SoderD SoderD skrev:
Om du vill ifrågasätta installatörens kompetens kan du skapa en egen tråd. Jag vill få hjälp med vad som är fel med installationen och vad jag kan göra åt det.
Laddboxen ska väl ha en egen JFB om jag inte missminner
 
G GoGetLost skrev:
Laddboxen ska väl ha en egen JFB om jag inte missminner
Det beror väl på vad det är för laddbox. Men lite skumt ser det ut. Om jag tolkar rätt så är det säkringen "4" som går till laddboxen. Den ser ut att matas utan jorfelsbrytare överhuvudtaget. Vilket kan vara OK, om det är en laddbox med inbyggd jfb. Men lite skumt att det bara är enfasmatning till boxen.
 
H hempularen skrev:
Det beror väl på vad det är för laddbox. Men lite skumt ser det ut. Om jag tolkar rätt så är det säkringen "4" som går till laddboxen. Den ser ut att matas utan jorfelsbrytare överhuvudtaget. Vilket kan vara OK, om det är en laddbox med inbyggd jfb. Men lite skumt att det bara är enfasmatning till boxen.
Varför skulle 4an inte skyddas av jordfelsbrytare enligt beskrivning ovan och vad är skumt med att ha en laddbox på en-fas?
 
Möjligt att jag tolkar bilderna fel. Men den övre jordfelsbrytaren matar säkringar 1 -3 med en matningsskena. Säkring 4 ser ut att matas direkt från fasfördelningsplinten bredvid. I så fall utanför jordfelsbrytaren. Visserligen är den en tolkning/gissning från mig att fördelningsplintarna till höger är för faser, respektive nollor före jordfelsbrytarna.
 
  • Gilla
erik.gerdin
  • Laddar…
K
Dels de enkelisolerade ledarna utanför centralen. Vet inte hur man löst dem bäst. För att bara täcka över men en planka är nog inte ok.

Lite fult att märka säkringar med penna istället för tex dymo. Men bättre än ingen märkning.

Utförligt gruppschema men otydligt på vilka grupper som går på (vilken) jordfelsbrytare.

Bra att använda personskyddsautomater på de grejorna. Så inte allt slocknar. Kyl o frys vill man gärna separera.

Sockerbit-skarvarna är inte så snyggt och skarva utanför centralen gör man inte. En lösning hade varit en dosa en bit ifrån och en ny bit kabel in i centralen.
 
  • Gilla
Agi och 3 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Dels de enkelisolerade ledarna utanför centralen. Vet inte hur man löst dem bäst. För att bara täcka över men en planka är nog inte ok.

Lite fult att märka säkringar med penna istället för tex dymo. Men bättre än ingen märkning.

Utförligt gruppschema men otydligt på vilka grupper som går på (vilken) jordfelsbrytare.

Bra att använda personskyddsautomater på de grejorna. Så inte allt slocknar. Kyl o frys vill man gärna separera.

Sockerbit-skarvarna är inte så snyggt och skarva utanför centralen gör man inte. En lösning hade varit en dosa en bit ifrån och en ny bit kabel in i centralen.
Bygger man en låda utanför kan man använda avskal eller muffa på mer flexslang

Det finns nog tillräckligt med fk för att kunna hålla skarvarna inne i centralen
 
Nu är jag ingen installatör. Men är en skarv som är godkänd, ex sockerbit, så är det ok även om andra i tråden tycker att det är fult. De äldre gillar skruvklämmor och de nya gillar toppklämmor typ wago. Inget är egentligen fel.

Det jag tycker är fel är att elcentral sitter på brännbart material. Jag satte min på farmacell fibergips.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade valt en central med 26 modulers bredd och 3 eller 4 rader, på så sätt hade hela hålet i vägge täckts samt det hade funnits platser över till framtida utbygge.

Det hade även gått och gjort centralen bättre överskådlig med vilken JFB som täcker vad.

Överspänningsskyddet tappar en del av sin verkan när skyddade och oskyddade ledare går bredvid varandra.



Så ser vår gruppcentral ut efter utbyte från en överfull diazedcentral samt en extern normcentral.
En väggmonterad elcentral med flera rader av automatsäkringar och plats för expansion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lämnat en trefasig plats ledig på varje rad innan enfasgrupperna börjar.
Dvärgbrytarna nere till höger är extra/reserver

Vi har våra överspänningsskydd ute i mätarskåpet
Elektrisk gruppcentral med moduler och plats för utbyggnad, inklusive överspänningsskydd, avbrytare och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
För att täcka hålet ovanför centralen köpte jag en tom central och kapade till. Borde säljas som originaltillbehör kan man ju tycka
 
  • Anpassad tom elcentral monterad ovanför en öppnad eldistributionstavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcusmarcusmarcus och 14 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
Inte okej på något sätt tyvärr och dessutom får elcentralen inte sitta direkt mot brännbart!
 
Jag tycker det ser halvklart ut.. Eftersom det är öppet ovan centralen
sockerbitar har man i kaffet. Men annars är det inga hemskheter. Det inte fel att inte press hylsor. Det är inga livsfarliga saker.
fk som hänger fritt är inte bra eller korrekt
 
R Robert BobEl skrev:
Inte okej på något sätt tyvärr och dessutom får elcentralen inte sitta direkt mot brännbart!
Hm?
 
Elektrikerförbunden: bara elektriker får hålla på med el! Bara elektriker får hålla på med el! Det borde vara olagligt att sälja elinstallationsmaterial till privatpersoner!

Elektrikerna de vill hålla om ryggen: *bygger TS central och går hem*
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Der kanske var en kort elektriker.
 
  • Haha
Jonas Arvidsson och 1 till
  • Laddar…
Det läskiga som slog mig....
Människan som gjorde installationen kanske hade behörighet...

Elektriker är inte de enda hantverkarna som aldrig gör fel, utan är alltid perfekta. Dessutom är de dem ända som har patent på sitt yrke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.