Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Fick tom rådet av en bilsäljare "elbilar ska jämt vara på laddning när det inte används" jo tjena!
Men kanske vill att man skall förstöra batteriet i förtid för att kunna sälja mer nya bilar.
Det är inget fel med det rådet.
Bilens BMS slår ju själv av laddningen när det är lämpligt.
Batteriet laddas sen inte även om kabeln sitter i i flera dagar. (troligen sker det dock lite underhållsladdning antar jag, om bilen står i veckor).
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det går ju att testa degradering, sen har en del bilar degraderingen eller återstående kapacitet i infotainment systemet.

Tror dock 80% inte testar utan köper bilar och set glada ut. Spelar det någon roll för andrahandsvärdet om det är 94 eller 91% kvar?
Vet inte!
Men kanske mera trådrelevant än läkarstatus, chaufförslöner, globalt klimat, etc. 😎
Ber om ursäkt om min fråga om elbils batteristatus inte ses som relevant för äldre elbil. 😉
 
Läste på ett amerikanskt forum om någon som hade kört ca 10 000 mil med samma bil som jag har (Mach-E) och hela tiden hade laddat 100% hemma och 80% på snabbladdare. Efter att ha kört den sträckan hade han mätt batterikapaciteten. Den var 96%.
Så jag är inte speciellt orolig i ärlighetens namn.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inget fel med det rådet.
Bilens BMS slår ju själv av laddningen när det är lämpligt.
Batteriet laddas sen inte även om kabeln sitter i i flera dagar. (troligen sker det dock lite underhållsladdning antar jag, om bilen står i veckor).
Jo visserligen är nog bilens laddinfrastruktur när den kommunicerar med laddbox, lite mer avancerad än mobilens. Speciellt äldre mobiler.

Men kan säga såhär att jag paijade en mobils batteri just för att jag hade den jämt i laddaren. Flera dygn i sträck.

Antar också att det kan vara lite olika från bil till bil.

Men sen ska vi inte heller glömma diverse överslag t ex åska. Kan inte vara så bra ha bilen ansluten i onödan.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo visserligen är nog bilens laddinfrastruktur lite mer avancerad än mobilens. Speciellt äldre mobiler.

Men kan säga såhär att jag paijade en mobils batteri just för att jag hade den jämt i laddaren. Flera dygn i sträck.

Antar också att det kan vara lite olika från bil till bil.
Mobiler har ju ofta en löjligt kort livslängd. Det är ofta inte batteriet som fäller den även om det händer. Där har tillverkarna i högre grad optimerat batterihanteringen för att få ut maximal kapacitet ur batteriet. Det sker på bekostnad av livslängden. I bilarna görs det kompromisser med kapaciteten för att öka livslängden. Att alltid ha laddaren inkopplad när bilen är hemma innebär att den alltid är laddad när man skall använda den. Jag ser inget problem med rådet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det tycker jag också känns som ett rejält tveksamt köp.
Det är ju ändå en amerikansk bil, och jag har ju mina fördomar om amerikansk byggkvalitet, sen har jag fått för mig att Tesla är rostbenägna.
Men risken för att alla möjliga knappar och prylar pajar, att ABS och airbag-lampor börjar lysa och kräva dyra verkstadsbesök, och att bilen blir underkänd vid besiktningen pga av rost - sånt gör att jag tvekar på att lägga 200' för en tio år gammal bil, särskilt ett märke från USA.

edit:
Jag glömde ... Detta gäller oavsett vilken slags motor och bränsletank den har, det är nämligen det minsta problemet på en 10 år gammal bil.
De är byggda av aluminium...
 
A AndersS skrev:
Vet inte!
Men kanske mera trådrelevant än läkarstatus, chaufförslöner, globalt klimat, etc. 😎
Ber om ursäkt om min fråga om elbils batteristatus inte ses som relevant för äldre elbil. 😉
Naturligtvis passar frågan i tråden. Vad som sätter andrahandsvärdet är intressant för många, både potentiella säljare och spekulanter.

När jag säljer min bil om några år tror jag att köparna kommer värdera den utifrån att det är en Id4 från 2021 som gått ett visst antal mil.

Vad batteridegraderingen kommer vara på just den bilen tror jag kommer vara relativt oviktigt. De fledta kommer fortsätta köpa på chans efter årsmodell och mil.

Så batteristatus kommer nog vara lika oviktigt som extrautrustningen. Det må vara irriterande för dem av oss som försöker vårda våra batterier, men egentligen inte mer irriterande än att andrahandsmarknaden sätter större värde på vilken färg en bil har än om den har dragkrok och/eller all extrautrustning man kan få.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Fick tom rådet av en bilsäljare "elbilar ska jämt vara på laddning när det inte används"
Det var den konventionella visdomen på den tiden Leaf och Zoe var de dominerande elbilarna. ABC, always be charging, var inte ett skämt då, utan så folk resonerade. Med ett litet batteri värdesatte man helt enkelt en momentant maxad räckvidd så högt att batteriernas livslängd ännu inte blivit en viktig fråga.

Så att en enstaka säljare lever kvar i den världen är nog inte så förvånande.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Elbilar är inte nytt och exotiskt längre helt enkelt, vilket får anses vara en god nyhet och något av ett svar på trådens ämne
 
J jocke31 skrev:
Ok, tillbaka till huvudfrågan:
[länk]
Det verkar ju rimligt. Men det känns som att de kanske dragit lite stora slutsatser i artikeln. När folk får frågan om vilken räckvidd de vill ha i elbilen kan det tänkas att många anger hur långt de i normala fall vill kunna köra innan de behöver ladda. Och det är ju något annat än WLTP-räckvidden.

För egen del tycker jag att ID.4 gärna fick ha lite längre räckvidd. Framför allt på vintern. Det är tillräckligt men det skulle vara praktiskt ibland om den var längre. Och den är inte 50 mil utom i ideala förhållanden. Min nästa bil kommer att ha något kortare WLTP-räckvidd. Man kan inte få allt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det verkar ju rimligt. Men det känns som att de kanske dragit lite stora slutsatser i artikeln. När folk får frågan om vilken räckvidd de vill ha i elbilen kan det tänkas att många anger hur långt de i normala fall vill kunna köra innan de behöver ladda. Och det är ju något annat än WLTP-räckvidden.

För egen del tycker jag att ID.4 gärna fick ha lite längre räckvidd. Framför allt på vintern. Det är tillräckligt men det skulle vara praktiskt ibland om den var längre. Och den är inte 50 mil utom i ideala förhållanden. Min nästa bil kommer att ha något kortare WLTP-räckvidd. Man kan inte få allt.
Håller med. Man skulle ju gärna vilja ha 50 mil på motorväg vintertid. Dessutom så laddar man ju bara upp till 80% på snabbladare så 50 blir ju egentligen 40 vid laddning nummer 2.
 
A AndersS skrev:
En artikel om att Mercedes verkar avsluta sitt modellprogram med speciellt designade elbilar och återgår till "vanlig" design för elbil.
[länk]
Känns som ett vettigt steg i utvecklingen. Nu är elbilar vardagsmat och eldrift bör vara ett lika komplicerat val som om det skulle vara bensin eller diesel.

1. Välj biltyp
2. Välj drivmedel Bensin/Diesel/PHEV/BEV

Riktigt skönt att titta på samma bilmodell som erbjuder alternativen som t.ex. Ford Tourneo Custom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.