P pmd skrev:
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan fjärravläsning och strålning. Vilken slags strålning, f.ö.?
Vattenmätaren sönder ut radiovågor för å ge ifrån sig info i lik linje med strömmätare BS men diskussionen är ändå reell
 
P
Strålningsöverkänsliga klarar sig säkert utan vatten.
De är väl ganska lika luftarianer.
 
K karlmb skrev:
Om mina solceller levererar ut på.nätet då, och jag i samma ögonblick laddar min elbil på jobbet med denna effekt, då skulle jag kunna göra det utan att beskattas?
I verkligheten, Nej, men i teorin vore det rimligt, dock bör du såklart betala överföringskostnader.
 
Skulle det verkligen vara rimligt?
Var går då gränsen? Får jag skattefri el om jag är delägare i ett kraftverk? Det skulle medföra en del nackdelar minst sagt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu har jag egen brunn, så jag kanske inte har stenkoll på hur kommunalt vatten fungerar, men nog betalar man per volym vatten man använder i sitt hushåll?
Desto mer vatten som används, desto mer investeringar i infrastruktur är nödvändigt. Det är inte bara fler reningsverk som behövs.

Kommer inte ihåg vad jag betalar. Kanske 15 kr/kbm. Det är inte mycket.
 
Redigerat:
Det är främst nät, som till stor del är en fast kostnad, och avloppsrening som kostar. Vattnet i sig är en liten bit.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
Det är inte alltid man debiteras ett pris för en vara/tjänst som är hundraprocentigt kopplat till producentens kostnad. I det hår fallet är det uppenbart mest praktiskt att betala per volym förbrukat vatten, trots att det inte helt motsvarar den hur den verkliga kostnaden uppkommer.
 
Attitudeswe
Jag har 3 fasta avgifter för VA och en rörlig

Skärmdump av vatten- och avfallsräkning med fasta och rörliga avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om vi säger att det med vattnet är utrett och återgår till elpriser och framförallt chocker så kan iaf jag förundras över detta:
https://omniekonomi.se/varningen-halften-klarar-inte-tvasiffrig-elprisokning/a/Gy16jl

Över hälften av svenskarna skulle inte klara om deras elräkning ökade med 10 procent. Det visar en global undersökning som revisionsbolaget EY gjort där svar från 1 000 svenska elkunder ingår.
Jag förstår inte riktigt hur detta är möjligt.
Det är bara villaägare som kan sägas ha stora elräkningar. (av hushållen då).
De som bor i lägenhet har bara sin hushållsel (bortsett från några undantag som är försumbara i antal).

Även om vi säger att det gäller alla villaägare så skulle det iaf då gälla kanske 30% av de som bor i lägenhet. Det låter helt orimligt.

Vad är elräkningen för en lägenhet? 1000 kr i månaden?
10% på det blir då 100 kronor.

Hade det handlat om att 1% av hushållen hade det svårt så hade jag kunnat förstå. Men här talas det om över hälften.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror inte på resultatet. Folk är gillar inte höga elpriser och svarar på enkäten på ett sätt som tydligt visar att de ogillar höga elpriser. De menar inte att de har kass ekonomi.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag förstår inte riktigt hur detta är möjligt.
Det är bara villaägare som kan sägas ha stora elräkningar. (av hushållen då).
De som bor i lägenhet har bara sin hushållsel (bortsett från några undantag som är försumbara i antal).

Även om vi säger att det gäller alla villaägare så skulle det iaf då gälla kanske 30% av de som bor i lägenhet. Det låter helt orimligt.

Vad är elräkningen för en lägenhet? 1000 kr i månaden?
10% på det blir då 100 kronor.

Hade det handlat om att 1% av hushållen hade det svårt så hade jag kunnat förstå. Men här talas det om över hälften.
Det är väl bara så att över hälften av de 1000 svarande inte klarar det, det säger inget om verkligheten.

Orsaken är det osäkra ekonomiska läget de senaste åren med stigande kostnader, vilket gör svängningar i elpriserna allt svårare att parera.
– Konsumenterna är [inte] bara pressade av de högre kostnaderna utan blir även alltmer aktiva i att hitta vägar för att minska sina elräkningar,
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte på resultatet. Folk är gillar inte höga elpriser och svarar på enkäten på ett sätt som tydligt visar att de ogillar höga elpriser. De menar inte att de har kass ekonomi.
Så kan det ju vara. Men då det publiceras som att över 50% inte klarar 10% ökning av elräkningen så behöver jag ställa frågan.

Vad är elräkningen för någon som bor i lägenhet?

D Dilato skrev:
Det är väl bara så att över hälften av de 1000 svarande inte klarar det, det säger inget om verkligheten.
Man brukar väl sampla drygt 1000 personer för att det just skall beskriva verkligheten.

-------------------------------------------------
Kanske är ett Aprilskämt som kom en dag för tidigt?

------------------------------------------------

Nja, nu hittade jag en faktaruta i ett annan blaska. Där står:

57 procent skulle inte klara av en energiprisökning på 10 procent utan att göra avkall på andra utgifter.
Och då gick det från att vara obegripligt till att vara begripligt.

Vad detta säger är att 57% av folket bränner hela inkomsten, på mat, husrum, nöjen och förlustelser.
57% har inget sparande, utan får dom en utgiftsökning så måste dom dra ned på nöjen och förlustelser.

Och då blir det helt plötsligt inget värt att diskutera.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Halva befolkningen kan ändå inte räkna procent och förstod därmed inte ens frågan 😢
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 7 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I verkligheten, Nej, men i teorin vore det rimligt, dock bör du såklart betala överföringskostnader.
Jo, 5-10 öre betalar jag gärna för att nyttja nät och laddare.
Det känns som fantastiskt och är troligen några år framåt.
Men i USA kan man sälja el direkt till grannen. Men sånt kan man ju troligen glömma i detta land.
Men Birgersson håller tydligen på med detta i nåt nytt bolag.
 
P pmd skrev:
Jag tycker att vi utgår från att körkortsinnehavare kan köra bil. Det är visserligen en idealiserad bild av verkligheten, men verkligheten hinner så småningom ikapp när de som inte kan köra bil ska förnya sina körkort.

Ja, det kanske är onödigt. Jag tror inte att jag har skrivit att föräldrar ska behöva göra det. Det är förstås upp till dem.

Det verkar som att du tror att jag vill förbjuda kollektivtrafik, men det vill jag givetvis inte. Jag vill dock inte betala för andras färdmedel. De som vill ha kollektivtrafik får förstås gärna bygga sådan, men också betala för den.
Men den som väljer att köra bil ska inte behöva betala sina samhällsekonomiska kostnader? Enligt myndigheten Trafikanalys betalar personbilar bara hälften av vad de kostar när de kör på landsbygden och bara en tredjedel när de kör i tätorter, Lastbilar betalar ännu mindre andel. Vidare har kostnaderna för att resa kollektivt ökat mer än kostnaderna för att köra bil.

Jag tycker också att de som åker buss ska betala sina biljetter själva. Men så länge biltrafiken inte betalar sina kostnader är det rimligt att även kollektivtrafiken subventioneras.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.