Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känns som ett vettigt steg i utvecklingen. Nu är elbilar vardagsmat och eldrift bör vara ett lika komplicerat val som om det skulle vara bensin eller diesel.

1. Välj biltyp
2. Välj drivmedel Bensin/Diesel/PHEV/BEV

Riktigt skönt att titta på samma bilmodell som erbjuder alternativen som t.ex. Ford Tourneo Custom
Det kluriga är väl att ha en plattform som passar alla varianter och gör det bra.
I en förbränningsbil är motorn en tung klump medans för elbilen är det batteriet.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Så det är inget man behöver tänka på? Förstår att en nyägare inte påverkas, men tänkte ur ett begagnat perspektiv om det påverkas och kan mätas.
Tveksamt, ungefär lika lite som de som får kondens i sin halvfulla tank på fossilbilen, alltså kan det betraktas som överkurs.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kluriga är väl att ha en plattform som passar alla varianter och gör det bra.
I en förbränningsbil är motorn en tung klump medans för elbilen är det batteriet.
Det är också måttligt kul med en kardantunnel i kupén i en elbil. Eller att man fyllt frunken med en massa onödigheter.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Riktigt skönt att titta på samma bilmodell som erbjuder alternativen som t.ex. Ford Tourneo Custom
Utseendet och plattformen är väl lite olika saker. Det finns ju flera elbilar som vilar på samma plattform som en förbränningsmotordriven bil. "Motorhuven" blir onödigt stor utan att utrymmet tas tillvara. Det kan finnas en kardantunnel som inte fyller någon funktion utan bara tar plats. De blir ofta tyngre. Ännu sämre plats för fötterna i baksätet. Jag välkomnar att elbilarna börjar se lite mer normala ut. Men jag är inte säker på att det är en bra idé att bygga elbilar och bränslebilar på samma plattform.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Håller med. Man skulle ju gärna vilja ha 50 mil på motorväg vintertid. Dessutom så laddar man ju bara upp till 80% på snabbladare så 50 blir ju egentligen 40 vid laddning nummer 2.
50 mil är ju ändå väldigt långt, om jag körde från Stockholm mot Malmö/Göteborg skulle det nog kännas okej om jag behövde ladda i Gränna/Jönköping något sånt innan det känns begränsande. 3h körning mellan stoppen som är 30 minuter vore bra.

Räkneexempel 3h körning:
Med släp: 3*80 = 240km
Utan släp: 3*120=360km

Vintertid motorväg -> 250wh/km*360=90kWh ladda i stoppen (90/0,8=112kWh)
Vintertid motorväg släp -> 400wh/km*240=96kWh ladda i stoppen (96/0,8=120kWh)

96kWh/0,5h = 192kW medel laddeffekt.

Referens för släpkörning:
runt 106kWh/km extra drar släpet han kör med i snitt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kluriga är väl att ha en plattform som passar alla varianter och gör det bra.
Håller med, man vill ju ha en elbil som är byggd just för att vara en elbil. På samma vis som avgasbilar inte längre ser ut som häst-och-vagn utan häst vill man ju som elbilsägare inte behöva dras med gårdagens design för att en systermodell behöver plats för en förbränningsmotor och kardanaxel.

Sen att tiden blivit så mogen att alla elbilar inte behöver heta något med E och inte behöver någon särskild färgsättning för att visa vilka fantastiska människor vi elbilister är, det är ju skönt.
Svartvit bild av en gammaldags häst-och-vagn utan häst på kullersten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
50 mil är ju ändå väldigt långt, om jag körde från Stockholm mot Malmö/Göteborg skulle det nog kännas okej om jag behövde ladda i Gränna/Jönköping något sånt innan det känns begränsande. 3h körning mellan stoppen som är 30 minuter vore bra.

Räkneexempel 3h körning:
Med släp: 3*80 = 240km
Utan släp: 3*120=360km

Vintertid motorväg -> 250wh/km*360=90kWh ladda i stoppen (90/0,8=112kWh)
Vintertid motorväg släp -> 400wh/km*240=96kWh ladda i stoppen (96/0,8=120kWh)

96kWh/0,5h = 192kW medel laddeffekt.

Referens för släpkörning:
[media]runt 106kWh/km extra drar släpet han kör med
Ja, jag stannar alltid i Jönköping eller Gränna på den sträckan. Kör aldrig utan stopp. Och det funkar utmärkt med min bil som har 44 mil WLTP. Det enda jag möjligen skulle önska mig är att min bil laddade lite snabbare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Utseendet och plattformen är väl lite olika saker. Det finns ju flera elbilar som vilar på samma plattform som en förbränningsmotordriven bil. "Motorhuven" blir onödigt stor utan att utrymmet tas tillvara. Det kan finnas en kardantunnel som inte fyller någon funktion utan bara tar plats. De blir ofta tyngre. Ännu sämre plats för fötterna i baksätet. Jag välkomnar att elbilarna börjar se lite mer normala ut. Men jag är inte säker på att det är en bra idé att bygga elbilar och bränslebilar på samma plattform.
Det behöver ju inte vara exakt samma. Golvet skulle kunna skilja mellan modellerna, så även huven som kanske kan få ett kortare överhäng i elbilen. Det är inte superstor skillnad, speciellt om man kan justera förbränningsmodellerna att bara vara FWD och kanske få en elbakaxel. Här tror jag iofs på hybrider med ett mindre batteri där majoriteten av drivningen görs med el. En mindre förbränningsmotor som bara har en koppling för direktdrift motorväg eller så bara ren generatordrift. Typ Nissans e-power system +40kWh batteri?

