dom flesta med lång räckvidd verkar nöja sig att bygga runt 300-350km motorväg vintertid


https://ev-database.org/compare/ele...xt=-1~5|paging:currentPage=0|paging:number=10
 
kisumisu
Den största nackdelen som jag tycker med elbil är att det görs bara mini och lyxmodeller.

Finns få familjebilar.
Tom ID Buzz verkar ha max 5 säten eller välja förlora bagage utrymme.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Den största nackdelen som jag tycker med elbil är att det görs bara mini och lyxmodeller.

Finns få familjebilar.
Tom ID Buzz verkar ha max 5 säten eller välja förlora bagage utrymme.
Det finns massa MPV bilar, men ofta inte så lång räckvidd.

7 sits med "ok" räckvidd
https://ev-database.org/car/2140/Mercedes-Benz-eVito-Tourer-Long-90-kWh

https://ev-database.org/car/2151/Peugeot-e-5008-98-kWh-Long-Range

https://ev-database.org/car/1835/Kia-EV9-998-kWh-AWD

https://ev-database.org/car/2155/Volkswagen-ID-Buzz-LWB-Pro-S
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Funderat lite och jag har nog mina gamla vanor som referens när man lätt körde 40-50 mil i sträck. Backar man tillbaka 70/80-tal var det väl ungefär sträckan för en tank utifrån dåtida bilars förbrukning.
Så får jag 40 mil vintertid blir det bra, det tycker jag inte är överdrivet krav på en modern elbil. Tung kärra dras bara april-oktober så det är under hyfsat varm period.
Ok, i så fall är det Mercedes EQS, Tesla LR, Porsche Taycan eller Lucid Air som gäller.

Kolla siffrorna under Cold Weather och Highway:
https://ev-database.org/#sort:path~...xt=-1~5|paging:currentPage=0|paging:number=10
 
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns massa MPV bilar, men ofta inte så lång räckvidd
Jo nån kanske det finns men flesta verkar vara phev inga rena elbilar.

Det närmaste familjebil är Kia Ceed men återligen hybrid. Sen finns det som sagt ID Buzz.

Kanske handlar det om körkortsklass att bilen blir för tung eller nåt annat för ju längre bil = mer plats för batterier. Fast fossilmotorn borde ju även den väga en hel del.

Någon som vet om det finns husbilar som går på el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.