Bild för jämförelse Tiguan mot ID4
Jämförelse mellan två röda SUV-modeller, en konventionell Tiguan överst och en elektrisk ID4 underst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Ja, jag stannar alltid i Jönköping eller Gränna på den sträckan. Kör aldrig utan stopp. Och det funkar utmärkt med min bil som har 44 mil WLTP. Det enda jag möjligen skulle önska mig är att min bil laddade lite snabbare.
440km WLTP och du kommer till Jönköping från Stockholm, det är väl ganska bra? Ändå typ 330km motorväg till Supercharger i Jönköping
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
50 mil är ju ändå väldigt långt, om jag körde från Stockholm mot Malmö/Göteborg skulle det nog kännas okej om jag behövde ladda i Gränna/Jönköping något sånt innan det känns begränsande. 3h körning mellan stoppen som är 30 minuter vore bra.

Räkneexempel 3h körning:
Med släp: 3*80 = 240km
Utan släp: 3*120=360km

Vintertid motorväg -> 250wh/km*360=90kWh ladda i stoppen (90/0,8=112kWh)
Vintertid motorväg släp -> 400wh/km*240=96kWh ladda i stoppen (96/0,8=120kWh)

96kWh/0,5h = 192kW medel laddeffekt.

Referens för släpkörning:
[media]runt 106kWh/km extra drar släpet han kör med
Jag tror väldigt få personer väljer bil efter att kunna dra stora släp långa sträckor utan kompromisser som fler stopp. De finns säkert, som hästägare som tävlar nationellt, men jag tror som sagt att de är väldigt få.

Över huvud taget är ju människor som regelbundet kör mer än 20 mil ovanliga, även om vi säkert är överrepresenterade bland elbilister. Att folk vill ha så lång räckvidd som 50 mil tror jag mer beror på en oro för att laddnätverket är underdimensionerat/underutbyggt än på en faktisk vilja att alltid kunna köra så långt utan stopp.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror väldigt få personer väljer bil efter att kunna dra stora släp långa sträckor utan kompromisser som fler stopp. De finns säkert, som hästägare som tävlar nationellt, men jag tror som sagt att de är väldigt få.

Över huvud taget är ju människor som regelbundet kör mer än 20 mil ovanliga, även om vi säkert är överrepresenterade bland elbilister. Att folk vill ha så lång räckvidd som 50 mil tror jag mer beror på en oro för att laddnätverket är underdimensionerat/underutbyggt än på en faktisk vilja att alltid kunna köra så långt utan stopp.
Och när man väl gör det ska det inte bli ett besvärligt helvete. Va det inte så att typ >90% av alla resor ändå är under 50km. Skulle väl duga med en PHEV då
 
Ja, fast att majoriteten av ens resor är korta säger väldigt lite om ens behov. Kör man dagligen till jobbet eller skjutsar ungar och en gång i månaden tar en långresa på 50 mil så är ju majoriteten av ens resor och körda mil fortfarande de korta resorna, medan den månatliga långresan blir dimensionerande för bilvalet.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast att majoriteten av ens resor är korta säger väldigt lite om ens behov. Kör man dagligen till jobbet eller skjutsar ungar och en gång i månaden tar en långresa på 50 mil så är ju majoriteten av ens resor och körda mil fortfarande de korta resorna, medan den månatliga långresan blir dimensionerande för bilvalet.
Det är väl detta som blir intressant att se framöver, om marknaden kommer ändras och bli mer dynamisk. Det finns ju gott om andra saker man gör ibland, där man hyr eller lånar vid de tillfällena, kommer detta bli mer utbrett, jag gissar att det blir det men vet inte.

Jag har ju redan nämnt men det är säkert glömt, bekanta som är extrema homo economicus och alltid hyr bil vid långfärder eftersom det blir billigare, kommer detta bli vanligare när tillgängligheten ökar?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bild för jämförelse Tiguan mot ID4
Det var en bra jämförande bild. Tiguan ser ju ut ungefär som en SUV sett ut på senare år. ID.4 ser i stället ut som en normal kombi där man lagt på en dm under golvet, kortat av motorhuven och monterat enorma hjul. Och det är ju ungefär vad man gjort också. Elbilar får av naturliga skäl lite andra proportioner. Så de kommer nog ofta att se lite annorlunda ut.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast att majoriteten av ens resor är korta säger väldigt lite om ens behov. Kör man dagligen till jobbet eller skjutsar ungar och en gång i månaden tar en långresa på 50 mil så är ju majoriteten av ens resor och körda mil fortfarande de korta resorna, medan den månatliga långresan blir dimensionerande för bilvalet.
Och då kommer man fram till att en 2024 Passat GTE med 25kWh batteri löser allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.